۱۳۹۴ آبان ۶, چهارشنبه

اتاق بازجویی در مؤسسه آیت‌الله مصباح


محسن غرویان، که قبلا از شاگردان و مریدان مصباح بود، اما از او برگشت، در مصاحبه‌ای به وجود سیستم بازجویی و تفتیش عقیده در مؤسسه “امام خمینی” به سرپرستی مصباح اشاره کرده است.

محسن غرویان، روحانی متخصص فلسفه اسلامی و از اطرافیان حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، در مصاحبه با سایت “انتخاب” به افشاگری در مورد مؤسسه “امام خمینی” به سرپرستی آیت الله مصباح پرداخته است. این افشاگری واکنش غرویان به حملاتی است که سایت‌های وابسته به مصباح به او می‌کنند.
طرفداران مصباح برای بی‌اعتبار کردن غرویان و در واقع حسن خمینی به “انحرافات عقیدتی” غرویان اشاره می‌کنند و ادعای خود را مستند می‌کنند به مصاحبه‌ای از او با نشریه “پرتو سخن” وابسته به آیت الله مصباح.

توبه” غرویان از زبان نشریه پرتو
سایت “صابر”، که طرفدار مصباح است به تازگی نوشته است:
« محسن غرویان بعد از مصاحبه با روزنامه اپوزیسیون فتنه “شرق” در سال ۸۳ به سمت سایش فکری رفت. وی در مصاحبه با روزنامه شرق برخی از احکام صریح قرآن و اسلام را زیر سوال برد و حتی قائل به برابری ارث زن و مرد شده بود. بعد از آن مصاحبه ضد احکام صریح قرآن از سوی آقای غرویان با روزنامه شرق بود که برخی از مراجع و علمای بزرگ حوزه علمیه واکنش نشان دادند و با موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تماس گرفتند و از حضرت علامه مصباح یزدی خواستند که چنین فردی را از موسسه اخراج نماید اما آقای غرویان در جلسه‌ای که در کانون طلوع موسسه برگزار شد که فیلم آن هم در آرشیو اسناد موسسه موجود می‌باشد، توبه نمود.»
این سایت در ادامه بخش‌هایی از «توبه» غرویان را که در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۸۳ در نشریه “پرتو سخن” منتشر شده، نقل کرده است که از جمله آنهایند:
«ناگهان در خلوتی به خود آمدم که ای وای بر من! من چه کرده‌ام که دشمن برای من کف می زند و دل علما و بزرگان دین را رنجانده‌ام. چند بار روی سخنانم تامل و آن را با سخنان معاندان و شیاطین مقایسه کردم، دیدم دقیقاً یکی است و این سخنان را شیطان در دهان من گذاشته است».
«وقتی به خود آمدم، دیدم خجالت می‌کشم به چشم‌های استادم علامه آیه ‌الله مصباح نگاه کنم. با خود گفتم: ای وای بر من! وقتی خجالت می کشم به چشمان استادم نگاه کنم، چگونه می‌توانم بر چشمان ولی نعمت خود، امام زمان (عج)، نگاه کنم. گفتم انسان جایزالخطاست و نباید غرور، ما را بگیرد و گمان کنیم که خطا نمی‌کنیم، تصمیم گرفتم پشیمانی خود را اعلام کرده تا دل آقا امام زمان(عج)، علمای بزرگ و مومنان را شاد و دشمنان را خشمگین کنم.»
توبه” غرویان از زبان خودش
غرویان در گفت‌وگو با انتخاب می‌گوید:
«مصاحبه ای که در آن سال از بنده گرفته شد، تحت فشار تهدید های مهندسی شده ای بود که نسبت به من روا گردید و بدیهی است که در آن مصاحبه حقایق عنوان نگردیده است، لذا اگر بخواهم واقعیت پشت پرده آن توبه نامه را بیان کنم حرف ها و افشاگری های زیادی برای گفتن دارم و هویت خیلی از آن افراد و دست اندرکارانی که در آن زیر زمین تفتیش عقاید در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم حرف های بسیار خلاف قانون و شرع  می زدند را افشا می کنم.»
غرویان پس از ذکر این که «این افراد باید محاکمه شوند، لذا بنده به خاطر ملاحظاتی که در آن زمان داشتم و الان هم تا حدی دارم همه زوایای آن مصاحبه اجباری و زیر فشار تهدید را بیان نکرده و نمی‌کنم» در مورد شیوه تفتیش عقاید در تشکیلات آیت الله مصباح می‌گوید:
«در زیر زمین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، اتاقی بود که روی آن نوشته شده بود: ورود مطلقا ممنوع. این اتاق کاملا به اتاق هایی که ساواک در آن اقدام با بازجویی می کرد شباهت داشت . در این اتاق به هر فردی از اساتید و طلاب که مانند آنان فکر نمی کرد، فحاشی می شد و الفاظ رکیک به آن ها نسبت داده می شد. تمامی این مسائل در زمان دولت آقای احمدی نژاد صورت می گرفت».
به گفته غرویان ورود به مسائل خصوصی افراد از شیوه‌های بازجویی در تشکیلات مصباح است. او در این مورد چنین می‌گوید:
«این آقایان می گفتند به قصد لطمه زدن به آبروی بنده، با همسر بنده تماس می گیرند و به دروغ عنوان می کنند که بنده با خانم اجنبیه ای ارتباط داشته ام و یا تهدید به آتش زدن ماشین و یا بی احترامی به لباس و عمامه من  و بی آبرو کردن بنده در مقابل مدرسه فیضه می کردند. همه این تهدیدات بدین منظور انجام می شد که من دست از مواضع سیاسی و فکری خود بردارم.»
نزاع بر سر مجلس خبرگان
ظاهرا بالا گرفتن تنش میان غرویان و مصباحیون نمودی از نزاع‌هایی است که بر سر مجلس خبرگان و ترکیب آتی آن درگرفته است. محسن غرویان که رابطه نزدیکی با حسن خمینی دارد و پس از جدایی از مصباح به او پیوسته است، اخیرا از احتمال شرکت نواده آیت الله خمینی در انتخاب خبرگان سخن گفته و این موضوعی است که بر مصباحیون خوش نمی‌آید.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر