۱۳۹۴ مرداد ۲۹, پنجشنبه

تیراندازی به مخالفان در ترکیه آزاد شد

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اعلام کرد نیروهای پلیس و ارتش این کشور در برابر افراد مسلح و تروریست ها حق شلیک دارند.
به گزارش خبرگزاری “دوغان حیات” ترکیه، اردوغان در مراسم تشییع یک مامور ۴۵ ساله نیروهای پلیس ترکیه در شهر ترابزون که در اثر درگیر یهای داخلی اخیردر ترکیه کشته شده است با اشاره به این موضوع گفت:” هر شخص که حامل سلاح باشد و هر تروریستی باید بداند که نیروهای پلیس و ارتش حق شلیک به آنها را دارند. می خواهم این را قطعا بدانید.”

اردوغان با شهید خواندن کشته شدگان پلیس و نیروهای ارتش ترکیه گفت کسانی که در راه خدا کشته شوند بر اساس آیه قرآن شهید و زنده هستند و نزد پروزدگارشان روزی می خورند.
رییس جمهور ترکیه در ادامه با اشاره به ماجرای قتل هابیل به دست قابیل درزمان حضرت آدم، افزود از آن زمان تا کنون مجادله بین حق و باطل آغاز شده و همچنان ادامه خواهد داشت.
او بر ادامه مبارزه با تروریست در ترکیه تاکید کرد و گفت:” این مبارزه با عزم و اراده ادامه خواهد یافت ،ما یک ملت واحد می مانیم ، یک پرچم می مانیم و یک وطن می مانیم و یک دولت واحد باقی خواهیم ماند.”
او افزود:” ما به هیج وجه اجازه نخواهیم داد در درون دولت یک دولت موازی باشد. ما اچازه نخواهیم داد کسانی که می خواهند وحدت و یکپارچگی ترکیه را از بین ببرند به هدف خود برسند.”
ارتش ترکیه بیش از ۳ هفته است حملات خود به مواضع گروه پ.ک.ک در شمال عراق و مناطق شرقی ترکیه را آغاز کرده است و در طی همین مدت دهها نفر از دو طرف کشته و زخمی شده اند.
پس از حمله تروریستی ۴ هفته پیش به شهر سوروچ ترکیه که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر شد، دولت ترکیه اعلام کرد علیه مواضع داعش در سوریه و عراق و مواضع پ.ک.ک حملات نظامی انجام خواهد داد.
حملات ارتش ترکیه تا کنون بیشتر متمرکز بر مواضع پ.ک.ک بوده است و دولت آنکارا به آمریکا اجازه داده است از پایگاه هوایی اینجرلیک به منظور بمباران مواضع داعش در سوریه و عراق استفاده کند.
در طی هفته های اخیر حملات و فشارهای سیاسی علیه حزب کردی ” دموکراتیک خلق ها” نیز افزایش یافته است و مقامات دولت ترکیه و حزب ملی گرای حرکت ملی این حزب را متهم به حمایت از تروریسم کرده اند.
حزب دموکراتیک خلق ها از زمان آغاز حملات ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک خواستار آتش بس و توقف حملات از سوی دو طرف منازعه شده است اما رهبران پ.ک.ک در منطقه قندیل عراق و دولت ترکیه اعلام کرده اند به حملات نظامی علیه یکدیگر ادامه خواهند داد.
پ.ک.ک یک گروه شبه نظامی است که از سال ۱۹۸۴ به رهبری عبدالله اوجالان به منظور استقلال مناطق کردنشین شرق ترکیه از دولت مرکزی با شیوه مبارزه مسلحانه تاسیس شد و در طی ۳ دهه گذشته در اثر درگیری ها بین پ.ک.ک و ارتش ترکیه بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شده اند.
پ.ک.ک در لیست گروه های تروریستی آمریکا واتحادیه اروپا قرار دارد اما لابیست های این گروه در پایتخت های اروپایی فعالیت دارند و از این طریق علیه دولت ترکیه فشار های سیاسی وارد می کنند.
عبدالله اوجالان رهبر این گروه در فوریه ۱۹۹۹ در هتلی در کنیا دستگیر و به منظور محاکمه به ترکیه منتقل شد. حکم نخستین او اعدام بود اما در اثر فشارهای مجامع بین المللی قوه قضاییه ترکیه در این حکم تجدید نظر کرد و آن را به حبس ابد تقلیل داد.

اوجالان هم اینک در زندان جیزیره ایمرالی در دریایی مرمره زندانی است. او در ۳ سال گذشته با واسطه در مذاکره با نمایندگان دولت ترکیه به منظور ایجاد آشتی ملی بود اما درگیری های اخیر بین ارتش و پ.ک.ک این روند را به طور اساسی دگرگون کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر