۱۳۹۴ شهریور ۲۸, شنبه

کدام استان‌های مرزی بالاترین نرخ بیکاری را دارند؟

بیکاری در لب مرز/کدام استان‌های مرزی بالاترین نرخ بیکاری را دارند؟ + جدول در خراسان شمالی، جنوبی و رضوی از هر دو زن ۱۵ تا ۲۴ ساله یک نفر بیکار است .
نرخ بیکاری کلی استان‌های مرزی چندان تفاوت فاحشی با دیگر استان‌ها ندارد، اما نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال در این استان‌ها بسیار بالاست و در این میان بیکاری زنان تا دو برابر مردان هم می‌رسد.

مرضیه محمودی: بر اساس گزارشی که مرکز آمار منتشر کرده است، نرخ بیکاری کلی در کشور در فصل بهار سال ۹۴ معادل ۱۰.۸ درصد است و نرخ بیکاری استان‌های مرزی بین ۷.۸ تا ۱۵.۶ در نوسان است. در نگاه اول نرخ‌ بیکاری استان‌های مرزی تفاوت چندانی با دیگر استان‌های غیرمرزی ندارد. آنچه در مورد نواحی مرزی نگران‌کننده است، نرخ بیکاری جوانان و زنان است.
آذرماه سال ۹۲ حسن طایی، معاون اقتصاددان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده وضعیت بیکاری در مناطق مرزی کشور وخیم است و ایجاد سالانه حداقل یک میلیون شغل جدید را از مسائل مهم بازار کار دانسته بود. خبری که اعلام می‌کرد از جمعیت ۳۶ میلیون‌نفری ۱۶ استان مرزی کشور، یک میلیون و ۷۳۰ هزار نفر بیکار است و باید سالانه یک میلیون شغل ایجاد شود تا اوضاع وخیم این مناطق بهبود یابد. اما مقایسه نرخ بیکاری این استان‌ها در تابستان سال ۹۲ و بهار ۹۴ نشان می‌دهد همان‌گونه که در برخی از استان‌ها مانند مازندران بیکاری کاهش یافته اما در برخی از استان‌ها مانند گیلان و هرمزگان نرخ بیکاری کلی دو برابر شده است. این نشان می‌دهد سیاست‌های خاصی در راستای ایجاد اشتغال صورت نگرفته و در برخی از استان‌ها نرخ بیکاری از ۷.۵ به ۱۵ و از شش به ۱۲ درصد رسیده است.
اما مساله نگران‌کننده‌تر در مورد استان‌های مرزی نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ و نرخ بیکاری زنان در همین گروه سنی است. در حالی استان هرمزگان با نرخ بیکاری ۱۵.۶ بالاترین نرخ بیکاری میان استان‌های مرزی را دارد که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال همین استان با ۳۹.۴ درصد رکوردار نرخ بیکاری در میان مناطق مرزی است. به عبارتی نرخ بیکاری جوانان ۲.۵ برابر نرخ بیکاری عمومی است. گلستان، مازندران و ایلام هم از دیگر استان‌های مرزی هستند که نرخ بیکاری آنها بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است.
در این میان اوضاع بیکاری زنان جوان هم در کل کشور و هم در مناطق مرزی به مراتب از همه گروه‌ها بدتر است. نرخ بیکاری مردان ۱۵ تا ۲۴ ساله در کل کشور ۲۰.۹ درصد و نزخ بیکاری زنان در همین گروه سنی دقیقا دو برابر و معادل ۴۳.۱ درصد است. نرخ بیکاری زنان در استان مازندران ۶۵.۶ درصد است. در استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی از هر دو زن ۱۵ تا ۲۴ ساله یک نفر بیکار است. پایین‌ترین نزخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۲۶.۴ درصد و مربوط به استان آذربایجان شرقی است که دو برابر نرخ بیکاری کلی کشور است. اما از همه وخیم‌تر اوضاع بیکاری زنان در کهگیلویه و بویر احمد است که نرخ بیکاری زنان ۸۲.۸ درصد است. این استان با نرخ بیکاری ۴۸.۲ درصد بالاترین نرخ بیکاری جوانان در کل کشور را هم دارد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر