۱۳۹۴ آبان ۱۰, یکشنبه

تلاش زنان برای تغییر چهره مردانه مجلس

کمپینی با نام ” تغییر چهره مردانه مجلس” تشکیل شده که هدف آن تشویق زنان به حضور بیشتر در عرصه سیاسی کشور است.
به گزارش نگام، با وجود این که از ۲۹۰ نماینده فعلی مجلس تنها ۹ نفر آنها زن هستند، کمپین تغییر چهره مردانه مجلس به دنبال این است که در انتخابات چهار ماه دیگر مجلس، ۵۰ نماینده زن را به پارلمان بفرستد.
زنانی که در این کمپین فعالند معتقدند که قوانین ۵۰ سال پیش با توانمندی زن امروز سازگار نیست و زنان باید بتوانند سهمی در قانون‌گذاری داشته باشند.

بر اساس نظر اعضای این کمپین ترکیب فعلی مجلس شورای اسلامی به‌گونه‌ای است که فقط ۳ درصد نمایندگان آن را زنان تشکیل می‌دهند” و “مجلس تقریباً در انحصار مردان است” و به همین دلیل “جای تعجب نیست که در مراکز تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری کشور ما پیوسته نوای ناساز با حقوق برابر و انسانی زنان به گوش می‌رسد و ما با انفعال شاهد تصویب قوانینی هستیم که به‌جای توانمند کردن زنان،روزبه‌روز آنان را ناتوان‌تر می‌کند.
کمپین” تغییر چهره مردانه مجلس” باوجوداینکه تازه فعالیت خود را آغاز کرده اما در فضای مجازی بسیار فعال است و در صفحات اجتماعی در تبلیغ این کمپین این‌گونه عنوان می‌شود که زنان نیمی از جمعیت‌ کشورند و ترکیب مجلس باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند قشرهای مختلف جامعه را نمایندگی کند. مجلس نباید در انحصار مردان باشد و ازاین‌پس باید نمایندگانی را راهی مجلس کنیم که با حقوق انسانی و برابر برای زنان و همه شهروندان موافق‌اند.
شهلا لاهیجی (مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، پژوهشگر مسائل زنان)، شیوا نظرآهاری (فعال حقوق زنان و عضو کانون شهروندی زنان)، دکتر ژاله شادی طلب (جامعه‌شناس، و مدیر گروه پیشین مطالعات زنان دانشگاه تهران)، ثریا عزیز پناه (فعال حقوق کودکان و کاندیدای پیشین در مجلس ششم)، زهرا ربانی (قرآن‌پژوه و فعال مدنی)، مهدیه گل‌رو (فعال حقوق زنان و عضو کانون شهروندی زنان)، مهندس ژیلا شریعت پناهی (قرآن‌پژوه و پژوهشگر حوزه زنان)، دکتر ناهید توسلی (سردبیر مجله نافه و پژوهشگر حوزه زنان)، پردیس عامری (دانشجوی دکترای مطالعات زنان و پژوهشگر حوزه زنان)، فرزانه جلالی (کارشناس مردم‌شناسی و فعال حقوق زنان) و اطهر هادیان (نماینده بخش دانشجویی کمپین) ازجمله افرادی هستند که هسته اولیه این کمپین را تشکیل داده‌اند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر