۱۳۹۴ دی ۲۰, یکشنبه

بازی بزرگ برای کشیدن ایران به دام جنگ

روسیه امروز- ترجمه رضا نافعی
بنظر مقامات برجسته آمریکائی انگیزه پنهان در پس تنش کنونی میان عربستان سعودی و ایران آنست که تلاشهای جاری برای استقرار صلح در سوریه به ثمر نرسیده است. افزون بر این اعدام نمر النمر، روحانی شیعه در عربستان، برغم هشداری که دولت آمریکا به عربستان داد، نشان آنست که نفوذ آمریکا در دربار عربستان سعودی، در لحظه حاضر تا چه حد محدود است.

گامی که عربستان پس از حمله تظاهر کنندگان ایرانی به سفارت عربستان در تهران برداشت و روابط خود را با ایران قطع کرد، ناقض تلاشهای آمریکا برای برقراری تماس بین دو کشوراست، بویژه در ارتباط با حل مسئله سوریه.
روز دوشنبه نماینده عربستان در سازمان ملل متحد گفت که دولت متبوع او در مذاکرات مربوط به سوریه روز 25 ژانویه که بنا به دعوت سازمان ملل صورت میگیرد شرکت خواهد کرد. اما در عین حال اظهارات او در مورد موفقیت احتمالی مذاکرات توام با خوش بینی نبود.
بنا به گزارش خبرگزاری رویتر، مقامات دولتی آمریکا معترف هستند که قطع رابطه میان عربستان و ایران از امکان موفقیت روند صلح کاسته است. بگفته یک مقام آمریکائی به رویتر»قطع رابطه میان ایران و عربستان پیش برد روند صلح سوریه را بسیار دشوارتر می سازد». و بگفته یک مقام دیگر » واضح است که روند صلح سخت آسیب پذیر شد».
فروش تسلیحات ادامه خواهد یافت
بنظر مقامات کنونی دولت آمریکا و نیز کسانی که در گذشته مصدر امور بودند علائق مشترک میان واشنگتن و ریاض بیشتر از موارد اختلاف بین آنهاست. علائق مشترک عبارتند از تضمین داد و ستد نفتی، مبارزه با القاعده و سازمان موسوم به » داعش» و همچنین سفارش های خرید اسلحه . به دلیل وابستگی متقابل دو کشور به یکدیگر » نقض اساسی قراردادها» ممکن نیست.
در حال حاضر دولت های آمریکا و عربستان سعودی مشغول تدارک معامله تسلیحات دقیق هستند. مقامات نظامی و صنایع نظامی، هر دو معترفند که دو دولت در ماه نوامبر موافقت خود را با این معامله اعلام کرده اند. ارزش این قرار داد 1،3 میلیارد دلار است. مذاکرات برای خرید و فروش بمب ها و موشک هائی که عربستان برای جنگ در یمن به آنها نیاز دارد، در ماههای آینده به پایان خواهند رسید.
در محافل صنایع نظامی صحبت از معامله ای به ارزش 11،25 میلیارد دلار است که بدون برخورد با اشکال عملی خواهد شد. عربستان قصد دارد به مجتمع نظامی » لاکهید مارتین» سفارش ساختن 4 کشتی جنگی بدهد.
«میخائیل ریتر» همکار «موسسه خاور نزدیک » در واشنگتن می گوید «رئیس جمهوریها و پادشاهان بی شماری می آیند و می روند و نظامیان که عمرشان از همه بیشتر است همچنان زنده اند و بر سر کار . کارشان تازه راه افتاده است و اینبار هم ادامه خواهد یافت
در انتظار دوران پس از اوباما؟
برغم وابستگی شدید سعودیها به تضمین های امنیتی، کشورپادشاهی عربستان در سالهای اخیر چندین بار نشان داده است که حاضر است در عرصه امنیتی مستقل از آمریکا گام بردارد. مثلا در ماه مارس سال گذشته خیلی کوتاه به آمریکا خبرداد که همراه با همپیمان های عرب دست به بمباران یمن خواهد زد. در دسامبر 2015 عربستان خبر تشکیل ائتلاف اسلامی ضد تروریسم، مرکب از 34کشور را اعلام کرد. ایالات متحده آمریکا در میان این 34 کشور نیست.
«پاتریک کلاوسون» که او نیز همکار » موسسه واشنگتن برای خاور نزدیک » است معتقد است که سیاست کنونی عربستان حاوی پیام روشنی برای واشنگتن است. و آن این است که «اگر آمریکا برای پس راندن ایران گامی برندارد، آنوقت ریاض با اتکاء به نیروی خود دست بکار خواهد شد».
تفاهم اتمی اوباما با ایران نماد امتیاز یا «نشانه تجاری» سیاست خارجی اوباماست، عربستان مخالف این قرارداد است و اصراری هم برای پنهان کردن مخالفت خود با آن ندارد. بنظر تحلیلگری که مناسباتی نزدیک با مقامات دولتی عربستان دارد، رفتارعربستان با حکومت روبه پایان اوباما رفتار با دولتی است که به دورانی سپری شده تعلق دارد و چشم به رئیس جمهور بعدی آمریکا دوخته است.
»نواف عبید» همکار «مرکز بلفر برای علوم و مناسبات بین المللی وابسته به دانشگاه هاروارد» می گوید «هیچ انتظاری از این دولت نمی رود. وقتی اوباما از کار کنار رفت همه چیز از صفر شروع می شود
استدلال مفسر روزنامه نیویورک تایمز نیز چنین است که عربستان سعودی از لحاظ تاریخی برای آمریکا در موقعیت مهمی قرارداشته است. عربستان » قابل اطمینان ترین پمپ بنزین، عرضه کننده مستمر اطلاعات مخفی از ایران و وزنه با ارزشی در برابر ایران بوده است.» این مفسر در عین حال یادآور می شود که مناسبات امروزی میان دو دولت دیگر به نزدیکی مناسبات آنها در سالهای گذشته نیست. دلیل آن هم روشن است چون آمریکا با دست یابی به نفت شل دیگر چندان به نفت وارداتی وابسته نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر