۱۳۹۳ بهمن ۱۸, شنبه

فراخوان فوری عفو بین الملل برای نجات سامان نسیم

سازمان عفو بین الملل امروز با صدور بیانیه‌ای نگرانی خود را از احتمال اجرای حکم اعدام سامان نسیم، زندانی سیاسی که در زمان نوجوانی دستگیر و به اعدام محکوم شده است ابراز کرد و از همگان خواست تا برای نجات وی تلاش کنند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین الملل که مقر آن در لندن است با صدور بیانیه‌ای نسب به احتمال اجرای حکم اعدام سامان نسیم واکنش نشان داده و خواستار اقدام عاجل هموطنان برای نجات وی شده است.

سازمان عفو بین الملل در این بیانیه عنوان کرده است سامان نسیم زندانی سیاسی در زمانی که کمتر از ۱۸ سال سن داشته بازداشت و به اعدام محکوم شده است، وی در زمان دادگاه در جولای ۲۰۱۱ پذیرفته که به سمت نیروهای سپاه تیراندازی کرده اما بعد‌تر مدعی شده که این تیراندازی صرفا هوایی بوده و او تحت بدرفتاری و فشار ناچار شده اعترافات نادرستی بر علیه خود کند، آقای نسیم گفته است نیروهای امنیتی در طول بازجویی به او اجازه داشتن وکیل نداده‌اند و او را برای مدتی طولانی بصورت وارونه آویزان کرده و شکنجه کرده‌اند.
سازمان عفو بین الملل از همگان خواسته است به قید فوریت با مسئولین کشوری تماس بگیرند و از آن‌ها بخواهند:
مسئولان اطمینان حاصل کنند که حکم اعدام سامان نسیم متوقف می‌شود، پرونده‌اش موضوع یک بررسی قضائی عادلانه قرار خواهد گرفت.
به آن‌ها یادآوری کنند که ایران هر دو میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک را پذیرفته است، در این معاهدات بصورت قاطعی اعدام افرادی که در زیر سن ۱۸ سالگی مرتکب جرمی شده‌اند منع شده است.
از مسئولان بخواهند که در مورد ادعای آقای نسیم مبنی بر اینکه تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته است تحقیق کنند و مطمئن شوند اعترافاتی که از او تحت شکنجه اخذ شده است بر علیه‌اش در دادگاه استفاده نمی‌شود.
این سازمان از هموطنان خواسته است درخواستهای خود را تا پیش از ۲۰ مارچ سال جاری به مسئولان ذیل ارسال کنند:
رهبر جمهوری اسلامی ایران
آیت الله سید علی خامنه‌ای
دفتر مقام رهبری
خیابان جمهوری اسلامی، – انتهای خیابان شهید کشور دوست
تهران، ایران
ایمیل: info_leader@leader. ir
تویی‌تر: khamenei_ir
رئیس قوه قضائیه
آیت الله صادق لاریجانی
رونوشت: روابط عمومی
شماره ۴، تقاطع خیابان عزیزی
تهران، جمهوری اسلامی ایران
رونوشت برای:
رئیس جمهور از جمهوری اسلامی ایران
حسن روحانی
دفتر ریاست جمهوری
خیابان پاستور، میدان پاستور
تهران، جمهوری اسلامی ایران
تویی‌تر: HassanRouhani (به زبان انگلیسی) وRouhani_ir (فارسی)
لازم به توضیح است سامان نسیم که متولد ۲۹ شهریور ۱۳۷۳ است و در زمان بازداشت (۲۶ تیر ماه ۱۳۹۰) به سن قانونی نرسیده بود. سامان نسیم هفتم اردی‌بهشت ماه سال ۹۲ از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به اتهام محاربه از طریق عضویت در پژاک به اعدام محکوم شده و حکم وی در دیوان عالی کشور به تایید رسیده است. وی هم اکنون در سالن ۱۲ زندان مرکزی ارومیه (دریا) نگهداری می‌شود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر