۱۳۹۵ آبان ۱۹, چهارشنبه

واکنش‌ های جهانی به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا

برگزیده شدن دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، با واکنش‌های بین‌المللی بسیاری روبرو شده است.
** خبرگزاری ریانووستی روسیه اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه، با ارسال پیامی خطاب به ترامپ گفت «گفتمان سازنده» میان مسکو و واشنگتن به نفع هر دو کشور خواهد بود.

کاخ کرملین اعلام کرد پوتین اظهار امیدواری کرد با همکاری واشنگتن و مسکو، روابط روسیه و امریکا از وضعیت بحرانی خارج شود.
** براساس گزارش خبرگزاری تاسِ روسیه، ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دومای روسیه، که از متحدینِ نزدیک پوتین است، اظهار امیدواری کرده است که با انتخاب شدنِ ترامپ روابط مسکو و واشنگتن بهبود یابد.
** بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، اعلام کرد انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا فرصتی برای افزایش مناسبات دوجانبۀ آنکارا و واشنگتن خواهد بود و چنانچه امریکا فتح‌الله گولن را به ترکیه مسترد کند، فصل جدیدی از روابط میان ترکیه و ایالات متحده آغاز خواهد شد.
دولت ترکیه پس از کودتای نافرجامِ بخشی از ارتش این کشور در تاریخ ۲۶ تیر، اعلام کرد گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت آنکارا که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای امریکا به سر می‌برد، از عوامل اصلی کودتا بوده است. گولن همواره این اتهامات را رد کرده‌است.
** عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، با انتشار بیانیه‏ای ضمن اعلام تبریک به ترامپ، اظهار امیدواری کرد که دورۀ جدیدی از روابط نزدیک‌تر میان قاهره و واشنگتن آغاز شود.
** هایکو ماس، وزیر دادگستری آلمان، با انتشار پیامی در صفحۀ شخصی خود در شبکۀ اجتماعی توییتر اعلام کرد با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، اگر چه دنیا به پایان نمیرسد، اما همه‌چیز قدری به‌هم‌ریخته‌تر خواهد شد.
** شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، ضمن اعلام تبریک به ترامپ، توکیو و واشنگتن را «متحدانی تزلزل‌ناپذیر» نامید.
** ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، با انتشار پیامی در صفحۀ شخصی خود در شبکۀ اجتماعی فیسبوک با اعلام تبریک به ترامپ از پیروزی وی به عنوان خبری خوش یاد کرد که به معنای زنده‌بودن دموکراسی در جهان است.
** با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، ارزش دلار در برابر ین ژاپن و واحد پول اتحادیه اروپا، سقوط کرده‌است.
ارزش سهام در بازارهای آسیا و استرالیا، که همزمان با اعلام آرای برخی ایالت‌ها، فعالیت روزانه خود را از سر گرفته بودند، دستخوش تلاطم شده‌ بود.
ارزش پزو، واحد پول مکزیک، نیز رو به سقوط است، به طوری‌که رویترز وضعیت آن را «سقوط آزاد» توصیف کرده‌است. آقای ترامپ پیش از این وعده داده بود توافق‌نامه‌های تجارت آزاد را مورد بازبینی قرار خواهد داد، در مرز جنوبی به هزینه دولت مکزیک دیوار کشیده و جلوی مهاجرت غیرقانونی را خواهد گرفت.
این احتمال مطرح شده که بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی اروپا (بانک مرکزی کشورهای حوزه یورو)، مجبور خواهند بود انعطاف بیشتری در سیاست‌های اقتصادی خود نشان دهند.
بورس نیکه‌‌ای در ژاپن روز چهارشنبه و در بازه‌ای از زمان تقریبا پنج درصد افت داشته و ارزش سهام در دیگر بازارهای عمده آسیا و اقیانوسیه بیش از سه درصد سقوط کرده‌است.
** ژان مارک ارو، وزیر امور فرانسه، روز چهارشنبه نهم نوامبر، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس۲ درباره پیروزی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: ما نیاز داریم که با یکدیگر برای یک دنیای متعادل کار کنیم، برای یک دنیای صلح آمیز.” در حالی که بر اساس نتایج انتخابات آمریکا ترامپ پیروز انتخابات شد، این اولین اظهار نظر رسمی دولت فرانسه به این پیروزی است.
ارو گفت که او منتظر است تا آمریکا موضع خود را در برابر توافق هسته‌ای ایران، پرونده سوریه و توافق پاریس درباره تغییرات آب و هوایی روشن کند. وزیر امورخارجه فرانسه گفت: “این انتخابات ما را به چالش کشید.”
** بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه رژیم در واکنش به انتخاب ترامپ گفته است:برای ایران سیاست‌های اجرایی دولت آینده آمریکا مهم است. وی همچنین  افزود: شرایط ناپایدار و بی‌ثباتی کنونی در منطقه استراتژیک خاورمیانه، خلیج فارس، خلیج عدن و دریای سرخ و تهدیدهای ناشی از ترویج خشونت و افراطی ‌گری و گسترش تفکرات  منحط و  خطرناک و تروریستی  انواع گروه همانند داعش که جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مقابله با آن قرار دارد، همگی گویای لزوم بازنگری و باز اندیشی جدی  در سیاست منطقه‌ای آمریکاست.

مردم ایالات‌متحدۀ امریکا سه‌شنبه عصر برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور به‌پای صندوق‌های رأی رفتند.
هیلاری کلینتون به‌عنوان نامزد حزب دموکرات در رقابتی تنگاتنگ با ترامپ متحمل شکست شد.
براساس قانون امریکا، باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی امریکا، تا ظهر بیستم ژانویه ۲۰۱۷ (۱ بهمن) – روز معارفه- رئیسجمهور است.

در روز معارفه که ۲ ماه و نیم از انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته است، رئیسجمهور منتخب امریکا و معاونش سوگند یاد کرده و وارد کاخ سفید میشوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر