۱۳۹۴ مرداد ۱, پنجشنبه

گروه‌های مخالف توافق هسته‌ای در آمریکا با ۱۴۵ میلیون دلار حمایت می‌شوند

در حالی که نهادهای مختلف آمریکایی و کارشناسان امنیت ملی از توافقنامه هسته ای ایران و قدرت های جهانی استقبال کرده اند، مخالفان نیز تلاش های زیادی را برای خارج کردن این توافق از مسیر اصلی خود آغاز کرده اند.
مخالفان توافق هسته ای ایران، از فرصت ۶۰ روزه ای که کنگره برای بررسی و ارزیابی آن دارد حداکثر استفاده از می برند تا فشار بر نمایندگان کنگره را تشدید کنند و بتوانند مخالفت کنگره با توافق را جلب کنند.

بودجه جمع آوری شده از سوی ۸ گروه اصلی مخالف توافق هسته ای ایران تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی به بیش از ۱۴۵ میلیون دلار رسیده است. این بودجه در مقایسه با سایر گروه های لابی سیاسی ،رقم قابل توجهی به شمار می رود.
کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به آیپک در سال ۲۰۱۳ میلادی بودجه ای بالغ بر ۶۴٫۳۶۷٫۷۶۳ دلار داشته است.
این گروه با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که کنگره باید این توافقنامه را رد کند. آیپک از دولت آمریکا خواسته است تا با همکاری با سایر متحدان خود فشارهای اقتصادی بر ایران را همچنان حفظ کند تا به توافق بهتری دست یابد.
اتحادیه ضد افترا” دیگر گروه مخالف توافق هسته ای ایران به شمار می رود که طی سال ۲۰۱۳ میلادی بودجه ای بالغ بر ۵۸٫۱۳۷٫۵۵۹ دلار داشته است.
این گروه نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ما عمیقا از مفاد توافقنامه هسته ای با ایران، ناامید شده ایم. این توافقنامه با اهداف اعلام شده از سوی رئیس جمهور برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی فاصله دارد.
پروژه اسرائیل” نیز دیگر گروه مخالف توافق هسته ای است که بودجه آن بیش از ۷٫۱۶۵٫۱۶۲ دلار بوده است. این گروه نیز با انتشار بیانیه ای پس از اعلام توافق هسته ای، به شدت نسبت به اجرای آن ابراز نگرانی کرده است.
بنیاد برای دفاع از دموکراسی ها” نیز با بودجه ۷۱۰۸۰۱۰ دلاری یکی دیگر از گروه های مخالف توافق هسته ای ایران به شمار می رود.
سازمان صهیونیستی آمریکا” نیز در سال ۲۰۱۳ میلادی بودجه ای بالغ بر ۳٫۹۰۹٫۹۶۵ دلاری در اختیار داشته است.این سازمان نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که این توافق صدها میلیارد دلار در اختیار ایران قرار خواهد داد.
ائتلاف یهودی جمهوریخواه” نیز دیگر نهاد مخالف توافق هسته ای ایران است که بودجه آن در سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۳٫۰۶۲٫۳۴۰ دلار بوده است.
در بیانیه این گروه در مخالفت با توافق هسته ای آمده است: توافق هیچ یک از معیارهای یک توافق خوب را دارا نیست. این توافق قابل اجرا، قابل راستی آزمایی و به نفع منافع ملی آمریکا نیست. اگر کنگره جلوی این توافق را نگیرد، جهان ناامن تر خواهد شد.
گروه موسوم به “اتحاد علیه ایران هسته ای” نیز بودجه ای بیش از ۱٫۲۲۳٫۵۶۶ دلار داشته است.در بیانیه این گروه در مخالفت با توافق هسته ای آمده است: هر زمان که شما ۱۵۰ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران را آزاد کنید، این مساله موجب تقویت رژیم ایران خواهد شد و تهران از این منابع مالی برای تقویت حزب الله، حماس استفاده خواهد کرد.
دیگر گروه مخالف با توافق هسته ای نیز “کمیته اضطراری برای اسرائیل” نام دارد که بودجه آن در سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۷۰۸٫۳۸۵ دلار بوده است.
ایران و قدرت های جهانی سه شنبه ۲۳ تیرماه رسما دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک را اعلام کردند. کنگره آمریکا اکنون ۶۰ روز فرصت دارد تا نظر نهایی خود را در خصوص توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی اعلام کند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر