۱۳۹۴ شهریور ۴, چهارشنبه

ارتباط پتروشیمی کرمانشاه و رانت ۶۵۰ میلیون یورویی چیست؟

چرا باز هم سیاسی عمل می کنید و با چراغ سبز نشان دادن به مطالبات برخی، اقدام به ادامه روند اشتباه تشدید فزاینده تولید محصولات کم ارزش متانول و اوره در کرمانشاه، کرمان، خراسان و امثال آن می‌کنید، بدون اینکه حتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در جریان تصویب این طرح‌ها باشد؟
در ماه های گذشته، خبرگزاری ها از وقوع رانت بزرگ توسط برخی نهادهای دولتی خبر دادند؛ خبر به این نحو بود که بانک مرکزی با یک شرکت خصوصی، تفاهم نامه ای امضا کرده که بر اساس آن، ۶۵۰ میلیون یورو ارز واردات کالاهای اساسی را به صورت ثبت برات اسنادی مدت‌دار بدون تعهد در اختیار این شرکت قرار می‌دهد. این تفاهم‌نامه بین بانک مرکزی و یکی از بانک‌های خصوصی به عنوان بانک عامل با یک شرکت خصوصی، مبنی بر تأمین ارز کالاهای اساسی به صورت ثبت برات اسنادی مدت‌دار بدون تعهد منعقد شده است.

به گزارش «تابناک»، ادعا شده بود، این تفاهم نامه بین بانک مرکزی به عنوان تأمین کننده ارز در سررسید یک بانک خصوصی به عنوان بانک عامل و شرکت حاضر به عنوان وارد کننده ثبت شده است. بر اساس یکی از بندهای این تفاهم نامه، «این شرکت مجاز است کالاهای قید شده در قرارداد را را وارد کشور کند و ارز آن را در سررسیدهای ۴، ۵ و ۶ ماهه پرداخت کند«.
اما در همان روزها، احمد توکلی، نماینده تهران و نماینده ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای پول و اعتبار طی گزارشی به رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، معاونت نظارت رییس مجلس و سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به تشریح جزییات رانتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی به یک تاجر معروف اختصاص یافته، پرداخته و به رویه تبعیض آمیز موجود در موضوع تخصیص ارز به بازرگانان و تجار اعتراض نموده است و از این ماجرا پرده برداشت.
اکنون پس از گذشت حدود یک سال و نیم از این ماجرا، بار دیگر این تاجر معروف خبر ساز شده و این بار با نام دیگری وارد ماجرا شده؛ موضوعی که چند روز پیش در مجلس شورای اسلامی توسط یکی از نمایندگان مجلس مطرح شد.
نادر قاضی پور در صحن علنی مجلس در جریان سؤال از وزیر این بحث را مطرح و از وزیر سرال کرد؛ «چرا باز هم سیاسی عمل می کنید و با چراغ سبز نشان دادن به مطالبات برخی، اقدام به ادامه روند اشتباه تشدید فزاینده تولید محصولات کم ارزش متانول و اوره در کرمانشاه، کرمان، خراسان و امثال آن می‌کنید، بدون اینکه حتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در جریان تصویب این طرح‌ها قرار داشته باشد«.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه این رفتار زنگنه، مصداق بارز راهنما به راست و چرخش به چپ است، اضافه کرد: «جالب اینجاست که در یک نمونه خاص از این طرح‌های جدیدالتصویب متانولی عظیم در کرمانشاه، ردپای رانت‌خوار ۶۵۰ میلیون یورویی معروف هم دیده می شود«.
قضیه از آنجا نشأت می گیرد که به اعتقاد کارشناسان به دلیل ارزانی خوراک پتروشیمی، اغلب سرمایه‌گذاران شبه‌خصوصی و شبه‌دولتی به سوی سرمایه‌گذاری در تولید محصولاتی مانند اوره و متانول رفته اند که از نظر اقتصادی داری ارزش کمی هستند. همچنین این امکان وجود دارد با افزایش تولید این محصول در روزهای آینده و تأثیر آن بر بازاهای جهانی باعث کاهش قیمت آن در جهان شود و در نهایت منجر به شکست این محصول در بازارهای بین المللی گردد.
از گفته های وزیر نفت به راحتی می شود به این نکته پی برد، زیرا در روزهای گذشته زنگنه بارها به آن اشاره داشته و بارها در مناسبت‌های مختلف از اجرای پروژه‌های متعدد پتروشیمی گازی که ارزش افزوده بسیار پایینی دارند انتقاد کرده است.
با این حال به نظر می رسد، روند اعطای مجوز به پتروشیمی‌های گازی جدید همچنان در وزارت نفت ادامه دارد و به تازگی نیز پروژه هایی ثبت شده که قرار است گاز را تبدیل به متانول و متانول حاصل را نیز به پروپیلن تبدیل کند. به عنوان نمونه شرکت به عنوان «ماهان شیمی زاگرس» اخیرا مجوز تأسسیس گرفته و قرار است بزرگ‌ترین طرح الفین کشور را به اجرا درآورد.
تصویر روزنامه رسمی از تأسیس شرکت «ماهان شیمی زاگرس«

به غیر از این مورد، موضوع جالبی که در این جا به چشم می خورد، این است که در میان مالکان این شرکت اسامی کسانی وجود دارد که در پرونده رانت ۶۵۰ میلیون یورویی تاجر معروف نیز وجود داشت.
نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی خود با تابناک در خصوص این موضوع اضهار داشت: چند وقت پیش، آقای توکلی بحثی را در مجلس مطرح کردند که مربوط به رانت ارزی بانک مرکزی به آقای مدلل بود که هم اکنون پرونده آن در شورای رقابت است، اما تا کنون شورا در این باره نظری نداده و به نظر من اگر قرار نیست، رسیدگی شود، اعلام کنند که نمی خواهند بررسی کنند.
این نماینده مجلس درباره ارتباط این پرونده با پروژه کرمانشاه نیز گفت: این فرد که از مالکان شرکت ماهان شیمی زاگرس است، گویا ارتباطاتی هم با نعمت زاده دارد.
وی گفت: حال جدای از این مباحث، این موضوع که چرا یک بار دیگر در وزارت خانه دیگری از کسی که شک و شبهاتی در باره وی وجود دارد استفاده شده؟ تا دیروز وزیر نفت می گفت که تولید این فراورده زیان آور است اما امروز خودشان از مشوقان این قضیه شده اند مگر چه ارتباطی بین اینها وجود دارد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر