۱۳۹۵ خرداد ۲۴, دوشنبه

نگاهی به مقایسه رفراندوم یارانه ای در ایران و سوئیس

رفراندوم صورت گرفته در سوئیس، به جز مبلغ ۹ میلون تومان در ماه، قید دیگری هم داشته است که کمتر به آن اشاره می شود: حذف تمام خدمات اجتماعی دولت، در عوض اعطای ماهانه ۹ میلیون تومان.
شاید جالب باشد بدانیم بر اساس تحقیق صورت گرفته توسط سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی اروپا، سوئیس در رتبه نخست کشورهای جهان از نظر پایین بودن نرخ بیکاری و همچنین امنیت شغلی قرار دارد. بنابراین برای یک سوئیسی، بیکاری و ترس از دست دادن شغل و در نتیجه، بی درآمدی حاصل از آنها آنقدر که برای یک ایرانی موضوعیت دارد، مطرح نیست.

در هفته گذشته، در مورد اعطای یارانه نقدی ماهانه به شهروندان سوئیس در این کشور، همه پرسی صورت گرفت. مبلغی که مورد همه پرسی قرار گرفته بود، ۲۵۵۵ دلار آمریکا در ماه بود. مبلغی معادل ۹ میلیون تومان در ایران و تقریبا ۲۰۰ برابر یارانه نقدی فعلی در ایران.
جواب ۷۸ درصد از مردم سوئیس به این همه پرسی منفی بود. دولت سوئیس، از مخالفان شدید طرحی بود که مورد همه پرسی قرار گرفته بود و پیشاپیش به طور رسمی اعلام کرده بود از اجرای آن ناتوان است، با این حال بر اساس قوانین سوئیس، موظف به اجرای این همه پرسی بود. چرا که بر اساس قوانین سوئیس، وقتی یکی از شهروندان سوئیس برای موضوعی تقاضای همه پرسی کند و بتواند برای تقاضای خود ۱۰۰ هزار امضا جمع کند، دولت، ملزم به اجرای همه پرسی است، کاری که «دانیل هائنی»  یکی از شهروندان سوییس موفق به انجام آن شده بود.
اما در روزهای گذشته در رسانه های ایران، این همه پرسی با ثبت نام ۹۷ درصدی ایرانیها برای دریافت یارانه نقدی در سال ۱۳۹۳ مقایسه شده است. مقایسه ای که از جنبه های مختلفی، نا به جا است:
در حال حاضر سوئیسی ها یارانه نقدی می گیرند
در سوئیس در حال حاضر، برای هر فرزند، ماهانه ٢٠٠ فرانک به عنوان کمک هزینه به خانواده ها پرداخت می شود که معادل ۶۲۶ هزار تومان در ماه است. از سن ۱۶ تا ۲۵ سالگی نیز کمک هزینه تحصیلی به مبلغ ۲۵۰ فرانک سوئیس معادل ۷۸۲ هزار تومان در ماه به هر فرد اعطا می شود. این کمک هزینه ها برای افرادی است که کار درآمدزا یا با درآمد پایین دارند.
اما اتباعی که نتوانند هزینه های اساسی زندگی خود را تامین کنند (غذا، لباس، مسکن، بیمه درمانی و…) ماهانه ۹۶۰ فرانک سوئیس معادل ماهانه ۳ میلیون تومان دریافت می کنند که این رقم برای یک خانواده ۴ نفری، ۱۲ میلیون تومان می شود. (در این مورد می توانید به سایت اینترنتی: http://www.migraweb.chمراجعه کنید.)
پس، همه پرسی هفته گذشته در سوئیس، هرچه بود، برای حذف این گونه خدمات نبود.
تفاوت سطح در آمد مردم در ایران و سوئیس
بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط صندوق بین المللی پول، درآمد متوسط یک شهروند سوئیسی، ۱۱ برابر درآمد متوسط یک شهروند ایرانی است.  بر اساس آخرین آمار اعلامی بانک جهانی، تفاوت درآمد یک سوئیسی و ایرانی، ۱۷٫۸ برابر است و بر اساس آخرین آمار سازمان ملل، این تفاوت ۱۲٫۳ برابر است.
صندوق بین المللی پول، در آمد سرانه را در سوئیس ۷۹ هزار  و ۳۳ دلاریعنی ماهانه ۶ هزار و ۵۸۶ دلار و بانک جهانی، ۸۰ هزار و ۳۹۱ دلار یعنی ماهانه ۶ هزار و ۶۹۹ دلار و سازمان ملل، ۸۵ هزار و ۷۹۴ دلار یعنی ماهانه ۷ هزار و ۱۴۹ دلار، اعلام کرده است. به عبارت دیگر، رقمی که در رفراندوم اخیر سوئیس برای پرداخت یارانه پیشنهاد شده بود، تقریبا بین یک دوم تا یک سوم در آمد فعلی ماهانه یک شهروند سوئیسی است.
ممکن است به درستی گفته شود که این آمار، واقعیت را به طور دقیق نشان نمی دهند. میانگین و معدل هستند. ممکن است تعداد کمی از شهروندان سوئیسی در آمدهایی بسیار بیشتر از ماهانه ۶ الی ۷ هزار دلار داشته باشند اما تعداد زیادی از سوئیسی ها درآمدهای پایین تر از این مبلغ داشته باشند، اما وقتی مجموع درآمد همه مردم را به جمعیت سوئیس تقسیم کرده اند چنین ارقامی به دست آمده اند.
برای حل این اشکال باید ضریب جینی را در دو کشور ایران و سوئیس مقایسه کنیم. ضریب جینی، عددی بین صفر و یک است که صرف نظر از میزان درآمد سرانه ملی، نشان می دهد شکاف درآمدی در یک کشور چقدر است. این عدد هرچه به صفر نزدیکتر باشد به معنی کمتر بودن فاصله طبقاتی در یک کشور است.
در حالیکه این رقم در ایران در حدود ۰٫۳۸ است ضریب جینی در سوئیس در حدود ۰٫۳۰ است. برای فهم این اختلاف کافی است بدانیم ضریب جینی در سوئد به عنوان کشوری که کمترین شکاف طبقاتی را در جهان دارد در حدود ۰٫۲۵ است. بنابراین در سوئیس علاوه بر اینکه در آمد متوسط هر فرد بین ۱۱ تار ۱۷ برابر در آمد متوسط یک ایرانی است، در آمد فقرا و ثروتمندان نیز فاصله کمتری از هم دارد.
تفاوت نرخ بیکاری در ایران و سوئیس
شاید جالب باشد بدانیم بر اساس تحقیق صورت گرفته توسط سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی اروپا، سوئیس در رتبه نخست کشورهای جهان از نظر پایین بودن نرخ بیکاری و همچنین امنیت شغلی قرار دارد. بنابراین برای یک سوئیسی، بیکاری و ترس از دست دادن شغل و در نتیجه، بی درآمدی حاصل از آنها آنقدر که برای یک ایرانی موضوعیت دارد، مطرح نیست.
اساسا رفراندوم سوئیس فقط در مورد یارانه نبود
رفراندوم صورت گرفته در سوئیس، به جز مبلغ ۹ میلون تومان در ماه، قید دیگری هم داشته است که کمتر به آن اشاره می شود: حذف تمام خدمات اجتماعی دولت، در عوض اعطای ماهانه ۹ میلیون تومان.
به عبارت دقیق تر، سوئیسی ها به «دریافت  ماهانه ۹ میلیون تومان» نه نگفتند، بلکه به «دریافت ماهانه ۹ میلیون تومان در عوض محروم شدن از خدمات اجتماعی» نه گفتند که به بخشی از این خدمات در ابتدای مقاله اشاره شد.
نه گفتن سوئیسی ها به برنامه ای غیرممکن
دولت سوئیس در روند برگزاری این همه پرسی مخالفت خود را با موضوع مورد همه پرسی قرار گرفته اعلام کرده بود و گفته بود در صورت رای دادن مردم به آن، توانایی اجرای آن را ندارد. مخالفان این طرح، اینگونه استدلال می کردند که اجرایی شدن این طرح تنها با افزایش شدید مالیاتها ممکن است.
بنابراین جای این سئوال هست که آیا اگر رقمی که در رفراندوم قید شده بود به جای ۹ میلیون تومان در ماه، فی المثل ۱ میلیون تومان یا ۲۵۰ هزار تومان یا ۱۰۰ هزار تومان بود و شرط حذف شدن خدمات اجتماعی هم با آن همراه نشده بود، آیا باز هم ۷۸ درصد از سوئیسی ها به آن نه می گفتند؟
منبع:مستبین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر