۱۳۹۳ بهمن ۱۹, یکشنبه

یک سردار دیگر سپاه پاسداران ایران در عراق کشته شد

سیدرضا حسینی مقدم، عضو سپاه پاسداران ایران در شهر سامرا کشته شد. گفته می‌شود او توسط افراد داعش هدف قرار گرفته است. چند هفته پیش نیز یکی از اعضای ارشد سپاه در همین شهر توسط تک‌تیراندازان گروه "دولت اسلامی" هدف قرار گرفت.
"سیدرضا حسینی مقدم" از اعضای ارشد سپاه پاسداران ایران روز شنبه (۱۸ بهمن/ ۷ فوریه) در شهر سامرا کشته شده است. رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که او "برای مقابله با تروریست‌های تکفیری و داعش" به شهر سامرا اعزام شده بود. خبرگزاری "تسنیم" نوشت سیدرضا حسینی مقدم مستشار نظامی ایران در سامرا بود و توسط تک تیراندازان داعش هدف قرار گرفته است.

حسینی مقدم دومین مقام ارشد سپاه پاسداران است که ظرف چند هفته‌ی اخیر در عراق کشته شده است. حدود یک ماه و نیم پیش نیز سرتیپ پاسدار حمید تقوی در همین شهر هدف تک‌تیراندازان گروه "دولت اسلامی" قرار گرفت. حمید تقوی از فرماندهان میانی سپاه در جنگ هشت ساله میان ایران و عراق بود.
رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از حسینی مقدم به عنوان "سردار" یاد کرده‌اند و به رده‌ی سازمانی او در سپاه اشاره‌ای نشده است. او از مجروحان جنگ ۸ ساله میان ایران و عراق بود. جنگ هشت ساله میان ایران و عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ (۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰) آّغاز شد و پس از حدود هشت سال در مرداد ۱۳۶۷ خاتمه یافت. این جنگ بیش از یک میلیون کشته و صدها هزار زخمی بر جای گذاشت.
سپاه پاسداران ایران به‌طور غیر رسمی و اعلام‌نشده در جنگ نیروهای دولتی و گروه‌های شیعی عراق علیه گروه "دولت اسلامی" مشارکت دارد. گروه "دولت اسلامی" از تابستان ۲۰۱۴ بخش‌های وسیعی از خاک سوریه و عراق را در کنترل خود دارد. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، حضور نظامی ایران در عراق تنها در چارچوب کمک‌های مشورتی و انتقال تجربه است.
وبسایت خبری "مشرق" که از رسانه‌های نزدیک به سپاه محسوب می‌شود نوشته است: «ایران از‌‌ همان آغاز پیشرویهای داعش در عراق نسبت به بسیج فوری نیروهای مردمی در این کشور اقدام کرد و شماری از جوانان ایرانی نیز به صورت داوطلب در جنگ با تکفیری‌ها و دفاع از مقدسات اسلامی به عراق رفته‌اند.»
اعلام هویت ایرانی دستگیر شده در سوریه
روز شنبه هم‌چنین هویت ایرانی بازداشت شده در سوریه اعلام شد. وبسایت شبکه خبری "الجزیره" نام این فرد را "عماد شیرازی" اعلام کرد و نوشت: «این ایرانی توسط گروه مسلح "جبهه الشام الموحده" (جبهه واحد شام) در جنوب سوریه دستگیر شده است.»
بنابر این گزارش که بخش‌هایی از آن را سایت خبری "عصر ایران" منتشر کرده، "عماد شیرازی جعفری" ۳۰ ساله و متولد شهر قم، یک سال پیش به همراه ۳۰۰ نفر به سوریه آمد. او پس از ورود به فرودگاه دمشق، به شهر کفرین سوریه رفت و به مجموعه نظامی لشکر "فاطمیین" پیوست. این لشکر مسئولیت تامین امنیت اتوبان دمشق - درعا را برعهده داشت.
در این گزارش هم‌چنین آمده است: «در مرحله دیگری، وی و ۹۰۰ فرد دیگر از جمله شهروندان عراقی، لبنانی و افغانی مسئولیت تامین امنیت شهر شیخ مسکین را برعهده گرفتند. ماموریت شخص عماد حفاظت از یک ایستگاه برق واقع در بین دو شهر شیخ مسکین و ازرع بود.»

این شهروند ایرانی در حملات گروه مسلح "جبهه واحد شام" به منطقه شیخ مسکین در جنوب سوریه دستگیر شده است. گروه "جبهه واحد شام" از گروه‌های مسلح مخالف رژیم بشار اسد است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر