۱۳۹۴ آبان ۲۹, جمعه

بزرگترین کاسب تحریم ایران

بزرگ‌ترین کاسب تحریم‌های ایران توسط آمریکا بعضی دلال‌های رانت‌خوار نیستند، بلکه دولت آمریکا با درآمد نجومی ۲۲ میلیارد دلاری از جریمه ناقضان تحریم ایران در ۱۰ سال گذشته توانسته لقب بزرگ‌ترین کاسب تحریم ایران را به خود اختصاص دهد.
بزرگترین کاسب تحریم ایران کیست؟
به گزارش نگام به نقل از افکار نیوز  بازوی تحقیقاتی کنگره آمریکا در گزارشی درآمد مستقیم ایالات متحده از جریمه کردن شرکت‌های بین‌المللی بابت نقض تحریم‌های ایران طی ۱۰ سال اخیر را بیش از ۲۲ میلیارد دلار اعلام کرد.

مرکز موسوم به سرویس تحقیقاتی کنگره که مهم‌ترین اتاق فکر قوه مقننه آمریکا محسوب می‌شود، در گزارشی رسمی رقم درآمد دولت آمریکا از جریمه شرکت‌های مختلف به جرم نقض تحریم‌های ایران را اعلام کرد.
این آمار مربوط به دوره زمانی ۱۰ ساله ۲۰۰۵ تاکنون است. بر اساس گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره، در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا پایان ۲۰۱۴ مجموعا ۳۷۳ مورد جریمه علیه شرکت‌های ناقض تحریم ایران وضع شده است. البته چون قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران متعدد است، در این سال‌ها پیش آمده که شرکت‌های مختلف بابت یک همکاری تجاری با ایران، ناقض چند قانون تحریم شناخته شده و در نتیجته هم‌زمان مشمول چند جریمه بابت یک جرم شده‌اند.
نکته دیگر آن است که بخش عمده درآمدهای آمریکا از جریمه ناقضان تحریم ایران، مربوط به بانک‌های بین‌المللی است. البته این جریمه‌ها فقط مربوط نقض قوانین تحریم ایران نبوده، بلکه شامل قوانین تحریم دیگر کشورها نیز بوده که تحریم ایران مهم‌ترین آنها محسوب می‌شده است.
بر اساس گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره، مجموع درآمد ناشی از جریمه‌ها و عوارض اعمالی علیه شرکت‌های ناقض تحریم‌های ایران طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ حدود ۲۲ میلیارد دلار بوده است.
سال
درآمد جریمه و عوارض نقض تحریم‌ها (دلار(

2005
۹,۵۶۸,۵۴۲
2006
۵۴,۴۲۱,۰۰۲
2007
۵,۴۶۲,۷۸۵
2008
۵,۱۳۷,۴۰۷
2009
۱,۵۷۲,۲۷۸,۰۰۴
2010
۱,۲۹۱,۱۶۹,۷۲۰
2011
۱۲۴,۳۱۴,۹۲۸
2012
۳,۸۳۵,۷۱۷,۸۲۴
2013
۲۴۰,۳۲۳,۳۲۴
2014
۱۳,۲۱۲,۱۷۹,۵۵۱
(تاکنون) 2015
۱,۹۵۸,۰۳۰,۴۷۸
مجموع
۲۲,۳۰۸,۶۰۳,۵۶۶
  * اذعان به نقض توافق ژنو
در حالی که طبق توافق موقت ژنو که در ۳ آذر ۱۳۹۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۱۳) میان ایران و کشورهای ۱+۵ امضا شد، آمریکا متعهد به توقف تحریم‌ها شده بود، گزارش مرکز تحقیقاتی کنگره اذعان دارد که از آن تاریخ به بعد دولت ایالات متحده درآمد چشمگیری از جریمه شرکت‌های مختلف به جرم نقض تحریم‌های ایران به جیب زده است.
تحریم‌های بزرگ پس از توافق موقت ژنو
شرکت جریمه‌شده
رقم جریمه
Weatherford International Ltd
135 میلیون دلار
Clearstream Banking, S.A., Luxembourg
151 میلیون دلار
BNP Paribas SA
9 میلیارد و 800 میلیون دلار
Commerzbank AG
258 میلیون دلار
Schlumberger Oilfield Holdings Ltd.
232 میلیون دلار
Crédit Agricole Corporate and Investment Bank
یک میلیارد و 116 میلیون دلار
مجموع
11 میلیارد و 692 میلیون دلار



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر