۱۳۹۴ مهر ۲۸, سه‌شنبه

سوگواری صد میلیارد تومانی محرم

سعیده علیپور
اگر فرض کنیم که نیمی از هیئت‌های تهرانی یعنی ۲۰ هزار هیئت در دو شب محرم، هر کدام آن‌ها، حداکثر برای ۲۰۰ وعده غذا تهیه کنند، بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که اگر این هزینه را در کل کشور گسترش دهیم رقم آن از ۱۰۰ میلیارد تومان نیز عبور خواهد کرد.
تأمین ۲۴/ پشت دود اسفند، پشت پرچم‌های برافراشته یا حسین، پشت لباس‌های سیاه و صد‌ها داربستی که برای هیئت‌های عزاداری علم شده، در دوره زمانی کوتاه، گردش مالی حیرت‌انگیزی جریان دارد؛ گردش مالی که این بار از دست دولت خارج و از سوی مردم اداره می‌شود.

ماجرای عزاداری‌های محرم گرچه روزی با چای و حبه قندی و گاهی پیاله‌ای آبگوشت تمام می‌شد، اما امروز کمتر محله‌ای است که هیئت عزاداری نداشته باشد. هزاران هیئت عزاداری در تهران و سایر شهرهای کشور دسته‌های عزاداری را برپا می‌کنند و بیشتر آن‌ها با پخش پلو قیمه یا‌‌ همان پلو امام حسین کار را پایان می‌دهند.
بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی سازمان تبلیغات اسلامی، در حال حاضر ۱۸ هزار هیئت به صورت رسمی در استان تهران و ۹۰ هزار هیئت در کل کشور به ثبت رسیده‌اند.
اما تعداد هیئت‌های ثبت نشده بسیار بالا‌تر از این ارقام است. به طوری که آمارهای غیر رسمی، از وجود ۲۵ هزار هیئت‌ ثبت نشده در تهران خبر می‌دهد. تعدادی که به گفته فعالان این بخش هر سال در حال زیاد شدن است. البته در کنار این هیئت‌ها، تکیه‌های مذهبی نیز را که به توزیع چای، خرما، شیر و شیرکاکائو و آبمیوه بین مردم اقدام می‌کنند، باید افزود.
برخی از هیئتی‌ها می‌گویند ۳ هراز و برخی دیگر می‌گویند هر پلو قیمه حدود ۵ هزار تومان هزینه دارد. هزینه‌هایی که به گفته آن‌ها ۹۹ درصد آن را مردم و بخش کمی از آن را کمک‌های سازمان‌های دولتی تامین می‌کند.
مثلا امسال شهرداری تهران بن‌های ۳۰۰ هزار تومانی در اختیار هیئت‌های ثبت شده تهران قرار داد تا در نمایشگاهی که در همین باره در بوستان ولایت برگزار شده بود، اقلام مورد نیازشان را تهیه کنند. ۳۰۰ هزار تومانی که به گفته برخی از هیئتی‌ها در مقابل هزینه‌های میلیونی هرشبه هیئت‌ها، رقمی محسوب نمی‌شود.
از سوی دیگر سازمان تبلیغات اسلامی نیز، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلو برنج و چند حلبی روغن در اختیار هیئت‌ها قرار می‌دهد که البته به ادعای برخی از هیئت‌ها این اقلام به همه هیئت‌های ثبت شده تعلق نمی‌گیرد و تنها برخی می‌توانند از آن استفاده کنند.
مرتضی حسینی، مسئول هیئتی در نازی آباد تهران که ۱۶ سال است که هر محرم فعالیت می‌کند به اعتماد ملی می‌گوید: هزینه هر شب هیئت ما که ده روز اول محرم هر شب برای ۴۰۰ نفر غذا تهیه می‌کنیم، حدود ۲ میلیون است و ۹۹ درصد این هزینه را هم خود مردم پرداخت می‌کنند که ۴۰ درصد آن به صورت کالا است و ۶۰ درصد آن به صورت نقدی در اختیار هیئت قرار می‌گیرد.
به گفته او تنها در محله نازی آباد که ۸۰ کوچه وجود دارد ۱۱۰ هیئت عزاداری فعالیت دارندکه تعداد زیادی از آن‌ها با کمک‌های مردم شام هم می‌دهند و در کنار این‌ها ایستگاه‌های صلواتی برای پخش شربت و چای و شیرکاکائو نیز فعال هستند که این‌ها معمولا دریافتی هم از سوی سازمانی ندارند.
برآورد هزینه‌های نذری
به گفته برخی از فعالان این حوزه مبالغی که در هیات‌های مذهبی در گردش است با انگیزه‌های مختلفی هزینه می‌شود که همه آن‌ها گرچه مذهبی و دلایل فرهنگیهم پشت آن قرار دارد، اما در ‌‌نهایت گردش مالی ناشی از فعالیت هیات‌های مذهبی بازار مواد غذایی را رونق می‌دهد.
در حالی که تعداد هیئت‌های عزاداری هر سال رو به تزاید است، قیمت اقلام برای پخت نذری هم افزایش پیدا می‌کند و این موضوع سبب شده تا گردش مالی در ماه محرم و صفر و به‌ویژه دهه اول ماه محرم، رقم قابل توجهی باشد.
به طوری که امسال در آستانه محرم، هر کیلوگرم لپه بین ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسید. از سوی دیگر قیمت عمده فروشی برنج دانه بلند هندی ۴ هزار ۱۰۰ تا ۴ هزار ۸۰۰ تومان و برنج دانه کوتاه هندی حدود هزار تومان ارزان‌تر است. روغن حلب ۵ کیلوگرمی نیز ۱۹ هزارو ۵۰۰ تومان و روغن ۹۰۰ سی‌سی با توجه به برند آن ۴ هزار ۱۰۰ تا ۴ هزار ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد. همچنین درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه بین ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان است. قیمت رب گوجه فرنگی کیلویی ۵۵۰۰ تومان است که این موضوع در کنار هزینه‌های دیگر ارایه غذا، قیمت ارایه هر پرس غذای نذری را بین ۴ تا ۵ هزار تومان می‌توان تخمین زده می‌شود.
حال اگر فرض کنیم که نیمی از هیئت‌های تهرانی یعنی ۲۰ هزار هیئت در دو شب محرم، هر کدام آن‌ها، حداکثر برای ۲۰۰ وعده غذا تهیه کنند، بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که اگر این هزینه را در کل کشور گسترش دهیم رقم آن از ۱۰۰ میلیارد تومان نیز عبور خواهد کرد.
در کنار تهران شهرهایی مثل قم و مشهد با تعداد زیاد هیئت‌های مذهبی جزو شهرهایی هستند که هزینه‌های فراوانی بابت پخش نذری می‌دهند. بر اساس برآورد‌ها بالا‌ترین سرانه هیات به شهر قم مربوط است.
در این شهر به ازای هر ۱۲۰ نفر یک هیات پرچم‌های خود را برافراشته است. قمی‌ها ۲۰۰۰ هزار فعال دارند. مشهدی‌ها هم با یک هزار و ۵۰۰ هیات در رده‌های بالایی شهرهای هیاتی قرار می‌گیرند.
در این میان البته هستند هیئت‌هایی که غذاهای نذری خود را نه در میان خانواده‌های دارای تمکن مالی که در حاشی‌‌های شهر و بین افراد بی‌بضاعت و گاهی کارتن‌خواب‌ها توزیع می‌کنند تا میلیارد‌ها هزینه‌ای که برای یادآوری حماسه حسینی می‌شود، غمی از خانواده‌ای مستمند بکاهد. ‌
منبع: اعتماد ملی


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر