۱۳۹۷ مهر ۸, یکشنبه

وحشت امریکا از پیوند نظامی چین و روسیه


چین امریکا را تهدید کرد که اگر تحریم های اخیر را که امریکا در تقابل با همکاری نظامی چین با روسیه علیه چین مقرر کرده، پس نگیرد، باید عواقب آن را متحمل شود.
وزارت خارجه چین با صراحت تمام از امریکا خواست که «اشتباه» خود را فورا تصحیح کند، پیش از آن که دیر شده باشد.

امریکا قبلا ادعا کرده بود که چین یک قانون متکی بر تحریم های امریکا را نقض کرده است، منظور قانونی است که مدعی است گویا مسکو در انتخابات 2016 امریکا دخالت کرده است.
وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که بی درنگ بخش توسعه صنایع چین را مورد تحریم قرار خواهد داد، یعنی بخشی را که مسئول رشد و توسعه تسلیحات و تجهیزات نظامیان چین است، افزون بر این، «لی شانگفو» مسئول آن بخش نیز مورد تحریم قرار می گیرد، زیرا او «معاملات بزرگ » با «روسوبورونت اکسپورت»، مهمترین صادر کننده تسلیحات روسیه، انجام داده است.
بنا به گفته وزارت خارجه امریکا این معاملات عبارت بوده اند از خرید 10 فروند هواپیمای جنگنده SU35 در سال 2017 و سیستم ضد هوائی اس- 400.
امریکا قصد دارد مانع از آن گردد که مقامات چینی و «لی شانگفو» در آینده بتوانند تقاضای در یافت اجازه صادرات کنند و از نظام مالی امریکا بهره ور گردند.
پیرو این تحریم ها «لی شانگفو» نیز در فهرست سیاه وزارت دارائی امریکا قرار خواهد گرفت که در آینده داشتن ارتباط بازرگانی با او ممنوع خواهد بود.
واشنگتن 33 نفر و نهاد دیگر را نیز که گویا با نظامیان و سازمانهای اطلاعاتی روسیه در ارتباط هستند ، بر فهرست مذکور افزوده است. این تصمیمات امریکا بر اساس قانون «Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act» (CAATSA) صورت گرفته اند.
اهداف دیگرقانون (CAATSA) مجازات روسیه در ارتباط با چالش اوکرائین و شرکت روسیه در جنگ سوریه است. انجام معاملات مهم با افرادی که نامشان در فهرست مذکور ثبت شده باشد می تواند همان عواقبی را در پی داشه باشد که اینک چین با آن روبروست.
یک مقام دولتی امریکا که نخواسته نامش فاش شود به خبرنگاری گفت تنبیهی که علیه مقام چینی مقرر شده، گرچه موجب تشدید جنگ بازرگانی میان ایالات متحده و چین می شود ولی هدفش مسکو است و نه پکن.
مقام امریکائی ناشناس در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگار مذکور گفت هدف نهائی تحریم روسیه است. تحریم موسوم به CAATSA نباید وسیله ای گردد برای تضعیف قدرت دفاعی یک کشور مشخص.
هدف روسیه است ، این واکنشی است در برابر اقدامات بدخواهانه روسیه که باید هزینه ای را بر آن تحمیل کرد.
فرانتس کلینتسه ویچ، نماینده پارلمان روسیه، در رابطه با این موضوع در مسکو گفت تحریم ها بر قرارداد اس 400 و جت های سو 35 تاثیر نخواهد داشت.
بنا به گزارش آژانس خبری اینترفاکس کلینتسه ویچ گفت : من مطمئنم که این قرارداد ها در تاریخ تعیین شده به اجرا در خواهند آمد. داشتن این تجهیزات نظامی برای چین حائز اهمیت فوق العاده هستند.
مقام دولتی امریکا می گوید امیدوارم این تصمیم علیه چین پیامی باشد برای دیگر کسانی که در فکر خرید سیستم اس 400 هستند.
در مورد این مسئله امریکا بویژه با ترکیه، همپیمان خود در ناتو اختلاف دارد. امریکا هشدار داده است که خرید دستگاه اس 400 می تواند ناقض مواد قانون CAATSA باشد.
یک مقام دیگر امریکائی گفت ما امیدواریم که دست کم این تصمیم ما نشان دهند ه موضع ما باشد و شاید دیگران را تشویق کند که قبل از ورود به عرصه دفاعی و اطلاعاتی روسیه دوبار در باره آن فکر کنند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر