۱۳۹۴ خرداد ۳۱, یکشنبه

دردسرهای لو رفتن اسناد عربستان برای برخی ایرانی‌ها

با انتشار تعداد زیادی از اسناد لو رفته عربستان سعودی از سوی ویکی‌لیکس و ذکر نام برخی از ایرانی‌‌ها از جمله هاشمی رفسنجانی و عطا مهاجرانی و علیرضا نوری‌زاده، گروهی از خبرنگاران روی بررسی این مدارک متمرکز شده‌اند.
وقتی انتشارمدرکی در ویکی‌لیکس نشان داد که عطا مهاجرانی برای گرفتن حمایت مالی برای درس خواندن پسرش به سراغ دولت عربستان سعودی رفته، گروهی از کسانی که ارادتی به وزیر اسبق ارشاد اسلامی داشتند، نمی‌توانستند رو آوردن سردار فرهنگی دولت خاتمی به کشوری که با ایران در نقاط مختلف منطقه درگیر است را بپذیرند.

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شد. در بسیاری از مدارک، از هاشمی رفسنجانی اسم برده شده و حامیان سردار سازندگی اینک نگرانند که مسائلی از رابطه قدیمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با آل سعود به عنوان انتقال اطلاعات، جاسوسی ارزیابی شود.
اما بازخوانی مسائل میان ایران و عربستان، و مشاهده سندی که ماجرای اجلاس «الجنادریه» را زنده می‌کند، حساسیت مسوولان امنیتی عربستان سعودی نسبت به دانسته‌های وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد، وقتی که گفته می‌شود حیدر مصلحی از جزئیات اجلاسی که عطا مهاجرانی و علیرضا نوری‌زاده در آن حاضر بوده‌اند، خبر داشته.
در گزارش عربستان از بررسی رسانه‌های ایران، آمده که وزیر اطلاعات ایران (حیدر مصلحی) به ضمیمه عکسی از آن اشاره می‌کند که او در حین بازدید اخیرش به عربستان به مسوولین عربستان خبر داده است که وزارت اطلاعات ایران از حضور شخصیت‌های اپوزیسیون در گردهمایی الجنادریه و کمک ۱۸ میلیون دلاری به آنها مطلع است تا حدی که آثار وحشت در چهره مسوولین امنیت داخلی عربستان نمایان شد از اینکه چطور ما به این اطلاعات سری داخلی دسترسی پیدا کرده‌ایم.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر