۱۳۹۴ دی ۷, دوشنبه

پرواز داعش در سوریه و عراق با بال حواله های بانکی عربستان و امریکا

راشیا تو دی – ترجمه رضا نافعی
سیاست خارجی عربستان سعودی با مشکلات روبرو شده است. عربستان می خواهد با ریخت و پاش های میلیونی و برپا کردن ائتلافی از همگامانش برای چهره پردازی از خود، لطمه هائی را که به اعتبارش وارد شده ترمیم کند. آنها که از این ریخت و پاش ها سود می برند رسانه های آلمانی هستند از جمله FAZ ( فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ)

دوشنبه هفته جاری پرزیدنت اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از همپیمانهاهای آمریکا در خاور میانه خواست تا علیه «دولت اسلامی»(داعش) جدیت بیشتری نشان دهند. تفسیر رسانه ها از سخن اوباما این بود که سرخوردگی آمریکا از رفتار کشورهای عربی که در نبرد با تروریست های اسلامی در سوریه جدیت نشان نمی دهند، رو به افزایش است.
عربستان اعلام کرد هدف ائتلاف کنونی با مشارکت 34 کشور مبارزه با تروریسم است. اکثر این کشورها هم اکنون در یمن در کنار عربستان می جنگند.
روز سه شنبه مذاکراتی برای حل مسالمت آمیز جنگ یمن در سوئیس آغاز شد. این مذاکرات تحت نظر سازمان ملل متحد، در مکانی که نشانی آن اعلام نشده صورت می گیرد. همزمان با آغاز مذاکرات آتش بسی نیز بمدت یک هفته آغاز شد. در روزهای گذشته جنگ در یمن شدت پیدا کرده بود.
عربستان سعودی اعتراف کرد که سرهنگ عبدالله بن السهیان ، فرمانده نیروهای زبده سعودی کشته شده است. افزون بر این در یک حمله موشکی به نیروی ائتلاف یکی از افسران نیروی امارات نیز کشته شد. نیروهای کنگره عمومی خلق، حزب علی صالح، رئیس جمهور سابق یمن اعلام کردند که دست کم 42 مزدور خارجی نیز در یک حمله کشته شده اند. بگفته خبرگزاری «صبا نت » این 42 نفر سربازان موسسه » اریک پرینس» موسس سازمان » بلاک واتر» بوده اند.
در جنگ یمن عربستان و غرب از «منصور هادی» رئیس جمهور برکنار شده یمن حمایت می کنند. گویا او در سوئیس زندگی می کند و وزیر خارجه نیز او را همراهی می کند. بنا به ابتکار ایالات متحده آمریکا شورای امنیت سازمان ملل در فوریه 2015 از میلیشیای الانصار که بنام جنبش حوثی نیز شناخته می شوند خواسته شد که از مناطقی که تصرف کرده اند عقب نشینی کنند. در آن زمان روسیه به این ابتکار آمریکا رای نداد.
در آخر هفته گذشته هواپیماهای کشورهای موتلف تحت رهبری عربستان صنعا پایتخت یمن و همچنین غرب و شمال این کشور را بمباران کردند. در یمن سنی های افراطی از اعضای القاعده در شبه جزیره عربستان نیز در زد و خورد ها شرکت دارند. این گروه قبلا اعلام کرده بود حمله به دفتر مجله «شارلی ابدو» در7 ژانویه 2015 در پاریس کار این گروه بوده است.
دربار سلطنتی عربستان که در عرصه سیاست خارجی از نیروهای سنی حمایت می کند در عین حال تلاش می کند نشان دهد که حمایتش از نیروهای سنی برخلاف تصور عمومی حمایت از گروههای تروریست نیست. جمعه گذشته یک آگهی دربار عربستان در روزنامه FAZ درج شد که تمام صفحه را فراگرفته بود. عنوان آگهی این بود: «خاندان سلطنتی عربستان سعودی – ابتکارات و اقدامات آن در مبارزه با تروریسم» در این آگهی کارهای علنی خاندان سلطنتی درج شده، عملیاتی که در آنها از اقدامات القاعده و دیگر سازمانهای تروریستی فاصله گرفته شده است.
در اجلاس «جی 20» که در اواسط ماه نوامبر، در انتالیا واقع در ترکیه برپا شد، پرزیدنت پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه، اطلاعاتی را که روسیه به آن دست یافته در اختیار حاضران گذاشت. طبق این اطلاعات «دولت اسلامی» (داعش) از 40 کشور کمک مالی دریافت می کند. آنگاه پرزیدنت پوتین از این که نام برخی از کشورهای حاضر در اجلاس «جی 20» نیز در این فهرست وجود دارد انتقاد کرد. بر اساس تحقیقات گروهی از کارشناسان «سازمان امنیت و همکاری اروپا» موسوم به (اف.آی.تی.اف) اکثر قریب به اتفاق حواله های مالی به «دولت اسلامی»(داعش) از عربستان سعودی بوده است. FATF توانسته از سال 2010 روی هم رفته به 863 حواله مالی از عربستان سعودی به داعش دست یابد. به این ترتیب عربستان با فاصله زیاد، مهم ترین منبع خارجی حواله پول به داعش است. دومین کشور مهم ایالات متحده آمریکاست. از آنجا نزدیک به 100 حواله مالی برای (داعش ) ارسال شده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر