۱۳۹۴ شهریور ۳۰, دوشنبه

گزارشی از وضعیت زندانیان سیاسی



نوشته: رضا وضعی
نیک می دانید که زندانی بودن سخت و طاقت فرسا است؛ حال آن زندان می خواهد به جرم دیه و یا زندانی که کلیت نظام موجود در ایران را به سخره گرفته و با این نظام سر ستیز دارد، در چند روز گذشته هم شاهد جان باختن یک انقلابی دیگر( شاهرخ زمانی) در زندان های رژیم ایران بودیم .مردم ایران در جامعه ای بشدت واپسگرا زندگی میکنند، در جامعه ای زندگی میکنند که بی شباهت به  سلول های سرد و بی روح نیست و در نهایت به یک بَند ختم می شوند و آن بَندِ نابودی و بردگی است.
می توان ادعا کرد که در سه دهه ننگین گذشته، مردم ایران همواره اسیر و زندانی قوانین ارتجاعی و واپسگرای حکومت اسلامی بوده و هستند و هیچگاه طعم آزادی، حتی به قدر سر سوزنی را هم نچشیده اند؛ حکومت اسلامی با وضع قوانین ضد انسانی و سخت گیری بر پایه قوانین اسلامی و آزار و اذیت مردم ایران بخصوص زنان ایرانی خواستار تحت سلطه آوردن مردم هستند، که در نهایت با ایستادگی بسیاری از آزادی خواهان روبرو میشود که اصلا این استادگی ها را طاقت نمی آوردد.

حال نگاهی کنیم به شرایط زندانیانی که در مقابل ارتجاع و واپس گرایی سر خم نکرده اند.
گزارشی از وضعیت زندایان سیاسی
·       یکشنبه ۷ تیر دادگاه کیفری استان تهران شعبه ۷۹ به ریاست قاضی محمدی کشکولی و با حضور اعضای هیت منصفه مطبوعات پرونده ماهنامه جامعه پرستاری را به اتهام افترا و نشر اکاذیب مجرم دانست و پرونده مدیر عامل خبرگزاری مهر را به اتهام نشر مطالب خلاف واقع و مدیر مسول مجله بخارا به اتهام نشر مطالب خلاف موازین اسلامی از سوی هیت منصفه مجرم شناخته نشدند.
·       چهارشنبه ۱۰ تیر فردی به اتهام توهین به مسولان و مقامات دولتی و حکومتی توسط نیروی انتظامی در تهران بازداشت شد.
·       دوشنبه ۸ تیر امید عبدالوهابی فعال مطبوعاتی که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود برای گذراندن محکومیت خود را به زندان اوین معرفی کرد.
·       چهارشنبه ۱۰ تیر عباس صادقپور فعال مدنی که به اتهام تهیه و توزیع اطلاعیه علیه حکومت و رهبری به شش ماه حبس محکوم شده بود جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد منتقل شد.
·       شنبه ۱۳ تیر کوروش زعیم عضو شورای مرکزی جبهه ملی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد رای دادگاه اعلام نشده است.
·       سه شنبه ۱۶ تیر امید دباغچی مکری که ۱۱ اردیبهشت همزمان با اعتراضات شهر مهاباد توسط مامورین لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد هیچ اطلاعی از وی و اتهامات وارده در دست نیست.
·       یکشنبه ۱۴ تیر احمد رونقی ملکی پدر حسین رونقی زندانی سیاسی زندان اوین به اتهام نشر اکاذیب از طریق مصاحبه و نامه نگاری درباره وضعیت فرزند خود به صورت غیابی و بدون حضور در جلسه دادرسی از سوی شعبه ۱۱ دادگاه عمومی به ۴ ماه حبس محکوم شد.
·       دوشنبه ۲۲ تیر مریم سادات یحیوی از فعالان اجتماعی و سیاسی به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی به هفت سال و نیم و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال و نیم محکوم شد و برای مدت ۲ سال از عضویت در احزاب و حضور در اجتماعات و فعالیت در رسانه ها و فضای مجازی منع شد.
·       یکشنبه ۲۱ تیر اسماعیل احمدی راغب فعال سیاسی و مدنی با نام زرتشت احمدی راغب در فضای مجازی با دریافت احضاریه از سوی پلیس امنیت عمومی شهریار برای پاره ای از توضیحات خود را باید به این ارگان معرفی کند.
·       یکشنبه ۲۱ تیر در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران با ریاست قاضی مدیر خراسانی و با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات روزنامه شرق به اتهام نشر مطالب خلاف واقع به قصد اضرار به غیر و همچنین سایت انصاف نیوز نیز به اتهام نقض مصوبات شورای عالی امنیت ملی مجرم شناخته شدند.
·       جمعه ۲۶ تیر اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی که پس از وقایع سال ۸۸ از کشور خارج شده بود پس از بازگشت در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد.
·       دوشنبه ۲۹ تیر سید محمد ابراهیمی فعال مدنی به اتهام ارسال گزارش مجروحان و مصدومان حمله ماموران به بند ۳۵۰ زندان اوین و ارتباط با احمد شهید گزارشگر ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور ایران به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه احضار شد.
·       سه شنبه 30 تیر آرش صادقی به همراه همسرش گلرخ ابراهیمی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام اجتماع و تبانی_توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و توهین به مقدسات تفهیم اتهام شدند.
·       پنجشنبه ۱ مرداد شفیع الله نوری شهروند افغانی ساکن ایران به اتهام توهین به رهبری و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی در فضای مجازی بازداشت و به بند 8 زندان اوین منتقل شد.
·       چهارشنبه ۷ مرداد امین انواری فعال مدنی مجددا به شعبه 26 دادگاه انقلاب احضار شد.
·       چهارشنبه ۷ مرداد در پی امتناع محمد امین زارع از مراجعه به پلیس امنیت پس از احضار تلفنی ماموران با مراجعه منزل وی وسایل شخصی را ضبط کردند این در حالی صورت گرفت که وی در منزل نبود دلیل احضار وی فعالیت در فضای مجازی و انتشار اخبار مرتبط با زندانیان سیاسی و مدنی می باشد.
·       سه شنبه ۶ مرداد فیض امین الله عرب سرخی زندانی سیاسی سابق و عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران بار دیگر به اتهام تبلیغ علیه نظام در دادگاه به ریاست قاضی احمد زاده به یکسال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و اجتماعی محکوم شد.
·       دوشنبه ۱۹ مرداد محمد ایوب کاظمی از شاگردان آقای منتظری بار دیگر به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد.
·       چهارشنبه ۲۸ مرداد نسرین ستوده حقوقدان,وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر طی احضاریه ای به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین احضار شد.
·       چهارشنبه ۱۷ تیر فائق چیره فعال مدنی با احضاریه از سوی اداره اطلاعات مهاباد به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.
·       شنبه ۶ تیر اسماعیل عبدی دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران که برای پیگیری علت ممنوع الخروجی بودنش به دادسرای اوین مراجعه کرده بود پس از بازجویی بازداشت شد و ۷۰ نفر از همراهان وی که در مقابل اوین منتظر بازگشت وی بودند در آنجا تحصن کردند.
·       یکشنبه ۷ تیر اسد الله هادی از زندانیان سیاسی پس از عمل جراحی در ناحیه کمر بدون طی دوران نقاهت به زندان رجایی شهر کرج بازگردانده شد.
·       شنبه ۶ تیر مهدی فراحی شاندیز زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج به اتهام توهین به رهبری جمعا به ۹ سال حبس محکوم شد در اردیبهشت سال ۹۰ نیز با همین اتهام به ۳ سال حبس محکوم شده بود.
·       پنجشنبه ۱۱ تیر پوریا ابراهیمی فعال مدنی که در ۲۷ خرداد ماه سال جاری با اتهاماتی نظیر تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی در شعبه ۶ دادسرای اوین تفهیم اتهام شد پس از تحمل ۲۰ روز انفرادی و بازجویی در بند ۲۰۹ اوین به بند ۸ این زندان منتقل شد.
·       چهارشنبه ۱۰ تیر محمد مظفری زندانی سیاسی زندان اوین براثر فشارهای عصبی دچار افت شدید فشار شد و به بهداری این زندان منتقل شد.
·       سه شنبه ۱۶ تیر عابد بمپوری زندانی سیاسی زندان مرکزی زاهدان با وجود دارا بودن شرایط مرخصی از سوی دادستانی با مخالفت وزارت اطلاعات ۷ سال است که از مرخصی محروم می باشد.
·       یکشنبه ۱۴ تیر مهدی دولتی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین که در کنکور کارشناسی ارشد پذیرفته شده با دستور خدابخشی دادیار ناظر بر زندان با دستبند و لباس زندان و مراقبت امنیتی جهت انتخاب رشته به کافی نتی در غرب تهران اعزام شد.
·       پنجشنبه ۱۸ تیر با وجود در خواست های مکرر سعید شیرزاد زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج مسولین زندان و دادستانی با انتقال وی به بند زندانیان سیاسی_عقیدتی )سالن ۱۲ ( مخالفت کردند.
·       دوشنبه ۲۲ تیر محمد رضا عالی پیام که به همراه ۱۸ تن دیگر از زندانیان سیاسی سالن یک و دو زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به نگهداری خود در شرایط سخت و میان زندانیان بزهکار از ۱۰ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده بودند در پی وخامت حالش به بیمارستان منتقل شد.
·       سه شنبه ۳۰ تیر اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی که جمعه ۲۶ تیر سال جاری در بدو ورود به فرودگاه امام خمینی تهران توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوی منتقل شد.
·       سه شنبه ۶ مرداد محمد صدیق کبودوند موسس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان که به ۱۱ سال حبس به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در زندان اوین به سر می برد در نهمین سال حبس خود همچنان از مرخصی و رسیدگی پزشکی مناسبی محروم است.
·       پنجشنبه ۱۵ مرداد جلسه رسیدگی به اتهامات جدید علیرضا رسولی زندانی سیاسی زندان مهاباد برگزار شد اتهامات وی تبلیغ علیه نظام_تحریک و دست داشتن در اعتراضات اخیر مهاباد می باشد در نهایت قاضی پرونده خواهان تجدید جلسه دادگاه و حضور کارشناس پرونده شد.
·       سه شنبه ۱۳ مرداد بهاره هدایت زندانی سیاسی بند زنان زندان اوین یکماه است که با پایان یافتن دوران محکومیتش به طور غیر قانونی در زندان نگهداری می شود.
·       سه شنبه ۱۳ مرداد محمد امین عبداللهی زندانی سیاسی زندان طبس در دهمین سال حبس خود در اعتراض به وضعیت پرونده و عدم اعطای آزادی مشروط و عدم مرخصی دست به اعتصاب غذا زد.
·       سه شنبه ۱۳ مرداد مجید آذرپی فعال سیاسی و عضو شاخه جوانان حزب اعتماد ملی تهران که در خرداد سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد هنوز تفهیم اتهام برای وی صورت نگرفته و همچنین از داشتن وکیل محروم می باشد.
·       پنجشنبه ۱۵ مرداد علی محمدی زندانی سیاسی زندان ارومیه که به دلیل اعتصاب غذا به انفرادی منتقل شده بود در پی وخامت جسمانی به بهداری منتقل و در آنجا اقدام به خود کشی نمود که بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد.
·       یکشنبه ۱۸ مرداد سیروان نژادی و علی احمد سلیمان دو زندانی سیاسی کرد به اتهام محاربه از طریق عضویت در پژاک جهت اجرای حکم اعدام به سلول های انفرادی زندان تبریز منتقل شدند.
·       دوشنبه ۱۹ مرداد مریم اکبری منفرد زندانی سیاسی شش سال است که از داشتن حق رسیدگی پزشکی و مرخصی محروم می باشد.
·       چهارشنبه ۲۱ مرداد احمد کریمی زندانی سیاسی و تبعیدی زندان گنبد کاووس هفت سال بدون مرخصی می باشد.
·        چهارشنبه ۲۱ مرداد صدیقه مرادی زندانی سیاسی بند زنان زندان اوین چهار سال است که بدون مرخصی به سر می برد.
·       یکشنبه ۲۵ مرداد سعید رضوی فقیه زندانی سیاسی که دچار مشکلات قلبی و ریوی می باشد علی رغم ناتمام ماندن درمان و بر خلاف نظر پزشکان با برخوردهای توهین آمیز و خشن ماموران به زندان رجایی شهر کرج بازگردانده شد.
·       سه شنبه ۲۷ مرداد سمکو خلقتی که به اتهام همکاری با حزب دموکرات کردستان و همکاری موثر در پیشبرد اهداف این حزب به ۱۵ سال زندان محکوم می باشد از بند هشت زندان اوین به زندان اراک منتقل شد.
·       سه شنبه ۲۷ مرداد امیر امیر قلی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین هشت ماه است که بلاتکلیف و با عدم برگزاری دادگاه و همچنین تبریل قرار بازداشت به سر می برد.
·       ۲۸ شهریورماه «حسن طفاح»، زندانی محبوس در بند ۱۲ زندان گوهر دشت صبح روز جاری شنبه ۲۸ شهریورماه به بیمارستان هزار تختخوابی موسوم به امام خمینی منتقل شد.
·       27مرداد 94 ششمین روز اعتصاب‌غذای زندانی سیاسی محمدعلی طاهری در زندان اوین است.اعتصاب‌غذای این زندانی سیاسی از روز 22مرداد و در اعتراض به صدور حکم اعدام شروع شده است.

                       


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر