در حالی که هواپیماهای
شرکت ایرانی «ماهان ایر»، به طور منظم به دو شهر مونیخ و دوسلدورف آلمان سفر میکند،
روزنامه آلمانی «بیلد» نوشته که هواپیماهای این شرکت اقدام به انتقال شبهنظامیان از
ایران، عراق و لبنان، به سوریه میکند تا در کنار نیروهای بشار اسد بجگند. این در حالی
است که دولت آلمان و اتحادیه اروپا، با اجرای تحریمهای آمریکایی علیه شرکت «ماهان
ایر»، مخالفت کردند.
این روزنامه میافزاید
که شرکت «ماهان ایر» ۵۶ هواپیما دارد. این شرکت را سپاه پاسداران ایران به دیگر شرکتهای
هواپیمایی ایرانی ترجیح میدهد و از اوت ۲۰۱۵، به طور منظم، اسلحه، مهمات و جنگجو،
از عراق، لبنان، و ایران، برای حمایت از نظام بشار اسد، به سوریه منتقل میکند.
امانوئل اتولنگی کارشناس
امور پرواز در سازمان «فاوندشن فور دیونس آف دیموکراسیس» آمریکا میگوید که هواپیماهای
شرکت «ماهان ایر» از مهمترین تدابیر برای حمایت از نظام اسد به شمار میآید.
این شرکت در همان
حال، پروازهایی به شهرهای مخالف اروپا دارد و صدها مسافر را میان ایران و این شهرها
جابجا میکند.
پروازهای محرمانه
پروازهای محرمانهای
که به سود نظام اسد صورت میگیرد، در نقشههای اعلام شده پرواز توسط شرکت «ماهان ایر»
دیده نمیشود.
مسیرهای پرواز ماهان
ایر
در نقشه شرکت ماهان
ایر که بر روی سایتش منتشر شده، نقاط سبز نشان دهنده مناطقی است که هماینک پرواز به
آنها صورت میگیرد، نقطههای زرد، مناطقی است که قرار است پرواز به آنها انجام شود
و نقاط سبز هم مقصدهای پروازهای موسمی است.
بنا بر این نقشه،
با وجود اینکه پروازهای بسیاری توسط هواپیماهای شرکت «ماهان ایر» به مناطق مختلف خاورمیانه
صورت میگیرد، به طور رسمی یک پرواز به سوریه دیده نمیشود.
اما سایت
Flightradar24 که امکان ردگیری پروازها را فراهم میکند، گزارشهای متفاوتی
از پروازهای شرکت «ماهان ایر» ثبت کرده است.
هواپیماهای مسافربری
موظف هستند دستگاهی را که امکان ردگیری مسیرشان را فراهم میکند را همواره روشن نگاه
دارند تا برجهای کنترل، امکان ردگیری پرواز به منظور جلوگیری از برخورد هواپیماها
با یکدیگر را داشته باشند.
این سایت نشان میدهد
که شرکت «ماهان ایر» پروازهای بسیاری میان ایران و سوریه دارد که به صورت شبه روزانه
صورت میگیرد.
امانوئل اتولنگی،
پروازهای «ماهان ایر» را به صورت منظم رصد کرده و توسط حساب کاربری خود در سایت توییتر
منتشر میکند.
پروازهای «ماهان ایر»
تنها از دمشق به ایران و برعکس صورت نمیگیرد، بلکه برپایه سایت
Flightradar24، عبدان نیز یکی از مقاصد هواپیماهی این شرکت است.
اهمیت عبدان تنها
در وجود یک پایگاه هوایی مهم در آن نیست، بلکه این شهر، تنها چند صد کیلومتر از شهر
بصره عراق فاصله دارد که یکی از پایگاههای اصلی گروه «حزبالله عراق» به شمار میآید.
شبهنظامیان «حزبالله
عراق» تحت فرماندهی افسران ایرانی، در اطراف شهر حلب سوریه میجنگند و هر از چند گاهی،
عکسهایی از آنها به همراه فرماندهان ایرانیشان در سایتهای مختلف منتشر میشود.
پروازهای محرمانه
خطرناک
روزنامه آلمانی در
گزارش خود میافزاید که خلبانهای پروازهای محرمانه، گویا دستوراتی برای خاموش کردن
دستگاههای رد یاب و روشن کردن آنها در مناطقی که ضرری ایجاد نمیکند، دارند؛ مسالهای
که بسیار خطرآفرین است و جلوی فعالیتهای برجهای مراقبت و همچنین هواپیماهای دیگر
را از مشاهده مسیرشان میگیرد. عکسهایی در این زمینه را میتوان در سایت
Flightradar24 دید.
به طور مثال، ۹ دسامبر
گذشته، هواپیمای ماهان W51161 به طور رسمی، از بیروت
پایتخت لبنان، به سمت تهران پرواز کرد. در ارتفاع ۱۰هزار کیلومتری اما، هواپیما مسیرش
را به سمت حلب تغییر داد و اندکی بعد، از رادار محو شد. به نظر میآید دلیل این باشد
که خلبان، دستگاه ردیاب را اندکی دیر خاوش کرده، از این رو سایت، دقایق اولیه نغییر
مسیرش را ثبت کرده است.
روزنامه «بیلد» نوشته
است که بیروت، پایگاه مهم حزبالله لبنان به شمار میآید، گروهی که هزاران تن از شبهنظامیانش،
در کنار نیروهای بشار اسد، در سوریه میجنگند، از جمله در شهر حلب و اطراف آن و به
نظر میرسد، شرکت ماهان، آنها را به این شهر منتقل کرده است.
این گزارش، مثالی
خطرناکتر از اینگونه پروازها میزند. ۱۳ نوامبر گذشته، هواپیمای ماهان مدل
Airbus A310، که شرکت از این نوع هواپیماها هم برای پرواز به آلمان استفاده میکند،
دستگاه رد یاب را در ارتفاق ۹ هزار کیلومتری به فاصله چند کیلومتری جنوب حلب روشن کرد.
این گزارش گمانه زنی کرده است که خلبان میخواست ابتدا در ارتفاع مناسب قرار گیرد و
سپس همچون یک هواپیمای معمولی که به سمت لاذقیه میرود، به مسیر خود ادامه میدهد.
مقصدهای پرواز ماهان
ایر
نتیجه ظهور ناگهانی
هواپیما را، سایت Flightradar24 با فرود آمدنش در دریا نشان میدهد، اشتباهی که
به خاطر خاموش و روشن کردن دستگاه رد یاب روی داده است.
فیلمهای فعالان از
هواپیماهای ماهان در شمال سوریه
روزنامه «بیلد» تاکید
میکند نه تنها دستگاههای رد یاب، پروازهای محرمانه شرکت «ماهان ایر» را به سود اسد
نشان میدهد، بلکه فعالان هم به طور مستمر، فیلمهایی ویدیویی از پروازهای این شرکت
هواپیمایی را در شمال سوریه ثبت میکنند.
به طور مثال، ۹ ماه
مه جاری، فعالان موفق شدند تصاویر ویدیویی واضحی از پرواز هواپیمای
Airbus A310 شرکت ماهان را بر فراز شهر حریتان در شمال حلب، ثبت کنند.
ایمانوئل اتولنگی
میگوید که هواپیما در ارتفاع کمی پرواز کرده و احتمال برای رساندن شبهنظامیان به
سمت حلب میرفت.
نادیده گرفتن تحریمهای
ماهان
روزنامه «بیلد» نوشته
است که وزارت دارایی آمریکا، شرکت «ماهان ایر» را به اتهام حمایت از تروریسم، در فهرست
تحریمهای خود قرار دارد. این تحریمها در ماه مارس سال ۲۰۱۶ تشدید شد تا شامل حامیان
خارجی این شرکت شود. با این وجود، شرکت ایرانی، نه تنها محدوده پرواز خود را توسعه
داد، بلکه هواپیماهای جدیدی از شرکت ایرباس اروپایی خرید.
«ماهان ایر» توانست
این هواپیماها را که شمارشان به ۹ میرسد، به واسطه توافقنامهای که ماه مه ۲۰۱۵ با
شرکت ایرباس امضا کرده، به دست بیاورد.
امانوئل اتولنگی میگوید
که اروپاییها، تحریمهای آمریکا علیه «ماهان ایر» را به این بهانه نادیده میگیرند
که به گفته آنها، دلایل کافی درباره انتقال «تروریست و اسلحه» توسط این شرکت وجود
ندارد؛ از این رو به گفته این کارشناس، مشارکت «ماهان ایر» در حمله نیروهای اسد به
شهر حلب، مهم است.
به گفته او، آمریکاییها،
از توافق فروش هواپیما به شرکت «ماهان ایر» نگران شدند، به ویژه اینکه این اقدام،
نقض تحریمهای آنها است. او همچنین، در این زمینه، از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا
انتقاد میکند که سخنان درباره تحریم «ماهان ایر» را به عمل تبدیل نکرد، مسالهای
که باعث شد اروپاییها، با اعتماد به نفس، تحریمهای آمریکا علیه این شرکت را نادیده
بگیرند.
روزنامه «بیلد» در
پایان این سوال را مطرح میکند که دولت آلمان و اتحادیه اروپا، چه واکنشی به مشارکت
فعال و بی سابقه شرکت «ماهان ایر» در انتقال جنگجو به سوریه نشان خواهند داد؟
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر