۱۳۹۴ آبان ۲۳, شنبه

اطلاعات سپاه، بازیگر اصلی موج جدید سرکوب در ایران

علی آلفونه – جناح اصول‌گرا و نیروهای وابسته به آن در هفته‌های اخیر موجی از حملات را متوجه روزنامه‌نگاران و برخی دیگر از فعالین سیاسی و مدنی جناح اصلاح و اعتدال ساختند.
بازداشت دو شهروند دیگر ایرانی- آمریکایی و حضور بیش از پنج روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در میان لیست بازداشت شدگان حاکی از سیاست عامران این حملات و اهداف ایشان در درگیری‌های جناحی است. این همه در حالی رخ می‌دهد که ناظران سیاسی داخل و خارج امیدوار بودند با به دست آمدن توافق اتمی از میزان فشارهای اجتماعی در ایران کاسته شود.

آنچه از تحلیل‌های مرتبط با فضای سیاسی اجتماعی ایران پسا تحریم بر می‌آید نشانگر این مهم است که سیدعلی خامنه‌ای و بیت رهبری در تلاش‌اند تا با رهنمودها و چراغ سبزهایی که موجب افزایش فشار و اختناق بر جامعه مدنی می‌شود به نوعی توازن قوا را به نفع جناح اصول‌گرا تغییر دهند. در این میان چند رسانه خارجی  با پرداختن به این موضوع و با استناد به مدارک و تحلیل‌های در دست، مرکز اجرایی این بازی قدرت را  اطلاعات سپاه پاسداران دانسته و شخص رهبر و حلقه نزدیک به او را در بیت رهبری گردانندگان اصلی این فشارها می‌دانند. در این میان نقش حسین طائب به عنوان اصلی‌ترین مهره در بیت رهبری و ریاست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران  و متصدی اصلی این موج جدید حملات از همه پر رنگ‌تر است.
در دیدار سالانه رهبری با فرماندهان سپاه پاسداران که ماه گذشته انجام شد آیت‌الله خامنه‌ای به طور مستقیم حسین طائب و نیروی تحت امر وی یعنی اطلاعات سپاه را مخاطب قرار داد  و تاکید کرد: «در مقابل نفوذ دشمن هوشیارانه عمل کنید».  بالطبع طائب نیز که مثل همیشه مجری اوامر ملوکانه و حکم حکومتی رهبری بوده است موج تازه‌ای از سرکوب‌ را در دستور کار اطلاعات سپاه قرار داد که بازداشت‌های اخیر ار نتایج آن است.
حسین طائب، این روحانی پنجاه و دوساله که از طلاب مکتب حوزوی خامنه‌ای است بیش از سه دهه است که در سپاه مشغول به کار است. او که از آغاز کار وزارت اطلاعات لقب «بی رحم‌ترین بازجو»  به او داده شده، اکنون یکی از گردانندگان اصلی سازمان اطلاعات موازی است.
در اواسط دهه هفتاد خورشیدی، طائب به عنوان هماهنگ کننده اصلی بیت رهبری مجری و هماهنگ کننده اوامر رهبر در سپاه و دیگر نیرو ها شد. در دوران تصدی  وی بر بسیج و در اوج شلوغی‌های پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری سال ۸۸ نقش طائب در کنار حسین همدانی در کنترل و سرکوب جنبش بسیار برجسته بود و رهبری به پاس شقاوت‌های وی در سرکوب سال ۸۸ او را به ریاست اطلاعات سپاه منصوب کرد.
از آغاز ریاست حسین طائب بر اطلاعات سپاه و تجربیات رژیم از غائله ۸۸ بود که برخوردهای شدید از سوی این سازمان با به اصطلاح ضد انقلاب دوباره در دستور کار قرار گرفت. با نگاهی به تجربه بهار عربی و درگیری های ۸۸ و استفاده جوامع از رسانه‌‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای مبارزه، حسین طائب و دستگاه اطلاعاتی‌اش بر آن شدند تا به طور هدفمند چه در فضای مجازی و چه در سطح جامعه با آنچه خود «مصادیق مجرمانه» و  «اقدام علیه امنیت نظام» نامیدند بر خورد کنند. طائب بارها اعلام کرده است که اینترنت فضایی است که غرب از آن برای بر هم زدن نظام استفاده می‌کند.
 با در نظر گرفتن این پیشینه هیچ تعجبی ندارد که حسین طائب همچنان از سال ۲۰۱۰ تا امروز به دلیل شکنجه و سرکوب و نقض حقوق بشر تحت تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپاست و این تحریم‌ها علیه وی همچنان پا برجاست.
توافق اتمی بی شک تغییراتی را در سیاست‌های ایران ایجاد می‌کند اما نه آنچه و آنقدر  که طراحان غربی توافق انتظار دارند.
پوشش جدید اقتصادی و دیپلماتیک رژیم در سیاست خارجی، هنوز نه تنها هیچ تاثیر مثبت بر اجرای وعده‌های دولت نداشت بلکه  بهانه و جسارت بیشتری برای سرکوب و ارعاب به امثال طائب‌ها داده است. دستآورد این توافق از نظر سیاسی و اجتماعی داخل کشور، تا اینجا فقط گسترش عرصه تاخت و تاز  تندرو های  انقلابی  و غرب‌ستیز بوده است.
*منبع: بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها

*مترجم: محسن بهزادکریمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر