۱۳۹۶ بهمن ۴, چهارشنبه

سپاه هم سوریه می رود، هم ابرها را بارور می کند!

عملکرد ۳۸ ساله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک گزارش تحلیلی نمی گنجد.در مورد کارنامه سراسر سیاه این سازمان نظامی،امنیتی،مافیایی،اقتصادی،جاسوسی و قاچاقچی باید کتاب ها نوشت و تمام زوایای عملکرد ۳۸ ساله را یک به یک بررسی کرد.
این نهاد نظامی،در اردیبهشت سال ۵۸ توسط”روح الله خمینی”رسمیت یافت و شورای انقلاب نیز شورای فرماندهی سپاه را تاسیس کرد.نطفه اولیه سپاه پاسداران از ۲۲ بهمن ۵۷ بسته شد اما از آن جا که در روز ۲۳ بهمن ماه اعلام شد که افراد مسلحی که به پادگان ها حمله کرده اند،به اسم “کمیته های انقلاب اسلامی” فعالیت می کنند،بقیه پاسدارها به صورت مستقل و بدون نظم سازمانی به هر عملی که مایل بودند مشغول بودند. بدنه و راس سپاه پاسداران در موقع تشکیل،از جوانانی بود که میانگین سن آنان به ۳۰ سال هم نمی رسید. آن ها فاقد هرگونه آموزش های سیاسی و تئوریک بودند و “تعصب مذهبی” شاخص ترین ویژگی پاسداران بود.

تقی شهرام” از زندانیان سیاسی در زمان شاه، که مغز متفکر تغییر ایدئولوژی در سازمان مجاهدین خلق بود و در سال ۵۸ به دست ماموران سپاه دستگیر شد،در مورد میزان سواد و بینش سیاسی پاسداران می نویسد:”این جوانان شاخ شمشادی که پاسداران به اصطلاح انقلاب هم هستند به چیزی که علاقه ندارند مسایل سیاسی است.به ندرت رادیو می گیرند.آن ها خیلی راحت غذای فکر و روح شان را از صدای افسون کننده”عبدالباسط” دریافت می کنند و غذای جسم شان هم که خوب از پادگان ها می آید! این ها با چه دیدگاه سیاسی، با چه آموزش ایدئولوژیکی می خواهند انقلاب را پاسداری کنند؟ این عده که به اصطلاح از رده های متوسط و نسبتا بالای سپاه هم هستند حتی از اخبار و وقایع روزمره مملکت هم با خبر نیستند.”
البته حدس این که یک تشکیلات نظامی- سیاسی در همان ابتدا فاقد آموزش های لازم باشد،به کجا کشیده می شود، در آن مقطع زمانی، ساده نبود.اما امروز که همان تشکیلات به قدرت اول و مافیایی کشور مبدل شده، می توان این تحلیل را ارایه داد که اصولا اعضای سپاه پاسداران، فقط “فداییان خمینی” بودند که چشم بسته اوامر او را اجرا می کردند.
از سال ۱۳۶۰ به بعد، چندین درگیری مسلحانه بین افراد کمیته های انقلاب و سپاه پاسداران در تهران و شهرهایی از استان سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست که علت درگیری نیز غالبا تصاحب پادگان ها یا زمین های بدون صاحب بود!
امروز سپاه پاسداران با گذشت حدود ۴۰ سال از تاسیس آن چه می کند؟ نگاهی به فعالیت های این تشکیلات که حافظ اصلی جمهوری اسلامی به شمار می رود، حیرت انگیز است زیرا در دنیا نه رژیم “هیتلر” توانست از سازمان جوانان نازی، مدلی شبیه به سپاه بسازد نه “استالین” در شوروی به این توفیق دست یافت و نه حتی دیکتاتورهایی از نوع ژنرال “پینوشه” که خود نظامی بود، چنین کرد.
به گزارش “ایسنا” دولت “حسن روحانی” میزان بودجه سپاه نسبت به ارتش را در سال ۹۷ دو و نیم برابر کرد و به رقم  ۲۶۷ تریلیون و ۳۶۶ میلیارد و ۹۷۱ میلیون ریال رساند. البته سهم بسیج نیز که وابسته به سپاه است ۱۱۱تریلیون و ۸۰۴ میلیارد و ۸۴۳ میلیون ریال می باشد. به نظر می رسد که این تمام بودجه سپاه پاسداران نیست بلکه این نیرو از یک بودجه کاملا سری دیگر نیز بهره می جوید.
محمدعلی جعفری” فرمانده کل سپاه در آذر ماه سال جاری، گفت: “ما هسته های مسلح جهانی تشکیل داده ایم.” بدیهی است که هیچ گاه سپاه پاسداران ریز هزینه های هسته های خارجی خود را به مجلس ارایه نمی دهد تا میزان بودجه ی آن از مجرای قانونی تصویب شود. از سوی دیگر نیرویی که علنا در عراق و سوریه حضور دارد و جای پای آن به صورت غیر مستقیم در لبنان، افغانستان، یمن، کویت، عربستان، بحرین…. و حتی در کشورهای اروپایی دیده شده، نمی تواند به یک بودجه مصوب کفایت کند.
پاسدار “حسین همدانی” که در مهر سال ۹۴ در اطراف شهر حلب کشته شد، در مصاحبه ای گفته بود که نیروهای مخالف “بشار اسد” تا یک قدمی کاخ او نیز رسیده بودند و حضور نیروهای ما باعث شد که حکومت اسد باقی بماند.
هنوز هیچ مرجع دولتی، کوچکترین گزارشی از هزینه های سپاه پاسداران در سوریه طی ۶ سال گذشته، نداده است. یک تاکتیک فرماندهان سپاه در یک دهه گذشته این بوده که در موضع گیری های خود، قدرت نظامی سپاه را بسیار بیشتر از واقعیت نشان دهند و احتمالا تصور می کنند که این گونه سخن گفتن، باعث عقب نشینی کشورهایی چون آمریکا، اسراییل و کشورهای حوزه خلیج فارس، خواهد شد؛ غافل از این که این کشورها به مدد ماهواره ها و شیوه های مدرن جاسوسی به سادگی می توانند میزان قدرت سپاه را محاسبه کنند.
در خرداد سال ۹۵ “حسن کریم پور” مشاور عالی “سپاه قدس” گفت:”در کمتر از ۸ دقیقه با امکانات و تجهیزاتی که در اختیار داریم، رژیم صهیونیستی را نابود می کنیم!” این مقام ارشد سپاه که نقش مشاور “قاسم سلیمانی” را بازی می کند، نمی داند که اولا هیچ ابر قدرتی در دنیا – حتی در صورت داشتن قدرت واقعی – اعلام نمی کند که در چند دقیقه می تواند دشمن خود را نابود سازد؛ ثانیا اگر جمهوری اسلامی به چنین حد از توانایی نظامی دست یافته و ۳۹ سال است که خود را منجی آزاد کردن فلسطین می داند، پس منتظر چیست؟! با چنین ادبیاتی سخن گفتن ثابت می کند که نظر “تقی شهرام” در سال ۵۸ هنوز هم در مورد مقامات ارشد سپاه پاسداران، مصداق دارد.
در همین رابطه، خبرگزاری “مهر” در اواخر دی ماه امسال، از قول پاسدار “محمد حسین سپهر” معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه، خبر داد: “ایران چهارمین قدرت سایبری جهان است!” او این ادعا را زمانی مطرح کرد که از ۷ دی ماه به بعد شهرهای مختلف ایران شاهد تظاهرات ضد حکومتی بود و جمهوری اسلامی ناچار شد از فرط نگرانی دو شبکه اجتماعی را به کلی مسدود کند و سرعت اینترنت را کاهش دهد. این مقام نظامی با چنین ادعایی نمی تواند توجیه کند که چرا چهارمین قدرت سایبری جهان – به زعم او – فقط می تواند از روش های نخ نما شده مثل فیلتر کردن سایت ها و یا انداختن پارازیت روی شبکه های ماهواره ای استفاده کند؟ روشی که عقب مانده ترین کشور جهان نیز می تواند در برابر مخالفان خود اتخاذ کند.
اما تازه ترین ابراز قدرت سپاه پاسداران در روز اول بهمن ماه، اعلام شد. در این روز “امیر علی حاجی زاده” فرمانده هوا فضا سپاه، گفت: “همان طور که مدتی پیش در پیام تبریک انتصاب وزیر جدید نیرو، تاکید کردم، آماده هرگونه همکاری برای رفع مشکل باروری ابرها هستیم.” وی در حالی آماده است که ایران را از خشکسالی نجات دهد که چندی قبل وجود توده ای سفید از دود در آسمان تهران شبهاتی ایجاد کرده بود تا این که در نهایت نیروی هوا فضا سپاه، مسوولیت وجود این دود را بر عهده گرفت، اما هیچ توضیحی پیرامون وجود این پدیده نداد.

وجود سپاه پاسداران، با چنین تشکیلات و بودجه عظیمی که از سرمایه مردم ایران هزینه می کند، هم برای ایران و هم برای دنیا یک خطر بالقوه است. چنین تفکری که در ذهن فرماندهان سپاه وجود دارد در گذشته های دور در ذهن “چنگیز”، “اسکندر مقدونی”، شاهان عثمانی و در قرن پیش در ذهن “هیتلر” و “موسولینی” و شخص “خمینی” نیز وجود داشته است. فرماندهان سپاه از این حقیقت تلخ غافل اند که ولی فقیه اول نیز در فکر تصرف عراق و سپس لشگرکشی به اسراییل بود و همین پاسدارها شعار می دادند: “نماز جمعه را در قدس می خوانیم!”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر