۱۳۹۵ بهمن ۵, سه‌شنبه

در خصوص تحلیل حادثه ی ساختمان پلاسکو

در خصوص تحلیل حادثه ی ساختمان پلاسکو چندین مسأله رو خدمت دوستان عرض میکنم که جای بسی تأمل دارد.
اینجانب به مدت چهار سال خدمتگزار مردم شریف ایران در پست بازرس ایمنی و فنی آتش نشانی بودم و در طی این دوران کاملا با مواد سوختی و آتش سوزی ها و قواعد اطفا حریق آشنایی کامل پیدا کردم. سالها طی مانور ها و عملیات هایی برنامه ریزی های اتش سوزی و اطفاء حریق ها رو انجام دادم. همچنین رشته تحصیلی اینجانب مهندسی نفت میباشد و به دفعات با مواد آلی در آزمایشگاه های صنعتی پیشرفته سر و کار داشتم.
به سراغ تحلیل آتش سوزی یا انفجار های ساختمان خاطره انگیز پلاسکو برویم:

طبق اصل مثلث حریق برای ایجاد یک آتش سوزی به سه راس
۱. اکسیژن
۲.ماده ی اشتعال زا
۳. استارتر یا همون شعله اولیه یا حرارت
نیازه.
طبق گزارش شرکت ملی گاز استان تهران ساختمان پلاسکو فاقد گاز شهری و خطوط لوله ی گاز بوده و همچنین در ابتدای حریق ساختمان پلاسکو گاز تمامی واحد های صنفی اطراف محل آتش سوزی قطع شده تا عملیات اطفاء حریق با مشکلی روبرو نشود.
تا به اینجای کار یعنی ما یک رأس مثلث آتش که ماده ی سوختی( گاز طبیعی) باشه رو نداریم و طبیعتا حریقی در کار نمیتواند باشد
اما برویم سر احتمالات دیگر
اگر ساختمان پلاسکو از گاز های سیلندر(گاز مایع یا LPG ) استفاده کرده باشه به دلیل اینکه مخزن های گاز مایع کوچک هستند پس انتظار چنین آتش سوزی با این وسعت بسیار خنده دار و غیر کارشناسی میباشد.
در رسانه ها گفته شده است که از بشکه های بزرگ گازوییل در انبار های واحد های تولیدی استفاده میشده است. که اگر کمی به مواد نفتی آشنایی داشته باشیم میدانیم که گازوییل به دلیل وزن مخصوص بالا و سنگینی نسبت به دیگر مواد سوختی از اشتعال پذیری سخت تر و دیر تری برخوردار است ثانیاً اشتعال توسط گازوییل منجر به انفجار نمیشود‌.
پس احتمال آتش سوزی به تنهایی بسیار کمرنگ و مشکوک به نظر میرسد.
در کلیپی ک منتشر شد شاهد آن هستیم طبقات ساختمان پلاسکو از بالا به پایین و دقیقا پشت سر هم و با نظمی بی نظیر منفجر میشوند و باعث تخریب سازه و فنداسیون ساختمان میگردند.
قابل ذکر است ک فراموش نکنیم طبق صحبت مأمورین فداکار آتش نشانی حریق به طور کلی خنثی شده بوده است( حتی سجده شکر ماموران آتش نشانی سندی بر این صحبت است) و پس از آنکه نیروهای امداد آتش نشانی به داخل ساختمان برای کمک به بازماندگان درون ساختمان و خروج اموال آنها رفته اند ساختمان با انفجارهایی پیاپی تخریب کامل و عمودی از بالا به پایین میشود و متاسفانه جان هم میهنان مارا میستاند.
از دیدی دیگر در نظر داشته باشید که انفجارها باعث تولید دود های فشرده و متراکم ابر مانند و به رنگ سفید مایل به نقره ای شده
با در نظر گرفتن موارد فوق میتوان احتمال انفجار با مواد منفجره و دینامیتی ای را داد که در ساخت آن از اکسید منیزیم و آلومنیوم همراه با مخلوط نیترات پتاسیم و گوگرد
همراه با گاز آمونیاک استفاده شده است.
در راستای تکمیل عرایض بنده خاطر نشان میشوم که طبق تجربه و مطالعات من نور حاصل از سوختن یا زرد مایل به نارنجی که بخاطر وجود نا خالصی و کربن یا آبی نیلی که حاصل سوختن ماده با درصد خلوص بالا میباشد و دوده حاصل از سوختن تحت هر شرایطی سیاه است
اما از آنجا که فقط شاهد دود و نور سفید مایل به نقره ای متراکم ابری شکل همراه با صدای انفجار و شدت تخریب بودیم هیچ احتمالی بجز استفاده از ماده منفجره وجود ندارد.
از این مبحث نیز بگذریم
عوامل دیگری ما را به ساختگی بودن و عمدی بودن انفجار امروز ساختمان پلاسکو قانع میکند
۱.از آنجایی که نردبان امداد تا طبقات میانی را بیشتر قادر نبوده پوشش بده طبق قانون آتش نشانی برای مهار حریق باید از هلی کوپتر امدادی استفاده میشده است که چنین نشد.
میدان استانبول در محدوده منتهی به خیابان جمهوری و در منطقه پرواز ممنوع (به دلیل امنیت بیت رهبری) میباشد
و همین امر باعث جلوگیری از استفاده از هلی کوپتر نجات شد.
۲. چرا از دیروز سفارت خانه های اطراف ساختمان پلاسکو خالی شدند؟
۳.چرا مدتهاست مابین مالکین ساختمان پلاسکو و شهرداری تهران مشاجره هایی رخ داده که عموما به تهدید از سوی شهرداری منجر شده است؟
۴. چرا پوشش خبری صدا و سیما ی جمهوری اسلامی بسیار ضعیف و نادرست و با رنگ و بوی سیاسی شکل گرفت؟
۵. آیا فرو ریختن و انفجار پلاسکو مارا به یاد حادثه ی تروریستی ۱۱ سپتامپر نمی اندازد؟

۶. آیا وقت آن نرسیده که باور کنیم حادثه ی سینما رکس آبادان مجددا و به شکل دیگری رخ داد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر