۱۳۹۶ اسفند ۱۵, سه‌شنبه

سه دليل اصلى سقوط نظام ولايت فقيه در ايران در آينده نزديك


بکی اندرسون ،تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در سی ان ان بارها به ایران سفر کرده است. وی سه اشتباه استراتژیک جمهوری اسلامی که منجر به سقوطش خواهد شد را چنین ارزیابی نموده است، ايشان می گوید اگر فردای سقوط نظام جمهوری اسلامی کسی از من بپرسد دلیل سقوط این حکومت چه بود؟ من سه اشتباه را از دلایل اصلی سقوط این حکومت بیان می کنم:

۱تقلب در انتخابات بخاطر احمدی نژاد و سرکوب مردم عادی در سال ۲۰۰۹ (۸۸) ، درست است که جمهوری اسلامی سابقه سرکوبهای خونبارتر از این را هم داشته ولی سرکوب مردم عادی در آن سال از جنس دیگری بود. کینه ای که از رفتار وحشیانه سپاه و بسیج در خیابانهای تهران ،نظیر با وانت از روی مردم رد شدن و یا پرتاب کردن معترضان از روی پل و ….از آن دوران در دل مردم باقی مانده بی نظیر است. شعاع و گستره کینه مردم از خامنه ای در سرکوبهای ۲۰۰۹ (۸۸) به همه سطوح جامعه سرایت کرد. رهبر ایران با دستور مستقیم شلیک به مردم بی دفاع عملآ فاتحه جمهوری اسلامی را خواند و از آن به بعد نظام بطور جدی از سایه خود هم وحشت دارد.
۲یکی دیگر از اشتباهات استراتژیک سکانداران نظام جمهوری اسلامی تلاش برای دستیابی به بمب اتم بود. شما ببینید این فعالیتهای مخفیانه اتمی چقدر برای ایران گران تمام شد. میلیاردها دلار صرف مراکزی شد که نهایتآ هم به نتیجه نرسید و مجبور شدند بتن روی آنها بریزند. غیر از اینها بیش از ده سال مذاکره و تحریمهایی که بخاطر فعالیتهای هسته ای اعمال شد، ایران را سالها به عقب برد. چرخهای کارخانه ها از حرکت ایستاد و مراکز صنعتی یکی یکی تعطیل شدند. بطوریکه در حال حاضر چرخه های تولید و کارآفرینی در ایران تبدیل به یک فرآیند ضررده شده است. بیکاری در جامعه ایران بیداد می کند تبعات آن افزایش سرسام آور میزان جرم و جنایت در کشور است. حال اگر آمریکا توافق هسته ای را بر هم بزند دوباره تحریمهای سابق برمی گردند و اوضاع بسیار بدتر از سابق خواهد شد. اصولآ رفتن این کشور به سمت فعالیتهای هسته ای از ابتدا اشتباه محض بود و هرچه جلوتر می رود هزینه اش بیش از پیش سنگین تر شده بطوریکه کشور در حال فلج شدن است.
۳- اشتباه بسیار بزرگ استراتژیک جمهوری اسلامی حضور در جنگ سوریه است. هزینه پشتیبانی و تدارکات شصت هزار نیروی افغان و عراقی و پاکستانی و لبنانی و سپاهی در سوریه شوخی نیست. این هزینه سرسام آور هر کشور ثروتمندی را از پای در می آورد چه برسد به اقتصاد پوسیده و مملو از اختلاس و فساد رژیم جمهوری اسلامی. جلوگیری از سقوط بشار اسد برای مردم ایران بسیار پر هزینه بوده است. بانکهای ایران یکی پس از دیگری ورشکسته شده اند و صورتشان را با سیلی سرخ نگه می دارند. اوضاع بطور غیر قابل تصوری آن قدر خراب است که کارمندان و بازنشستگان آه در بساط ندارند. سپاه مدتهاست که برای تآمین بخشی از مخارج خود به ترانزیت مواد مخدر روی آورده است. خبر دستگیری یکی از مسئولان یا وابستگان به جرم دزدی و اختلاس به امری عادی مبدل شده و تعجب کسی را برنمی انگیزد. کارگران ماههاست حقوق نگرفته اند. وضعیت بقدری خراب است که حتی در زمان جنگ ایران و عراق هم اینطور نبود. دخالت در سوریه باتلاقی است به مراتب بدتر از فعالیتهای هسته ای. رژیم شیره درآمدهای مردم را میمکد. تا زمانی که حزب الله مانند زالو از درآمدهای ملی ایران ارتزاق می کند وضعیت رفاهی و اجتماعی مردم ایران روز به روز بدتر خواهد شد. این سه اشتباه بزرگ پایه و اساس رژیم جمهوری اسلامی را مانند موریانه خورده است و با تکانی فرو خواهد ریخت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر