۱۳۹۴ تیر ۶, شنبه

ربیعی: روحانی به من گفت بی ‌سر و صدا حذف یارانه‌ها را شروع کنید

سایت فردا به نقل از ربیعی: روحانی به من گفت بی ‌سر و صدا حذف یارانه‌ها را شروع کنید.:سریال دولت برای حذف یارانه مردم / دروغ چرا؟!
از مهم‌ترین سوژه‌های خبرساز در کشور، یارانه نقدی است که از نخستین نوبتی که در آذر‌ماه سال ۸۹ به حساب‌ها واریز شد تا به امروز، آنقدر برای جمعیت فراوانی از ایرانی‌ها مورد توجه بوده که تازه‌ترین خبر‌ها و آخرین تصمیم‌های دولت در مورد پرداخت آن، از پرمخاطب‌ترین خبرهای رسانه‌ها می‌شود.

از مهم‌ترین سوژه‌های خبرساز در کشور، یارانه نقدی است که از نخستین نوبتی که در آذر‌ماه سال ۸۹ به حساب‌ها واریز شد تا به امروز، آنقدر برای جمعیت فراوانی از ایرانی‌ها مورد توجه بوده که تازه‌ترین خبر‌ها و آخرین تصمیم‌های دولت در مورد پرداخت آن، از پرمخاطب‌ترین خبرهای رسانه‌ها می‌شود.
ربیعی: روحانی به من گفت بی ‌سر و صدا حذف یارانه‌ها را شروع کنید
تایید و تکذیب خبر حذف یارانه بگیرها توسط دولت یازدهم به نمایشی تبدیل و حرف های ضد و نقیض بسیاری گفته شد.
اوایل اردیبهشت ماه بود که علی ربیعی، وزیر رفاه نکاتی درباره حذف یارانه نقدی بیان کرد و گفت: قبل از عید، آقای دکتر روحانی به من گفتند بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع بکنید. من هم از قبل از عید برنامه‌ریزی کردم چون این پروژه‌ای اجتماعی است، اجرای آن سخت است. چیزی که به مردم بدهید گرفتن آن سخت است، چون مردم آن را حق خودشان تلقی می‌کنند، خیلی آرام حرکت کردم.
وزیر رفاه افزود: ما این ساماندهی را از ۳۰هزار نفر شروع کردیم و تا ۵۰هزار نفر و سپس ۱۰۰هزار و ۲۰۰هزار نفر نیز پیش رفتیم و این کار را ادامه می‌دهیم تا برسد به ۶ هزار میلیارد تومان. براساس این سخن وزیر، یارانه نقدی حدود ۱۱ میلیون نفر حذف می‌شود تا ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه ۹۴ تامین شود. همچنین کنار آن نظام اعتراض به حذف یارانه را طراحی و اجرا کردیم.
ربیعی خاطرنشان کرد: قصد خبری کردن این موضوع را نداشتیم اما یکی از نشریات خبری زد و مجبور به موضع‌گیری ضعیفی شدیم. من شخصاً در مرکز اعتراض به اعتراضات مردم رسیدگی کردم و دیدم کسی که ماشین ۱۷۰میلیونی داشت، از حذف یارانه خود معترض بود و می‌گفت: این یارانه حق من است.
نوبخت از حذف یارانه بگیران خبر داد و بعد تکذیب کرد!
پس از آن محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت که حرف هایش را بارها تکذیب کرده است، گفت: ۴ میلیون نفر از آغاز امسال از فهرست یارانه بگیران حذف شده اند و در تلاش برای ایجاد بانک‌های اطلاعاتی قوی هستیم، تا تبعیضی به وجود نیاید.
اما پس از جنجال هایی که در ادامه انتشار این خبر به وجود آمد، طولی نکشید که پایگاه اطلاع رسانی دولت سخنان سخنگوی خود را تکذیب و اعلام کرد چنین صحبت هایی صحت ندارد!
متاسفانه در این میان سیاست انتشار دادن قطره‌ چکانی دولت برای اطلاع‌رسانی موضوع حذف یارانه نقدی موجب بی اعتمادی مردم نسبت به دولت شده است.
سامانه اعتراض به حذف یارانه نقدی
در سال ۹۴ قانون هدفمندی یارانه ها رویه جدیدی به خود گرفته، طوری که یارانه نقدی گروه‌های پنج‌گانه شامل پزشکان، مالکان خودروهای گران قیمت لوکس، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیات مدیره بانک‌ها و هیات مدیره شرکت‌های خصوصی و افراد مقیم خارج از کشور قطع شد، در حالی که یارانه نقدی برخی افراد مقیم خارج کشور از سال قبل که شناسایی شده بودند، کلید خورده بود. در این میان با رونمایی شدن از حذف یارانه بگیرها،  سامانه اعتراض به حذف یارانه نقدی نیز از اوایل خرداد راه اندازی شد.
سرگردانی برخی مردم در اعتراض به حذف یارانه
طبق آئین نامه اجرایی تبصره ۲۰ قانون بودجه ۹۴ دولت نسبت به حذف دهک های بالای درآمدی اقدام و البته این امکان را فراهم کرده تا معترضان به حذف یارانه نقدی اعتراض خود را در سامانه یارانه ۱۰ به آدرس اینترنتی http://www.yaraneh10.ir ثبت کنند.
البته سامانه مذکور از پنجم خردادماه راه اندازی شده و طبق جدیدترین اطلاعیه وزارت رفاه این سامانه کماکان فعال خواهد بود و معترضان حداکثر ۲ ماه بعد از قطع یارانه نقدی فرصت دارند که اعتراض خود را ثبت کنند.
معترضان به حذف یارانه نقدی بعد از تکمیل فرم مربوطه در سامانه یارانه ۱۰ با این پاسخ مواجه می شوند که حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز پاسخ به شماره همراه شما ارسال خواهد شد ولی تاکنون معترضان به حذف یارانه نقدی از دولت پاسخی برای چرایی حذف یارانه نقدی شان دریافت نکرده اند!
با این وجود نباید از حال و روز افرادی که یارانه نقدی‌شان مدت‌هاست قطع شده ولی نمی توانند اعتراض خود را در سامانه به ثبت برسانند، گذشت. چراکه گروهی از مردم طی ماه های اخیر یارانه دریافت نکرده اند ولی هنگام مراجعه به سامانه یارانه ۱۰ و درج مشخصات خود با این پاسخ مواجه می شوند که “اطلاعات شما در سامانه ثبت درخواست موجود نیست! بنابراین در وضعیت یارانه شما تاکنون تغییری ایجاد نشده است. ”
معیوب بودن سامانه اعتراض یه حذف یارانه موجب می شود که برخی تصور کنند این هم بخشی از نمایشی است که دولت طراحی کرده است. زیرا افرادی که موفق به ثبت درخواست شان در این سامانه نشده اند، بارها مشکل شان را اعلام کرده اند اما مسئولان هیچ پاسخی به آنها نمی دهند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر