۱۳۹۴ دی ۷, دوشنبه

پیامدهای حمله ترکیه به روسیه

«خط گازی» ترکیه Turkish Stream مرد!
قطع لوله گاز به اروپا به بحران اقتصادی روسیه کمک خواهد کرد؟
«تغییر رژیم» در اوکرائین که عمدتاً توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا سازماندهی شد، مسئول اصلی فروپاشی پروژه لوله‌گازی «خط گازی جنوب South Stream »بود. نیات واشنگتن این بود که عملاً محاصره‌ای بوجود آورد که مانع از انتقال نفت روسیه به اتحادیه اروپا گردد.

«لوله‌گازی جنوب ۱۵٫۵ میلیارد یورو هزینه داشت و قرار بود سالانه ۶۷ میلیارد مترمکعب گاز روسیه را به اروپا پمپاژ کند. بخش زیردریائی این خط در دریای سیاه از ایستگاه  «روسکایا» در سواحل روسیه تا سواحل بلغارستان ۹۰۰ کیلومتر طول داشت …» (خبرگزاری روسیه تاس ۱۴ ژانویه ۲۰۱۵)
روز ۱ دسامبر ۲۰۱۴ رئیس جمهور روسیه  ولادیمیر پوتین پروژه ایجاد خط گازی جنوب را «به دلیل رفتار غیر خلاق اتحادیه اروپا در همکاری» متوقف کرد. در این زمینه تصمیم بلغارستان برای ممانعت از ایجاد خط گازی نامبرده در سرزمین خود که زیر فشار آمریکا گرفته شد، تعیین کننده بود.
خط گازی جنوب که قرار بود ایجاد شود
بدنبال آن پروژه «خط‌گازی ترکیه» دنبال شد. تقریباً هم‌زمان با متوقف شدن خط گاز جنوب در دسامبر ۲۰۱۴ یک قرارداد تاریخی بین روسای جمهور روسیه و ترکیه پوتین و اردوغان به امضاء رسید.
درچارچوب قرارداد روسیه ـ ترکیه در مورد خط لوله‌گازی قرار بود ترکیه به سکوی مرکزی و خط عبور اصلی گاز روسیه به اروپای جنوبی و غربی تبدیل گردد.
شرکت روسی «گازپروم» از طریق رئیس این شرکت «آلکسی میلر» طی یک سخنرانی تاریخی در ژانویه ۲۰۱۵ اعلام کرد: «که پروژه خط گازی ترکیه در آینده برای روسیه تنها راه جهت تحویل ۶۳ میلیارد مکعب گازطبیعی به اروپای غربی خواهد بود. این بیانیه رئیس گازپروم را می‌بایست پاسخی به سئوال مربوط به سرنوشت پروژه خط گازی جنوب تعبیر کرد.» (خبر تاس ۱۴ ژانویه ۲۰۱۴)
خطوط گازی روسیه به اروپا
۲۴ نوامبر ۲۰۱۵: سرنگونی جنگنده روسی SU24 توسط ترکیه تیر خلاص را به پروژه خط گازی ترکیه وارد کرد.
واشنگتن معامله‌ای که در ژانویه بین مسکو و آنکارا صورت گرفت را سیلی به صورت خود تعبیر کرد. سرنگونی جنگنده روسی SU24 که احتمالاً از طرف ایالات متحده و ناتو طراحی شده بود این معامله که در زمان  امضاء یک معامله بزرگ و «تنها راه» صدور گاز اعلام شده بود را کان‌لم یکن اعلام کرد.
چه پیامدهای دیگری را باید انتظار داشت؟
پس از لغو این «تنها راه» احتمالاً نه تنها تامین گازی اتحادیه اروپا دچار بحران خواهد شد، بلکه همزمان با آن ضربه سنگینی به اقتصاد روسیه که بسیار وابسته به بخش انرژی است، وارد خواهد شد.
ولی از موضع واشنگتن، وال استریت و پنتاگون هنوز این شعار کهنه صادق است: «جنگ کمک خوبی به تجارت است».


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر