۱۳۹۷ فروردین ۲۵, شنبه

آیا احتمال جنگ بین روسیه و آمریکا در سوریه واقعی است؟


48 ساعت ضرب الاجل تعیین شده از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای پاسخ نظامی به حمله شیمیایی ادعایی به شهر دومای سوریه، نیمه شب 11 آوریل (22 فروردین) پایان می یابد. به احتمال زیاد صحبت بر سر حملات توسط موشک‌های کروز «Tomahawk» از روی عرشه ناوهای جنگی «USS Donald Cook» و «USS Porter» در دریای مدیترانه است. بطور همزمان گروه کشتی‌های ضربت نیروی دریایی آمریکا به رهبری ناوهواپیمابر اتمی «Harry S. Truman» نیز به منطقه اعزام شده است.

سایت خبری-تحلیلی «راس بالت» یادآور شده است: بدین ترتیب خاک سوریه ممکن است نقطه آغاز جنگ جهانی سوم، یا حداقل یک درگیری گسترده تازه با شرکت قدرت‌های بزرگ جهانی شود.
دونالد ترامپ قصد ندارد زمان را از دست دهد. برای اقدام نظامی فهرست کوتاهی از مقصرین در حادثه حمله شیمیایی در شهر دوما نیز تهیه شده که شامل روسیه، ایران و سوریه است که به عقیده رئیس جمهوری آمریکا باید تکلیفشان روشن شود. بلافاصله بعد از سخنان جنگ افروزانه ترامپ، کشتی‌های جنگی آمریکایی حرکت به سمت دریای مدیترانه را آغاز کردند. در واقع فاصله ناوهای آمریکایی با پایگاه دریایی روسیه در بندر طرطوس سوریه، کمتر از 100 کیلومتر است.
روسیه اکنون فقط می‌تواند روی کمک چین و ایران حساب کند
تمامی این حوادث در حالی است که آمریکا قصد دارد تحریم‌هایی جدیدی علیه روسیه اعمال کند و بسته تحریم‌های آمریکا ازهم اکنون روی قیمت اوراق بهاء دار روسیه، چه در بازار سهام مسکو و چه در خارج از کشور، تاثیر منفی گذاشته است. صحبت بر سر ضرر بیش از 15 میلیارد دلاری تنها یک روز پس از اعمال تحریم‌های آمریکاست. این ضرر مالی نه تنها شامل تجار روس، بلکه شرکت‌های بزرگ دولتی می شود. مردم عادی روسیه نیز متحمل ضرر شده اند، برای اینکه در دومین روز نرخ ارز ملی روسیه در مقابل دلار و یورو، نیز کاهش یافت.
به نوشته «راس بالت»، در چنین شرایطی برای روسیه متحدین زیادی باقی نمانده است. این کشور تنها در زمان رای گیری‌ها در شورای امنیت می تواند روی چین حساب کند و در عرصه عملیات نظامی در سوریه نیز می تواند به کمک ایران امیدوار باشد. ولی کشورهای اروپایی بعد از قضیه مسمومیت «سرگئی اسکریپال»، دیگر انتخاب خود را در حمایت از مواضع آمریکا اتخاذ کرده اند. در چنین شرایطی هیچیک از طرفین این مناقشه قصد کوتاه آمدن از مواضع خود را نداشته و خطر بروز یک جنگ کاملا واقعی است.
نظامیان روس هر نوع اقدام نظامی طرف آمریکایی را زیر نظر دارند
روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو در این باره نوشته است: این در حالی است که مقامات روس در مورد اقدام نظامی آمریکا در سوریه هشدار داده اند، البته مقامات رسمی وزارت دفاع روسیه و ستاد کل نیروهای مسلح روسیه فعلا از هر تفسیری در رابطه با امکان درگیری نظامی بین روسیه و آمریکا در سوریه خودداری می کنند. ولی پیش از این «والری گراسیموف» رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه تاکید کرده بود: در صورتی که هر نوع خطری نظامیان روسی در سوریه را تهدید کند، نه تنها موشک‌های آمریکایی، بلکه ناوها و هواپیماهای آمریکایی که این موشکها از آنها شلیک شود، نیز مورد حمله قرار خواهد گرفت.
ضمنا از اظهارات مقامات نظامی روس چنین برمی آید که مسکو حمله نظامی آمریکا به نیروهای دولتی سوریه را به منزله حمله به خود تلقی نخواهد کرد. بدین ترتیب هنوز امکان اجتناب از درگیری نظامی مستقیم بین دو ابرقدرت جهانی در سوریه وجود دارد.
منابع دیپلماتیک-نظامی این روزنامه یادآور شده اند که هنوز هیچ اتفاق خطرناکی نیفتاده است. یک مقام آگاه به «کامرسانت» گفته است: «هر نوع افزایش نیروهای نظامی در منطقه دریای مدیترانه، باعث وخامت بیشتر اوضاع می شود. نظامیان روسی هر نوع تغییر را با دقت زیر نظر دارند. باید توجه داشت که ناوگان دریایی روسیه کاملا آمادگی آن را دارد تا در صورت ضرورت به هر نوع اقدام گروه ناوهای آمریکایی پاسخ دهند
ژنرال «یوری بالویفسکی» رئیس سابق ستادکل نیروهای مسلح روسیه نیز به این روزنامه گفته است، اوضاع در دریای مدیترانه به سمتی پیش نمی رود که امکان حمله واقعی ناوگان دریایی روسیه و آمریکا به یکدیگر وجود داشته باشد، ولی روند آتی اوضاع بستگی به تصمیم رهبران دو کشور خواهد داشت.
روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» نیز در تحلیلی می نویسد: اگر آمریکا واقعا تصمیم به راه حل نظامی در رابطه با حمله ادعایی د شهر دوما بگیرد، نه تنها با پاسخ دمشق، بلکه پاسخ مسکو مواجه خواهد شد.
«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل بطور واضح اعلام کرده که مسکو بارها به طرف آمریکایی در باره عواقب سنگین حمله نظامی به سوریه هشدار داده‌، بخصوص اگر، خدایی نکرده، تسلیحات آمریکایی علیه نظامیان روسی در خاک سوریه بکار گرفته شود.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز روز سه شنبه از آمادگی مسکو برای دفاع از دمشق در برابر حملات خارجی صحبت به میان آورده و بدون وارد شدن به جزییات، گفته است: «نظامیان روسی از هم اکنون به این تحریکات واکنش نشان داده اند. برای اینکه روسیه در قبال دولت سوریه، تعهداتی برعهده گرفته و بر آن پایبند خواهد ماند
افزایش فعالیت ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه، مدیترانه و خزر
برخی منابع خبری در روسیه نیز از آمادگی رزمی کامل نیروهای مسلح روسیه خبر داده اند، ولی مقامات رسمی چنین مسئله ای را تایید یا تکذیب نکرده اند. ولی با توجه به اطلاعات منتشره از سوی وزارت دفاع روسیه در باره فعالیتهای ارتش و ناوگان دریایی، بطور کلی فعالیت نیروهای مسلح افزایش یافته است. این مسئله بخصوص در عرصه های عملیاتی دریای سیاه، دریای مدیترانه و حتی دریای خزر آشکار است که از آنجا پیش از این نیز حملاتی با استفاده از موشک‌های «کالیبر» به اهداف مورد نظر در خاک سوریه انجام شده است.
سرهنگ «یوری نیتکاچیف» کارشناس نظامی روس به این روزنامه گفته است: «امکان استفاده از موشک‌های «کالیبر» علیه تاسیسات نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه نیز ممکن است، اگر پنتاگون که روسیه را به دست داشتن در حمله شیمیایی اخیر در سوریه متهم می کند، تصمیم بگیرد به پایگاه‌های نظامی روسیه در طرطوس یا حمیمیم، حمله کند
به گفته این کارشناس، چنین اقدامی از سوی آمریکا که برخی منابع خبری در واشنگتن از آن صحبت به میان آورده اند، قطعا با پاسخ قاطع روسیه، همراه خواهد بود.
سرهنگ نیتکاچیف در عین حال احتمال سناریوی درگیری نظامی مستقیم بین روسیه و آمریکا را بسیار کم می داند، برای اینکه به عقیده وی، چنین روند اوضاعی به یک جنگ بزرگ واقعی منجر خواهد شد که نه مسکو و نه واشنگتن، خواهان آن هستند.
آمریکا این بار دیگر در مورد حمله به سوریه هشداری به روسیه نخواهد داد
به گفته این مقام نظامی سابق، به احتمال زیاد اگر پنتاگون تصمیم به اقدام نظامی علیه سوریه بگیرد، مانند دفعه قبل که به پایگاه هوایی الشعیرات حمله موشکی شد، اهداف مشخصی از تاسیسات نظامی ارتش سوریه انتخاب خواهد شد.البته برخی کارشناسان آمریکایی معتقدند، حملات محدود موشکی به برخی اهداف نظامی در سوریه، موثر نخواهد بود و دولت آمریکا باید اهداف بزرگتری را در نظر بگیرد تا بتواند بر اقدامات دولت بشار اسد، تاثیر واقعی بگذارد.
سرهنگ «ولادیمیر پاپوف» کارشناس نظامی دیگر روس نیز در گفتو‌گو با این روزنامه گفته است: «در شرایط کنونی از آمریکایی‌ها باید هر انتظاری داشت. برای اینکه آنها مستقیما روسیه و ایران را نیز همدست دولت سوریه معرفی کرده اند. بنابراین برعکس حمله موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات که از قبل به طرف روسی هشدار داده شده بود، اینبار ممکن است هشداری در کار نباشد
به عقیده پاپوف، بعید نیست که دونالد ترامپ تصمیم به نابودی فیزیکی شخص «بشار اسد» بیگرد و به محل سکونت وی در دمشق حمله کند. در چنین شرایطی سامانه‌های دفاع ضدهوایی سوریه و روسیه برای تامین امنیت پایتخت سوریه باید بتوانند کارآیی واقعی خود را ثابت کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر