۱۳۹۵ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

جنگ های نادیده گرفته

برلین/ صنعا – گزارش ویژه: با وجود جنایاتِ دائمِ جنگیِ نیروهای عربستان سعودی در یمن، برلین حمایت از خانواده ی حاکم در ریاض را ادامه می دهد و در حالی که بخاطر جنایاتِ ادعائی یا واقعی جنگی در حلب، خواسته های مبنا بر تشدید اقدامات تحریمی علیه روسیه قوت می گیرند، حتا بمباران یک مجلس سوگواری توسط عربستان سعودی که در آن دستکم 140 تن کشته شده اند نیز با بی تفاوتی مواجه می گردد.

تا کنون 2400 تن غیرنظامی بر اثر حملات هوائی ائتلاف  نظامیِ تحت رهبری عربستان سعودی در یمن جان خود را از دست داده اند که در میان آنان بیمارانِ تحت نظر پزشکان بدون مرز و کودکان یک آموزشگاه قرآن می باشند. محاصره دریائی، یمن را که به شدت با فقر دست به گریبان بوده و 80 در صد مواد غذایی خود را وارد می کند از رسیدن واردات غذایی محروم ساخته است. در حال حاضر 1,5 میلیون کودک یمنی به تغذیه ناکافی مبتلا بوده، 370 هزار تنِ آنان به شدت از کمبود غذایی در رنج و با ذیق خدمات دارویی مواجه اند. زیرا عربستان سعودی کارخانجات داروسازی آنجا را بمباران نموده و از ورود داروجات بدین کشور ممانعت بعمل می آورد. رسانه های آلمان اوضاع فاجعه بار یمن را شدیداً مسکوت گذارده اند، زیرا ریاض که مسئولیت آنرا بر عهده دارد مهمترین متحد برلین در خاور نزدیک بوده، جنگی که آن کشور با شورشیان جنبش حوثی در یمن می کند در عین حال برای تضعیف نفوذ ایران می باشد. بدین قرار این جنگ با خواست نخبگان آلمان نیز سازگاز است.
سلول برنامه ریزی
عربستان سعودی و ائتلاف جنگی اش [1] حملات خود به یمن را از همان ابتدا با بمباران هوایی آغاز نمودند که موجب کشته شدن غیرنظامیان بسیاری گشته و به زودی بعنوان جنایت جنگی شناخته شد. در همان اولین حمله ی هوایی در 25 مارس2015 شمارِ 18 قربانی غیرنظامی گزارش شد. در همان روز کاخ سفید اعلام نمود که رئیس جمهور آمریکا، بارک اوباما، اجازه «حمایت لژیستیک و اطلاعاتی» از ائتلاف جنگی عربستان سعودی را داده است و برای ایجاد هماهنگی، مشترکا با عربستان سعودی یک سلول برنامه ریزی بوجود خواهند آورد [2]. علاوه بر آن وزیر امور خارجه آمریکا، جان کری، اعلام نمود که حمایت آمریکا در زمینه هدف یابی نظامی است [3].اظهار مزبور اما اندکی بعد رسما تکذیت گشت که البته دلیل خوبی هم برای آن داشتند: در 14 آوریل گذشته به تصمیم بازرس عالی حقوق بشر سازمان ملل، زید رعد الحسین، انتقاد شدیدی نسبت به حملات فراوان به غیرنظامیان در یمن وارد گشت. بنا بر گزارش الحسین از زمان آغاز این جنگ دستکم 364 تن غیرنظامی کشته شده اند که بخشی از آن در نتیجه ی حملات هوایی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی بوده است. از جمله اهداف این بمباران ها بیمارستان ها، آمورزشگاه ها، مساجد و مناطق مسکونی بوده اند. به همین جهت بازرس عالی سازمان ملل ترتیب بازرسی رسمی امر را داد [4]
در تفاهم کامل
حملات هوایی مزبور به غیرنظامیان و نیز شمار زیاد کشته شدگان موجب خودداری دولت آلمان از حمایت رسمی از عملیات جنگی مزبور نگشت. وزیر امور خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین مایر در روز پس از آن بمباران که به کشته شدن 18 تن غیرنظامی منجر گشت گفت، وی با «طرز عمل عربستان سعودی» تفاهم دارد [5]. و بدنبال آن چندین اطلاعیه نیز از جانب وزارت امور خارجه آلمان صادر گشت، حاکی از اینکه حملات عربستان سعودی به یمن «در تطابق با حقوق بین الملل» بوده، «هیچ شکی به حقانیت بین المللی اقدامات عربستان سعودی» نیست [6]
به موازات پشتیبانی برلین از ریاض سازمان های بین المللی حقوق بشر می کوشیدند در محل وقوع جنگ تصویری اجمالی به دست آورند. از جمله سازمان ناظران حقوق بشر در 15 و 16 مه 2015 از یک آتش بس موقت در صنعا که مرکز حملات ریاض به جنبش حوثی بوده و آن زمان بیش از همه جا بمباران شده بود استفاده نموده و تحقیقاتی را بعمل آورد. نتیجه این تحقیقات مستند انجام 6 بمباران به مناطق مسکونی بوده است که تنها در یکی از آنها 27 تن از افراد یک خانواده که 17 نفر آنها کودک بودند در جا کشته شدند. علاوه بر آن یک آموزشگاه، یک پمپ بنزین شلوغ و 5بازار روزِ پر جمعیت که در هیچیک از آنها اثری از فعالیت نظامی نبوده است، هدف بمباران قرار گرفته بودند. به قضاوت ناظران حقوق بشر به نظر می رسد جنایت جنگی تحقق یافته است.[7]
محاصره برای ایجاد گرسنگی
از آن زمان به عملیات جنگی ائتلافِ تحت رهبری عربستان سعودی در یمن مرتب ایرادات شدیدی وارد  می گردد. ریاض در همان 26 مارس 2015 بلافاصله پس از اولین بمباران ها یمن را به محاصره دریایی در آورد و تقریبا به کلی از رسیدن واردات محروم ساخت، به طوری که عواقب آن به سختی قابل تحمل بود. یمن تا آن زمان مجبور بود80 درصد آذوقه خویش را از محل واردات تأمین نماید، شامل بر 90 در صد گندم و صد در صد برنج مورد نیاز [8]. از آغاز انحصار فقط بخش کوچکی از واردات مورد نیاز به کشور می رسد. علی رغم کمک های سازمان ملل و سازمان های کمک رسان مختلف، کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و داروجات بر یمن حاکم است. از 26میلیون اهالی این کشور در این بین 21,2 میلیون یعنی 82 درصد مردم به رسیدن کمک های انساندوستانه وابسته بوده، 14,4 میلیون به خواراک کافی دسترسی ندارند. حتا 7,6 درصد مردم به کمبود شدید مواد غذایی دچارند. 1,5 میلیون کودک در ضعف تغذیه به سر می برند. 37 هزارِ آنها شدیدا با کمبود مواد غذایی مواجه اند. به تازگی سازمان تغذیه ی وابسته به سازمان ملل اعلام خطر نموده است. بنا بر این اخطار سازمان های کمکی علی رغم کوشش های فراوان فقط قادر به رفع محدود این احتیاج مبرم می باشند. لذا باید از همه امکانات برای عادی سازی مجدد تأمین آذوقه و نظام بهداری آنجا استفاده نمود. البته تحقق این کار وابسته بدان است که عربستان سعودی که از متحدان محوری غرب در خاور نزدب می باشد به محاصره ای که از یک سال و نیم پیش اعمال نموده است دست بردارد.
بمباران اهداف غیرنظامی
صندوق کودکان سازمان ملل متحد به تازگی برای چندمین بار از انجام جنایت جنگی شکایت نمود. مبنی بر این شکایت در صبحگاه روز 13 اوت 2016 طی حمله ای هوایی به سعده واقع در شمال یمن یک مکتب قرآن مورد اصابت بمباران قرار گرفت و دستکم7 کودک در سنین 6 تا 14 سالگی کشته شده، کودکان مجروح به بیمارستانی انتقال یافتند. چند روز پیش تر صندوق کودکان سازمان ملل اعلان نموده بود که از زمان آغاز جنگ 1121 کودک کشته شده اند. بنا بر اطلاعات سازمان ملل در یمن مجموعا40125 غیرنظامی جان خود را از دست داده اند که قریب به 60 درصد آنان، یعنی کشته شدن بیش از 2400 نفر بدنبال حملات هوایی نیروهای عربستان سعودی بوده است. در ماه اوت ناظران حقوق بشر و عفو بین المللی اطلاع دادند که فقط این دو سازمان شمار 70 حمله هوایی ناقض حقوق بین المل را مستند به ثبت رسانده اند، حملاتی که منجر به کشته شدن 900 غیر نظامی گشته اند. علاوه بر آن آنها در 19حمله بکار بردن مهمات خوشه ای را مستند ساخته اند [9]
حتا کارخانجات داروسازی، انبارهای مواد غذایی و بیمارستان هایی که مختصات جغرافیایی (جی پی اس) آنها را پزشکان بدون مرز مستقلا اعلام نموده بودند بمباران شده اند [10]. بنا بر تحقیقات بعمل آمده یک سوم بمباران هایی که توسط نیروهای هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی صورت گرفته است، به اهداف غیرنظامی بوده است [11]. آخرین این بمباران ها به سالنی بوده است که در آن بیش از 1000 تن برای انجام سوگواری جمع شده بودند. در این جنایت جنگیِ عربستان سعودی شمار 140 کشته به آمار قربانیان حملات این کشور افزوده گشت.
ایران و تنگه های دریایی
برخلاف جنایات ادعایی یا واقعی جنگی در حلب که به دلایل سیاست خارجی موضوع سوء استفاده تبلیغاتی شده اند [12] برلین اتهامات عربستان سعودی به جنایت جنگی را تا جایی که می تواند ندید می گیرد و این دو علت دارد. یکی اینکه خانواده ی حاکم بر ریاض برخلاف دولت های سوریه و روسیه تا کنون بعنوان دست نشانده ی وفادار و نگهبان منافغ غرب در خاور نزدیک و میانه است. علت دوم مناسبات درگیری در یمن است. در آنجا در آغاز سال 2015 رئیس جمهورِ متحد ریاض و جانبدار غرب، عبد ربه منصور هادی، توسط جنبش شورشی حوثی که به نوبه ی خود تا حدی و نه به میزان مبالغه آمیزی که گفته می شود به ایران نزدیک بوده و بخاطر مواضع ضد غربی اش شناخته شده است، سرنگون شده بود. به ارزیابی یکی از کارشناسان خاورمیانه، در آغاز جنگ «این چشم انداز که ایران که قدرت حامی حوثی هاست در جوار تنگه ی هرمز قادر به کنترل تنکه ی میان یمن و آفریقا – که روزانه میلیون ها بارل نفت از آنجا حمل می شود – نیز بتواند تبدیل گردد» بسیاری را به وحشت می افکند[13]. به همین دلیل برلین مانعی در راه اقدامات نظامی ریاض علیه حوثی ها و بعبارت دیگر علیه ایران ایجاد نمی کند.
جایزه تسلیحاتی
عربستان سعودی که از اینکه به خاطر جنایات جنگی از قبیل بمباران تجمع سوگواران در صنعا مورد توبیخ قرار گیرد، بسیار فاصله دارد، از جانب آلمان با دریافت جنگ افزار حمایت می گردد، از جمله جنگ افزاری که این کشور در یمن بکار می برد. تازه ترین اینگونه اقدامات مذاکرات مربوط به تحویل هواپیماهای جنگی یوروفایتر به نیروی هوایی این کشور است.
پاورقی ها
[1] Am Krieg im Yemen beteiligten sich zunächst fünf Staaten des Gulf Cooperation Council (GCC), nämlich Saudi-Arabien, die Vereinigten Arabischen Emirate, Qatar, Bahrain und Kuwait, sowie Jordanien, Ägypten, Sudan und Marokko.
[2] Statement by NSC Spokesperson Bernadette Meehan on the Situation in Yemen.http://www.whitehouse.gov 25.03.2015.
[3] Saudi and Arab allies bomb Houthi positions in Yemen. http://www.aljazeera.com 26.03.2015.
[4] Yemen: Zeid calls for investigations into civilian casualties. http://www.ohchr.org 14.04.2015.
[5] «Die Lage ist gefährlich, nicht nur für die Golfregion». http://www.bild.de 27.03.2015. S. dazu In Flammen.
[6] Stellungnahmen von Sprechern des Auswärtigen Amts vor der Bundespressekonferenz. S. dazu In Flammen (II).
[7] Human Rights Watch: Targeting Saada. Unlawful Coalition Airstrikes on Saada City in Yemen. London, June 2015.
[8] Omer Karasapan: Conflict, famine, refugees, and IDPs: A perfect storm in Yemen?http://www.brookings.edu 14.04.2015.
[9] UN: Create International Inquiry on Yemen. http://www.hrw.org 26.08.2016.
[10] Priyanka Motaparthy: US Should Stop Making Excuses for Saudi Violations in Yemen.http://www.hrw.org 06.10.2016.
[11] Ewen MacAskill, Paul Torpey: One in three Saudi air raids on Yemen hit civilian sites, data shows.http://www.theguardian.com 16.09.2016.
[12] S. dazu Spiel mit dem Weltkrieg.

[13] Rainer Hermann: Neues, altes Arabien. Frankfurter Allgemeine Zeitung 30.03.2015.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر