۱۳۹۵ شهریور ۲۰, شنبه

دولت ترکیه با چند برگ در منطقه بازی می کند

اومانیته - ترجمه آذرنگ
شواهد نشان میدهد که ایالات متحده بطور کامل از ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه پشتیبانی میکند . هدف ترکیه از تهاجم  نظامی به خاک سوریه، به بهانه مبارزه با داعش صورت گرفته اما شواهد نشان میدهد که هدف اصلی نیروهای دمکراتیک کرد سوریه است.
جنبه دیگر این عملیات کمک به شورشیان سوری برای تصرف شهر مرزی چرابلس در خاک سوریه است. هر دو این اهداف برای جلوگیری از تحکیم مواضع کردهای سوریه است و احتمالا توافق محرمانه ای بین جهادگرایان و ارتش ترکیه و شورشیان مخالف سوریه وجود داشته است. امکان تصرف چرابلس توسط جهادی های ترکمن به فرماندهی احمد عثمان بدون کمک ارتش ترکیه ممکن نبود. جهادی های ترکمن با نام "سپاه سلطان مراد" مشهورند و از حمایت اخوان المسلمین منطقه برخوردارند.

سلطان مراد رهبر این جبهه در اواخر سال 2015 موشک های ضد تانک (ت ــ  او ــ دبلیو) را بی دریغ  از طرف ایالات متحده دریافت کرد. بعد از به اصطلاح حمله رعد آسای ارتش ترکیه و شورشیان مخالف اسد به شهر چرابلس برخی از نیروهای داعش و جهادگرایان دیگر به خاک ترکیه باز گشتند و در برخی روستاهای اطراف پراکنده شدند. برخلاف گزارشهای رسانه های  وابسته به غرب ما شاهد جنگ ارتش ترکیه با داعش نیستیم بلکه شاهد جنگ ترکیه با کردهای سوریه هستیم.
در هفته اول ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه هواپیماهای ترکیه روستاهای منطقه را کوبیدند که بر اثر آن 40 غیر نظامی کشته شدند.
در هفته های آینده باید منتظر اخبار دیگری از فتوحات سلطان مراد تحت حمایت ارتش ترکیه بود. آنها سعی می کنند شهر منبج را که ارتش سوریه و کردهای این کشور از داعش پس گرفته اند تصرف کنند.
شهر منبج در غرب فرات واقع است. معاون رئیس جمهور آمریکا جو بایدن در کنار نخست وزیر ترکیه بن علی ییلدریم  در آنکارا گفت: « ما به صراحت اعلام کردیم که نیروهای کرد باید منطقه را ترک کنند و به طرف شرق رودخانه فرات باز گردند و اگر نیروهای کرد از تعهدات خود کوتاهی کنند  تحت هیچ شرایطی از حمایت ایالات متحده آمریکا برخوردار نخواهند بود
 به نظر میرسد واشنگتن که پس از کودتای نا فرجام نظامی در ترکیه و برقراری مناسبات دوباره میان روسیه و ترکیه در ابتدای این ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه رو ترش کرده بود اکنون به تردیدهای خود پایان داده و از این تهاجم حمایت می کند.
شواهد نشان میدهد که سیاست قدرت‌های ذینفع در جنگ سوریه، در حال تغییر به سود دولت اردوغان است. آنها نگران نزدیکی بیشتر ترکیه به روسیه و ایران هستند.
عضویت ترکیه درپیمان نظامی ناتو به اردوغان امکان همه نوع مانور سیاسی و نظامی را در منطقه میدهد و ترکیه تحت حمایت بی قید وشرط غرب (اتحادیه اروپا ) و درخط مقدم فرانسه و امریکا به سیاست های سرکوبگرانه خود در داخل این کشور و در منطقه ادامه میدهد!
این نکته ایست که نیروهای جهادی نیز آن را در محاسبات خود در جنگ سوریه گنجانده اند و بهره آن را نیز در تصرف چرابلس گرفتند و حال برای تصرف منبج خیز برداشته اند. سوریه و روسیه اجازه این بلند پروازی را خواهند داد؟

    http://www.humanite.fr/syrie-les-etats-unis-soutiennent-sans-reserve-loffensive-turque-614592

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر