۱۳۹۴ مرداد ۱۴, چهارشنبه

آمریکا فروش اسلحه به کشورهای عربی را شتاب می‌بخشد

وزیر امور خارجۀ آمریکا در جریان سفرش به کشورهای عرب منطقه تأکید کرد که واشنگتن برای مقابله با بلندپروازی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران فروش برخی تسلیحات ضروری به کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس را شتاب می‌بخشد.
جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، در جریان دور سفرش به خاورمیانه گفت که ایالات متحد آمریکا به فروش اسلحه به دولت‌های عرب حوزۀ خلیج فارس شتاب می بخشد. علت این “شتاب” نگرانی کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس از بلندپروازی‌های منطقه ای دولت ایران و توافق اتمی با این کشور اعلام شده است.

وزیر امور خارجۀ آمریکا که این سخن را در جریان یک کنفرانس خبری در قطر ایراد می کرد اظهار داشت که آمریکا فروش برخی تسلیحات به کشورهای عرب منطقه را که ضروری هستند و با تأخیر روبرو شده اند، شتاب می بخشد.
جان کری همچنین تصریح کرد که آمریکا در خصوص ادغام سامانه های موشک های دوربرد کشورهای عرب منطقه و افزایش شمار رزمایش های مشترک به گفتگوهایش با متحدان عرب خود در منطقه ادامه می دهد.
یکشنبه گذشته وزیر امور خارجۀ آمریکا در جریان سفرش به مصر تأکید کرده بود که توافق اتمی با ایران امنیت کشورهای عرب منطقه را تقویت می کند.
در دوحه وزیر امور خارجۀ آمریکا با همتایان روس و سعودی خود نیز دیدار و گفتگو کرد. این ملاقات سه جانبه به بحران و جنگ داخلی سوریه اختصاص داشت. در پایان این ملاقات وزیر امور خارجۀ روسیه، سرگئی لاوروف، «تدابیر تکمیلی» آمریکا در پشتیبانی از ائتلاف مخالفان رژیم بشار اسد را مورد سرزنش قرار داد.رادیو فرانسه
———————-
آمریکا فروش اسلحه به خلیج را برای مقابله با تهدیدهای ایران سرعت می‌بخشد.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه ۳ اوت پس از نشست با وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه خلیج گفت که ایالات متحده، فروش اسلحه به این کشورها را «تسریع» می کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کری که در کنفرانسی خبری در دوحه پایتخت قطر سخن می گفت، اظهار داشت: «بر سر سرعت بخشیدن به فروش اسلحه ضروری که در گذشته زمان زیادی برده بود، به توافق رسیدیم
وزیر امور خارجه آمریکا برای تشریع توافق هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ به همتایان خلیجی اش به دوحه سفر کرده است.
کری دوشنبه در نشست فوق العاده وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج شامل سعودی، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، قطر و عمان در دوحه شرکت کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «بر سر آغاز عملیات آموزش بسیار محدود… با هدف مبادله گزارش های اطلاعاتی به توافق رسیدیم
کری همچنین از ادامه مشورت ها میان واشینگتن و همپیمانان خلیجی اش که ماه مه گذشته در کمپ دیوید آغاز شده بود، تاکید کرد. محور این مشورت ها «چگونگی ادغام سامانه های دفاعی منطقه با موشک های بالستیکی» و افزایش «مانورهای نظامی مشترک» بود.
از سویی خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر در این کنفرانس خبر گفت که توافق هسته ای با ایران «بهترین گزینه به منظور رسیدن به راه حلی برای بحران هسته ای ایران از راه گفت و گو بود
توافق هسته ای که ۱۴ ژوئیه گذشته میان تهران و ۱+۵ منعقد شد. برپایه این توافق، ایران بخشی از فعالیت های هسته ای خود را به حال تعلیق در می آورد و در مقابل، بخشی از تحریم های اعمال شده علیه این کشور، لغو می شود. مدت زمان این توافق که نگرانی های برخی از کشورهای منطقه را برانگیخته است، ۱۰ ساله است.العربیه


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر