۱۳۹۴ تیر ۱, دوشنبه

اسناد ویکی لیکس درباره عربستان به چه نکاتی اشاره میکند؟

ویکی لیکس که سابقه درخشانی در افشای حجم وسیعی از اسناد و مدارک دولتی دارد، روز جمعه گذشته ضمن انتشار ۶۰ هزار سند جدید از پیام دیپلماتیک وزارت خارجه عربستان و سفارتخانه های این کشور در سراسر دنیا، اعلام کرد هفته های آتی از نیم میلیون سند در ارتباط با فعالیت های داخلی پادشاهی عربستان سعودی پرده برداشته می شود.
گفته می شود گروهی موسوم به «ارتش سایبری یمن» به وزارت امور خارجه عربستان سعودی حمله الکترونیکی کرده و این اطلاعات را بدست آورده است. این افشاگری همزمان با سومین سالگرد پناه گرفتن بنیانگذار ویکی لیکس به سفارت اکوادر در لندن صورت می گیرد .

بسیاری از این اسناد و مدارک سربرگ سبز دارد که نشانه «پادشاهی عربستان سعودی» یا «وزارت امور خارجه» این کشور است. برخی از آنها «فوری» یا «محرمانه» بوده و یکی از آنها نیز مربوط به سفارت عربستان سعودی در واشنگتن است.
در این اسناد به رقابت منطقه ای طولانی مدت ریاض با ایران، حمایت عربستان از مخالفان سوری و دولت مصر و همچنین مخالفتش با تحقق توافق نامه بین المللی درخصوص برنامه اتمی تهران اشاره شده است.
در یکی از پیام های سفارت عربستان سعودی در تهران به وزارت امور خارجه در ریاض آمده است ؛ «پیام های چاپلوسانه آمریکا» از طریق یک میانجیگر ترکیه ای ناشناس به دست ایران می رسد.
رقابت در جیبوتی
همچنین ویکی لیکس در یکی از اسناد خود در ارتباط با نظارت عربستان سعودی بر روابط ایران و جیبوتی گزارش داده است که ریاض سفرهای متقابل مقامات ایران و جیبوتی و امضای توافقنامه های اقتصادی بین دو کشور را با دقت پیگیری می کرد.
حمایت مالی از پسر مهاجرانی
در یکی از سندها مربوط به ۱۰ اکتبر سال ۲۰۱۱ نیز آمده است: سفارت عربستان در لندن هزینه تحصیل پسر عطاالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت اصلاحات را در مقطع دکترا تامین کرده است. بر این اساس سفارت عربستان در لندن بیش از ۱۲ هزار پوند برای هرسال تحصیلی و بیش از ۴۲۵۶ پوند را برای هزینه های زندگی وی پرداخت کرده است.
اشاره به سفر دختر رفسنجانی
در یکی دیگر از اسناد ویکی لیکس مربوط به سال ۱۹۹۹ با عنوان «زیبای صورتی» به سفر فائزه هاشمی رفسنجانی دختر رئیس جمهور سابق ایران برای شرکت در ضیافت شامی در ریاض پرداخته شده است.
فائزه رفسنجانی که ۱۳ و ۱۴ ژوئن به عنوان معاون رئیس کمیته ملی المپیک ایران به ریاض سفر کرد، با وزیر امورخارجه، شاهزاده سعود الفیصل و با سلطان بن فهد، معاون رئیس سازمان رفاه جوانان عربستان دیدار داشت و بر لزوم همکاری زنان عربستان و ایران در زمینه های مختلف تاکید کرد.
فائزه همچنین یکبار در سال ۱۹۹۲ و بار دیگر به همراه پدر خود در سال ۱۹۹۸ به ریاض سفر کرده بود.
محاکمه حسنی مبارک
در سند سال ۲۰۱۲ میلادی سفارت عربستان سعودی در ابوظبی نیز آمده است: امارات دولت مصر را برای محاکمه نکردن حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق این کشور تحت فشار گذاشته است.در یکی از پیام ها که «محرمانه و بسیار فوری» بوده و مربوط به ۱۴ اوت ۲۰۰۸ میلادی است، وزارت امور خارجه عربستان به سفارت کشورش در واشنگتن درباره بازدید چند دانشجو از عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان بخشی از برنامه سفارت اسرائیل در پایتخت آمریکا هشدار داده است.
وزارت امور خارجه عربستان در این پیام از سفارت کشورش در واشنگتن خواسته تا آخرین اطلاعات درباره این وضعیت را در سریعترین زمان ممکن منتشر کنند. در یکی دیگر از اسناد و مدارک آمده است که وزرای کشور و دادگستری عربستان سعودی می دانستند یکی از پسران اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده گواهی مرگ پدرش را از سفارت آمریکا در ریاض گرفته است.
پیشنهاد ده میلیاردی برای آزادی مبارک
یکی از اسنادی که به دنبال افشاگری‌های اخیر ویکی‌لیکس از دولت عربستان سعودی منتشر شده، حاکی از آن است که سعودی‌ها ۱۰ میلیارد دلار به اخوان المسلمین برای آزادی حسنی مبارک، رئیس‌جمهور پیشین مصر پیشنهاد کردند
یک دست‌نوشته که در بالای این سند قرار دارد حاکی از آن است که این پیشنهاد ایده خوبی نیست و تحقق آن غیرممکن است.
جالب آنکه خبرگزاری آسوشیتدپرس در سال ۲۰۱۲ میلادی نوشت، یکی از اعضای ارشد اخوان المسلمین ادعا کرده که سعودی‌ها قصد دارند میلیاردها دلار برای ازادی مبارک از زندان پرداخت کنند.
به دنبال انتشار این اسناد و مدارک در وب‌سایت ویکی لیکس، بر صحت و اعتبار این گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اضافه شد.
این در حالی است که عربستان سعودی مرتباً مطرح کردن چنین پیشنهادی را در آن زمان رد کرده است.
سایت افشاگر ویکی لیکس که به خاطر افشای صدها هزار مدرک دیپلماتیک آمریکا مشهور است، اخیراً هزاران سند مربوط به دولت عربستان سعودی را افشا کرده است.
ویکی لیکس در حال حاضر ۶۰ هزار سند را منتشر کرده و مدعی است که صدها هزار سند دیگر را نیز منتشر خواهد کرد. دولت عربستان سعودی شهروندانش را که ممکن است این اسناد را خوانده و یا آنها را به اشتراک بگذارند، تهدید کرده و گفت این اسناد و مدارک جعلی و ساختگی هستند.
یکی دیگر از این مدارک مربوط به اقدامات عربستان سعودی درخصوص پیگیری فعالیت‌های ایران و اندیشیدن به راه‌هایی است که بتواند ایران را از نظر داخلی و دیپلماتیکی تضعیف کند.
اعزام مستشار به بحرین
در یکی از اسناد نیز به اعزام ۱۲۳ مربی سعودی به بحرین و درخواست سفارت عربستان در بحرین برای استقرار نیروهای آموزشی و تربیتی پس از آغاز انقلاب در این کشور اشاره شده که محدودیت های گسترده ای را برای شیعیان به ویژه پس از انقلاب ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ به همراه داشته است.
ویکی لیکس همچنین از اسناد و مدارک ۳ سال پیش وزارت اقتصاد و فرهنگ پرده برداشته که مربوط به سخنرانی های وزیر دیوان سلطنتی و وزیرآموزش بحرین درباره تمایل وی به معرفی و اعزام ۹۷ هیات با تخصص های مختلف علمی و نظری و ۲۶ مربی تربیتی و معاون آموزشی برای وزارت آموزش و پرورش بحرین است.
دخالت در انتخابات یمن
ویکی لیکس همچنین اعلام کرده که قطر برای شکست انتخابات ریاست جمهوری در یمن و انتقال قدرت به منصور هادی ۲۵۰ میلیون دلار هزینه کرده است.
دخالت در امور داخلی عراق و حمایت از بارزانی و نیروهای افراطی سنی
ویکی لیکس همچنین در سندی به تقاضای سازمان امنیت عربستان از بارزانی برای جنگ علیه مالکی و پیام سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان برای نخست وزیر این کشور در زمینه نقش سازمان امنیت عربستان برای احضار مسعود بارزانی اشاره کرده است.
رئیس سازمان امنیت عربستان همچنین در نامه ای خواستار دعوت مسعود بارزانی به عربستان و دیدار با وزیر خارجه و وزیر کشور شده است. عربستان در این نامه از بارزانی کمک خواسته تا مالکی در قدرت باقی نماند، این در حالیست که بارزانی در رسانه های محلی تبلیغ می کرد برای تشکیل دولت مستقل کردی به عربستان می رود. نکته جالب تر این که نماینده بارزانی در حزب دموکرات کردستان عراق تبلیغ می کرد که بارزانی علیه مالکی نیست و مالکی علیه کرد و کردستان است.
«جولیان آسانژ» بنیانگذار ویکی لیکس همچنین در سندی با اشاره به ادامه جمع آوری اطلاعات خصوصی شهروندان از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا گزارش داده است قانونی که در آمریکا اجازه بررسی اطلاعات خصوصی شهروندان را می دهد، در ۳۱ مه منقضی می شود؛ مگر این که تمدید شود یا قانون دیگری جایگزین آن گردد.
آسانژ در توصیف اسناد مربوط به عربستان سعودی اعلام کرد: «اسناد عربستان سعودی پرده از یک دیکتاتوری مرموز و غیرقابل پیش بینی برمی دارد که علاوه بر گرامی داشتن صدمین اعدام با گردن زدن در سال جاری، به تهدیدی علیه همسایگانش تبدیل شده است».
پرداخت پول برای ایجاد تلویزیونهای ضد شیعه و طرفدار سیاستهای عربستان
یکی از اسناد وزارت امور خارجه عربستان سعودی که در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس منتشر شد حاکی از تلاش این کشور برای تاسیس شبکه تلویزیونی و روزنامه در مصر علیه رژیم ایران و مذهب تشیع است.
سعود الفیصل وزیر سابق امور خارجه عربستان در نامه ای به دربار پادشاه این کشور خواستار تامین مالی تاسیس شبکه تلویزیونی و روزنامه در مصر برای تبلیغ علیه ایران و شیعیان شده است. سعود الفیصل این نامه را بر اساس درخواست مصطفی بکری از سفیر عربستان در قاهره نوشته است.
مصطفی بکری که این نامه او را روزنامه نگار نزدیک به شورای عالی نیروهای مسلح مصر و شخص عبدالفتاح السیسی معرفی می کند در دیدار با سفیر عربستان در قاهره خواستار کمک مالی برای تبدیل هفته نامه اش به روزنامه و نیز تاسیس یک شبکه تلویزیونی به منظور مقابله با «گسترش نفوذ ایران» شده است. بکری در این دیدار تاکید می کند ایرانیها تماس با او و بسیاری از روزنامه نگاران مصری را برای جذب آنها آغاز کرده اند.
بکری تاکید می کند می داند بیشتر مصریها به تلاش های ایران پاسخ مثبت نخواهند داد، اما این اقدام ایران در هر صورت مستلزم اقدام فوری با حمایت عربستان است. بکری در دیدار با سفیر عربستان خواستار تبدیل کردن هفته نامه «الاسبوع» به روزنامه، تشکیل حزب سیاسی و راه اندازی شبکه ماهواره ای علیه شیعیان و در حمایت از موضع عربستان شده است. سعود الفیصل در نامه خود پیشنهاد می کند بکری با وزیر فرهنگ و رسانه های عربستان برای گفتگو در این باره دیدار کند.
تلاش عربستان برای جلوگیری ازپخش شبکه‌های ایرانی
عربستان سعودی همچنین تلاش گسترده ای را برای جلوگیری از پخش شبکه های داخلی ایران از ماهواره ها انجام داده است.
اسناد منتشر شده در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس از مکاتبات وزارت امور خارجه عربستان ثابت می کند ریاض برای جلوگیری از پخش شبکه های ماهواره ای ایران عربی زبان مانند العالم به طور جدی تلاش می کند.
بر اساس اسناد فاش شده ویکی لیکس «عبد العزیز آل شیخ» مفتی سعودی و منتسب به خاندان محمد بن عبد الوهاب موسس رژیم عربستان، از جمله کسانی است که بر ضرورت تخریب تمام کلیساها در منطقه خاورمیانه تاکید می کند.
این فتوای مفتی وهابی در پاسخ به استفسار هیئتی کویتی در خصوص قانونی کردن منع ساخت کلیساها در کشورشان مطرح شده و آل شیخ نه تنها اجازه تخریب کلیساها توسط دولت هایی که تمایل به این کار را دارند، داده بلکه آن را امری الزامی و واجب دانسته است.
طبق عادت علمای وهابی، این مفتی وهابی نیز به حدیثی از محمد پیامبر اسلام استناد کرد و گفته است: جزیره العرب شاهد حضور دو دین نبوده است.
واکنش عربستان به افشاگری
افشاگری ویکی لیکس واکنش دولتمردان سعودی را به همراه داشت . در همین رابطه وزارت خارجه عربستان در صفحه توئیتر خود این اسناد را جعلی خواند که تنها به دشمنان برای رسیدن به اهدافشان کمک می کند. عربستان به جای ارائه توضیح ، از شهروندانش خواست تا وارد این وب سایت اینترنتی نشوند و این اسناد را نخوانند.
عربستان سعودی همچنین در اقدامی پیشدستانه پایگاه اینترنتی ویکی لیکس را در پی انتشار صدها هزار سند سری وزارت امور خارجه این کشور فیلتر کرد. دراین بیانیه همچنین به شهروندان سعودی توصیه شده است: هموطن هوشیار، از ورود به هر سایتی با هدف دستیابی به اسناد یا اطلاعات فاش شده که احتمالا نادرست و با هدف ضربه زدن به امنیت ملی منتشر شده باشند، پرهیز کن. هموطن عزیز، هر گونه اسنادی که ممکن است جعلی و دشمنان وطن را به تحقق اهدافشان کمک می کند، منتشر نکن.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر