۱۳۹۵ مهر ۲۰, سه‌شنبه

آیا روسیه و ایالات متحدۀ آمریکا خود را برای جنگ هسته ای آماده می کنند؟

پروفسور میشل شوسودوسکی
ترجمۀ: حمید محوی
مرکز مطالعات جهانی سازی 1 اکتبر 2016
رسانه های غربی به ندرت حرف می زنند، ولی روسیه و ایالات متحدۀ آمریکا در حال تسلیح سامانه های جنگ افزارهای هسته ای شان هستند. در حالی که ایالات متحده طرح مدرنیزاسیون جنگ افزارهایش را با هزینۀ سنگین میلیاردها دلاری راه اندازی می کند، روسیه فرآیند باز سازی را «با هزینۀ کمتر» انتخاب کرده که عبارت است از بازنشست کردن ذخیرۀ موشکی بالیستیک قاره پیمای زمینی، و جایگزین کردن آنها با سامانۀ پیشرفته تر RS24 Yars ) آر اس 24 یارس) که در سال 2007 به مرحلۀ نهائی رسید.

مسابقۀ تسلیحاتی «غیر رسمی» حقیقتاً آغاز شده است. ایالات متحدۀ آمریکا فرآیند مدرنیزاسیون سه حامل بمب هسته ای را آغاز کرده است که عبار تند از موشکهای هسته ای زمینی، موشکهای هوابرد و موشکهائی که از روی زیر دریائی پرتاب می شوند. این مدرنیزاسیون همگام است با ساخت موشکهای B6112 که در آلمان، ایتالیا، هلند، بلژیک و ترکیه مستقر خواهند شد.
ولی بیمی بخودتان راه ندهید، زیرا B61-12 چیزی نیست بجز یک « مینی بمب هسته ای » که توان انفجاری آن فقط معادل 4 برابر بمب هیروشیماست. B61-12 به مثابه جنگ افزار « دفاعی » (برای حفظ صلح) در جنگ متعارف تلقی می شود. به گفتۀ دانشمندانی که برای پنتاگون کار می کنند، بمبهای B6111 و B61-12 (بمبهای سنگر کوب و به کلاهک هسته ای مسلح می باشند) «برای شهروندان بی خطرند زیرا در زیر زمین منفجر می شوند».
هزینۀ اجرای طرح مدرنیزاسیون این سه نوع بمب هسته ای را از جیب مالیات دهندگان آمریکائی تأمین می گردد. بودجه های فدرال بجای تأمین مالی در زمینۀ مدنی (بهداشت، آموزش، زیر بناها، …) به نفع « اقتصاد جنگی » مصرف خواهد شد. البته چنین گزینشی را به نام «صلح و امنیت» توجیه می کنند.
جنگ، « برای داد و ستد خوب است »
این طرح پر هزینه به حجم میلیاردها دلار برای تولید کنندگان بخش صنایع دفاع در ایالات متحدۀ آمریکا مانند بوئینگ، لاکهید مارتین و نورثروپ گرومن (Boeing, Lockheed Martin et Northrop Grumman) سبد بسیار خوبی بنظر می سرد و همۀ آنان نیز از طرفداران جبهۀ هیلاری کلینتون هستند که برای استراتژی حملۀ پیشگیری کننده، ضربۀ اول علیه روسیه، چین، ایران و کرۀ شمالی تبلیغ می کند.
خبرگزاری دفاع Defense News گزارش داد که اش کارتر Ash Carter وزیر دفاع ایالات متحدۀ آمریکا در 26 سپتامبر اظهار داشت که « باید سه عنصر ترکیبی مثلث هسته ای (زمینی، هوائی و زیر دریائی) را مدرنیزه کنیم». این طرح موجب جذب بودجه ها به زمینۀ دفاع خواهد شد.
با تأکید روی «وضعیت امنیتی ناپایدار» که طرح چندین میلیارد دلاری را به ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل کرده، به گفتۀ کارتر به دلیل حضور تهدیدهای اصلی از سوی روسیه، چین و کرۀ شمالی ست.
کارتر این نظریات را طی بازدید از پایگاه هوادی مینوت Minot در داکوتای شمالی مطرح کرد (…). در درخواست بودجه برای سال 2017، کارتر گفت که وزارتخانه 19 میلیارد دلار را به بخش هسته ای اختصاص داد که مرتبط است به 108 میلیارد دلاری که برای پنج سال آینده پیشبینی شده است. بر اساس گزارشی از خود وزیر دفاع، وزارت دفاع طی دوسال پیش 10 میلیارد دلار هزینه کرده است. در سه زمینۀ استراتژیک یعنی موشکهای بالیستیک قاره پیمای زمینی، هوابرد از روی بمب افکنها و موشکهای هسته ای از روی زیر دریائی، در هر سه مورد به سن باز نشستگی رسیده و باید مدرنیزه می شدند.
با گمانه زنی پنتاگون مخارج مدرنیزاسیون مثلث هسته ای و همۀ ضروریات جانبی آن 350 تا 450 میلیارد دلار برای ده سال آینده است که بخشی مهمی از آن در میانۀ سال 2020 پرداخت خواهد شد، یعنی وقتی که طرح های مدرنیزاسیون باید همزمان در نیروی هوائی و دریائی پیش بروند.
مخالفان استراتژی نظامی ایالات متحدۀ آمریکا و مخارج پنتاگون برآن هستند تا به هر وسیله ای طرح مدرنیزاسیون را تغییر دهند و یکی از ترکیبات مثلث هسته ای را حذف کنند. ولی کارتر به روشنی در سخنرانی اش گفت که این نوع طرح ها در حالی که روسیه، چین و کرۀ شمالی در حال مدرنیزاسیون جنگ افزارهایشان هستند، ایالات متحده را به مخاطره خواهد انداخت. (خبر گزاری دفاع Defense News 26 سپتامبر 2016)
کارتر با پشت دست خطر جنگ جهانی را کنار زد یعنی جنگی که بی گمان هیچ برنده ای نخواهد داشت و می تواند به «هولوکاست هسته ای» بیانجامد. او در عین حال مخالفان برنامۀ مدرنیزاسیون را مورد انتقاد قرار داد، از جمله وزیر دفاع پیشین ویلیام پری William Perry که از روی مزاح به مشاور خود کارتر شهرت دارد و بر این باور است که سرمایه گذاری بیشتر در زمینۀ جنگ افزارهای هسته ای خطر مصیبت اتمی را در آینده افزایش خواهد داد. (خبر گزاری دفاع. 26 سپتامبر 2016).
علاوه بر این، کارتر در مورد مانورهای تهدید آمیز هسته ای از سوی روسیه اظهار نگرانی کرد.
سامانه های موشک بالیستیک قاره پیمای روسیه
آیا بیانیه های کارتر پاسخی بود به باز سازی سامانه های موشک بالیستیک قاره پیمای روسیه در مرز غربی کشور که روز 20 سپتامبر اعلام شد؟
هفتۀ گذشته، آژانس خبری تاس تأیید کرد که «لشگر موشکهای استراتژیک در غرب کشور، در منطقۀ تور Tver به سامانۀ موشکی یارس مجهز خواهد شد.»
«این ششمین لشگر موشکهای استراتژیک است که به جدیدترین سامانه های موشک زمینی موجود مجهز و جایگزین موشکهای بالیستیک قاره پیمای توپول Topol خواهد شد. این گزارش توسط سرویس خبری نیروی موشکی استراتژیک به نقل از فرماندۀ این نیرو سرگئی کاراکایف Sergeï Karakayev اعلام شد.
به گزارش مسئول این سرویس خبری، گردانهای لشگرهای ایرکوتسک Irkoutsk و ایوشکار اولا IochkarOla در حال آماده سازی به سر می برند. مسلح کردن لشگرهای نووسیببریسک Novossibirsk و تاگوئل Taguil عملاً به پایان رسیده. پیش از این لشگر تیکوو Teykovo کار تجهیز خود را به پایان رسانده بود.
تصمیم قطعی برای تجهیز لشگر موشکی استراتژیک در منطقۀ تور در پایان تمرین های فرماندهان مسئول گرفته خواهد شد. سرویس خبری گفت که تمرین ها عبارتند از رزمآیش در طول جاده هائی که گشتهای جنگی حضور دارند.


در پایندۀ نزدیک سامانۀ یارس ICBM RS-24 Yars و به همین گونه موشکهای بالیستیک تک قطعه ای مسلح به کلاهکهای هسته ای RS12M2 Topol که پیش از این در خدمت بودند، ستون فقرات نیروی موشکی استراتژیک روسیه را تشکیل خواهند داد.
موشکهای یارس در سال 2007 در پاسخ به سپر ضد موشکی ایالات متحدۀ آمریکا به میدان آمدند و عنصر تازه ای در ذخیرۀ نظامی روسیه نیست. ولی سامانۀ بسیار پیشرفته ای ست که دارای قابلیت گرما هسته ای می باشد (بمب هیدروژنی).
آنچه از این گزارش بر می آید، این است که روسیه نیروی موشکی استراتژیک خود را باز سازی و سامانۀ یارس را جایگزین سامانۀ توپول می کند ( که مسکو آن را قدیمی ارزیابی کرده است).
Article original en anglais :
Dangerous Crossroads: Both Russia and America Prepare for Nuclear War?, publié le 27 septembre 2016
Traduit par Daniel pour Mondialisation.ca
La source originale de cet article est Mondialisation.ca
Copyright © Prof Michel Chossudovsky, Mondialisation.ca, 2016
لینک متن اصلی :

منبع: مجله هفته

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر