۱۳۹۴ شهریور ۲۶, پنجشنبه

اشاره رهبر جمهوری اسلامی به احتمال مرگ خود

رهبر جمهوری اسلامی ایران این روزها دو اشاره جنجالی به آینده داشته است؛ چندی پیش عنوان کرد که اسرائیل ۲۵ سال دیگر وجود نخواهد داشت و روز چهارشنبه از احتمال مرگ خود و یا دیگر مقامات در ۱۰ سال آینده سخن گفت.
اشاره عجیب و بی‌سابقه آیت‌الله خامنه‌ای به مرگ و احتمال عدم حضور او در زمان سر رسیدن تعهدات برجام، در وبسایت رسمی او موجود نیست اما تا عصر روز چهارشنبه ۲۵ شهریور ماه در بخش‌های مختلف خبری صدا و سیما به آن اشاره می‌شد و تا آخرین ساعات این روز در وبسایت شبکه خبر قابل مشاهده بود.

طبق متنی که خبرگزاری صدا و سیما مخابره کرده، آقای خامنه‌ای در جمع فرماندهان سپاه گفته است: "دشمنان منتظرند که ملت و نظام خوابشان ببرد و ده سال دیگر که مثلاً بنده نباشم، اهدافشان را محقق کنند. اما ملت و مسئولان نمی‌گذارند امید شیطانی بیگانگان درباره به خواب رفتن ملت، در دل دشمن پا بگیرد."
اما "پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری" و "دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" دو وبسایت رسمی منعکس کننده مواضع رهبر جمهوری اسلامی، روایت دیگری ارائه داده‌اند: "آنها منتظرند که ملت و نظام خوابشان ببرد تا اهدافشان را محقق کنند اما ملت و مسئولان نمی‌گذارند امید شیطانی بیگانگان درباره‌ی به خواب رفتن ملت، در دل دشمن پا بگیرد."
در این روایت هیچ اشاره‌ای به "ده سال" و احتمال نبود آقای خامنه‌ای نشده است. این متن عینا توسط خبرگزاری‌های داخلی ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
با مراجعه به فایل صوتی سخنان آقای خامنه‌ای که توسط وبسایت رسمی او منتشر شده، جملات دیگری شنیده می‌شود که گویا مسئولان دفتر رهبری چندان مایل نبوده‌اند به متن رسمی راه پیدا کند. در این فایل صوتی شنیده می‌شود که آقای خامنه‌ای می‌گوید: "آنها نشسته‌اند منتظر که روزی ملت و نظام جمهوری اسلامی خوابشان ببرد؛ وعده می‌دهند که ۱۰ سال بعد، ایران، آن ایران نیست. نباید گذاشت این فکر، این امید شیطانی در دل دشمن پا بگیرد. باید آن چنان پایه‌های انقلاب و فکر انقلابی مستحکم باشد که با مردن و زنده بودن این و آن و زید و عمر تاثیری در حرکت انقلابی این کشور نگذارد."
اشاره به بیماری و یا احتمال مرگ رهبر جمهوری اسلامی تا سال‌ها تابوی بزرگ رسانه‌ای در ایران بوده است؛ هرچند شایعات زیادی در این زمینه بین مردم رواج دارد. اما در شهریور ماه سال گذشته این رویه دچار تغییری بزرگ شد و بستری شدن آقای خامنه‌ای در بیمارستان مورد پوشش گسترده رسانه‌ای قرار گرفت. به نظر می‌رسد با وجود این تغییر، رویه رسمی درباره احتمال مرگ رهبر جمهوری اسلامی همچنان بی‌تغییر باقی مانده و نباید از آن در رسانه‌ها سخن گفته شود؛ هرچند که اشاره‌ای از زبان خود او بیان شده باشد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر