۱۳۹۴ آبان ۲۳, شنبه

طرح جدید کنگره آمریکا برای تجزیه عراق

در شرایطی که عملیات ها علیه گروه تروریستی داعش به طور همزمان در عراق و سوریه جریان دارد، هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه قدرت های خارجی از پیگیری منافع فرصت طلبانه خود در این کشورها دست برداشته باشند، مشاهده نمی شود. در همین راستا، کنگره آمریکا طرحی را درباره مسیحیان عراق در دست بررسی دارد که می تواند به زمینه ای جدید برای تجزیه این کشور تبدیل شود.

پایگاه تحلیلی «المانیتور» در مطلبی به موضوع واکنش ها نسبت به کشتار مسیحیان عراق به دست گروه تروریستی داعش پرداخته و از وجود طرحی در کنگره در این زمینه خبر داده است. با این حال، آنچه از محتویات این طرح برمی آید، این است که می تواند زمینه را برای ایده دیرپای آمریکایی ها مبنی بر تجزیه عراق فراهم نماید.
به نوشته این سایت، لابی گران مسیحی در آمریکا در تلاش هستند تا با فشار بر نمایندگان کنگره آمریکا، تدبیری اتخاذ کنند که ایالات متحده کشتار مسیحیان عراق و سوریه را به عنوان «نسل کشی» طبقه بندی کند و به این ترتیب، زمینه برای ایجاد یک «منطقه امن» مسیحی در عراق فراهم شود.
لوآی میخائیل، یکی از فعالان مسیحی درگیر در این جریان می گوید: «ما در حال تشکیل دادن یک تیم لابی گر هستیم و تلاش داریم تا با جمع آوری پول، بتوانیم یک دیپلمات بسیار برجسته را استخدام کنیم تا به این ترتیب، کشورهای بیشتری را در این قضیه وارد نماییم».
وی می افزاید: «آنچه ما هم اکنون و اینجا در تلاش برای انجام آن هستیم، این است که سعی داریم این قطعنامه نسل کشی به تصویب مجلس نمایندگان یا سنا برسد. اگر این قطعنامه تصویب شود، آنگاه ما می توانیم به مردم بگوییم که ببینید، مسیحیان و دیگر اقلیت ها با نسل کشی روبرو هستند و این موضوع از سوی کنگره نیز به رسمیت شناخته شده است. این بدان معناست که آن ها با جنایت علیه بشریت مواجهند و زمان آن رسیده که برای آن ها کاری انجام شود».
جف فورتنبری، عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان که مهمترین حامی این طرح به شمار می رود، ضمن تأیید اهداف مورد اشاره از سوی میخائیل، می گوید: «نخستین هدف، افزایش آگاهی بین المللی راجع به این مسئله است. سپس می توان بحث کامل تری را درباره نگرانی های امنیتی و مسائل اقتصادی و سیاسی مرتبط، ترتیب داد. یکی از ایده های مطرح، ایجاد مناطق امنی است که امنیت اقلیت های مذهبی را در مناطقی مشخص تأمین نماید».
این قطعنامه که دقیقاً دو ماه پیش مطرح شده، تاکنون توانسته ۱۴۶ حامی برای خود پیدا کند. محتوای این قطعنامه، درخواست از دیگر کشورها و همچنین سازمان ملل برای همراه شدن با آمریکا و طبقه بندی روند جاری به عنوان نسل کشی است. بر این اساس، جهان باید برای جلوگیری از جنایت های جنگی بیشتر، متحد شود و به ویژه افرادی که در منطقه «نینوا» دست به جنایت می زنند را تحت تعقیب قرار دهد. منطقه ای که این نماینده جمهوری خواه، آن را «قلب تاریخی مسیحیت» می خواند.
از دید میخائیل، این طرح به معنای بیرون راندن داعش از ۸۰ درصد مناطقی است که هم اکنون در نینوا در اختیار دارد. وی می گوید: «اگر آن ها مصمم به کمک به ما باشند، می توانند افراد ما را آموزش دهند، کردها را آموزش دهند، به آن ها تجهیزات بدهند و یا خودشان، منطقه نینوا را برای ما آزاد کنند. آن وقت ما خودمان از آن محافظت خواهیم کرد. بدون برقراری یک منطقه امن و بدون محافظت بین المللی از منطقه نینوا، دیگر هیچ مسیحی در عراق نخواهد بود».
باید اشاره کرد که ایده تشکیل یک استان خودمختار در عراق برای مسیحیان آشوری در منطقه نینوا، دستکم به پنج سال پیش بازمی گردد؛ اما در شرایط کنونی و در سایه اقدامات داعش علیه اقلیت های مسیحی، بار دیگر مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است. این در حالی است که رهبر جنبش دموکراتیک آشوریان عراق که عضو پارلمان این کشور نیز هست، هفته گذشته به صراحت این ایده تجزیه طلبانه را رد و آن را محکوم کرد.
یونادام کانا در این زمینه گفت: «کسانی که این چنین خواسته هایی را مطرح می کنند، خارج از عراق هستند؛ در حالی که ما که به شدت مشغول کار بر روی این موضوع در پارلمان هستیم، به اصول مندرج در قانون اساسی عراق وفاداریم و بر اهمیت زندگی کردن در چارچوب یک وطن واحد که همه عراقی ها از همه گروه ها را به هم پیوند می دهد، تأکید داریم. ما همچنین بر این باوریم که ایده تأسیس یک منطقه خودمختار، ماهیتاً نژادپرستانه است و سبب انزوای ما از یکدیگر خواهد شد».
نجم الدین کریم، فرماندار کرکوک نیز اخیراً ضمن هشدار نسبت به این طرح، اشاره کرد که در مناطق مذکور، ترکیب در هم تنبده ای از قومیت های مختلف وجود دارد و نمی توان به نام حمایت از مسیحیان، در نینوا منطقه امن تشکیل داد.
به این ترتیب، آن گونه که مشخص است، در بحبوحه درگیری های نیروهای دولتی و مردمی در هر دو کشور عراق و سوریه با تروریست های داعش، ایالات متحده همچنان به طرح های خود برای تجزیه این دو کشور و به ویژه عراق اصرار دارد و به دنبال تراشیدن بهانه های جدید در این زمینه است. آن گونه که مشخص است، قرار است این بار مسیحیان به عنوان ابزاری برای این موضوع مورد استفاده قرار گیرند.

در این زمینه دو نکته مهم نیز قابل توجه است. نخست اینکه همان گونه که اشاره شد، طرح ایجاد استانی خودمختار، از پنج سال پیش و از زمانی که اصولاً پدیده ای به عنوان داعش وجود نداشت مطرح شده و به همین دلیل، نمی توان آن را طرحی خیرخواهانه برای حل و فصل بحران کنونی دانست. نکته دوم نیز آن است که اگر کشورهای غربی واقعاً توان بیرون راندن داعش از ۸۰ درصد مناطق اشغالی در نینوا را دارند، چرا طی یک سال حملات هوایی ائتلاف در عراق این کار را انجام نداده اند؟! کنار هم گذاشتن این موارد، می تواند عمق توطئه های که علیه یکپارچگی عراق در جریان است را بهتر نشان دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر