۱۳۹۳ اسفند ۲۷, چهارشنبه

بررسی «اقدامات ایران در آمریکای لاتین» توسط جمهوری‌خواهان در آمریکا

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا قصد دارند در جلسه روز چهارشنبه، ۲۷ اسفند، کنگره اعتراضاتی را در خصوص اقدامات ایران در آمریکای لاتین ابراز کنند.
به نوشته خبرگزاری رویترز، این گروه از نمایندگانی تشکیل شده که با روند مذاکرات دولت آمریکا با ایران برای دست‌یابی به توافق نهایی هسته‌ای مخالفت دارند.
یکی از منابع در کنگره آمریکا به رویترز گفت که این نمایندگان جمهوری‌خواه قرار است روز چهارشنبه موارد «دخالت ایران در آرژانتین، ونزوئلا، و دیگر مناطق» را در جلسه «کمیته فرعی امور خارجه مجلس نمایندگان در امور نیم‌کره غربی» به بحث بگذارند.

بنا بر این گزارش، پرونده آلبرتو نیسمان یکی از موارد مورد بحث در این جلسه خواهد بود.
نیسمان دادستان آرژانتینی پرونده بمب‌گذاری آمیا بود، پرونده‌ای که احتمال دست داشتن ایران در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در یک مرکز یهودی در آرژانتین را بررسی می‌کند؛ ایران این اتهام را رد می‌کند.
اتهام معاملات مخفی ایران با آرژانتین و ونزوئلا در زمینه نفت و فناوری موشکی مورد دیگری است که قرار است در جلسه روز چهارشنبه کنگره مطرح شود.
جف دانکَن، رئیس کمیته فرعی یادشده، به هنگام اعلام تشکیل جلسه چهارشنبه به وضوح موضوع این جلسه را با مسئله روند مذاکرات اتمی با ایران در ارتباط دانست و برنامه هسته‌ای ایران را «غیرقانونی» توصیف کرد.
آقای دانکن دولت باراک اوباما را متهم کرد که نسبت به رفتار ایران در آمریکای لاتین غفلت ورزیده‌ و افزود که «این در حالی است که ایران و حزب‌الله در حال گسترش محدوده نفوذ خود هستند».
جمهوری‌خواهان که هم‌اینک در هر دو بخش از کنگره آمریکا اکثریت را به دست دارند می‌گویند که مذاکرات هسته‌ای با ایران به‌گونه‌ای که هم‌اینک پیش می‌رود ممکن است زیرساخت‌های لازم برای دست‌یابی جمهوری اسلامی به بمب اتم در آینده را هم‌چنان پابرجا باقی بگذارد.
دولت باراک اوباما اما می‌گوید که توافق نهایی با ایران، آمریکا را «امن‌تر» خواهد کرد و کنترل‌های لازم برای جلوگیری از دست‌یابی رژیم تهران به بمب اتم در متن توافق‌ها درج خواهد شد.
در همین زمینه اوایل ماه جاری ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه در نامه سرگشاده‌ای به رهبران ایران هشدار دادند که اگر توافق هسته‌ای احتمالی این کشور با دولت باراک اوباما به تایید کنگره آمریکا نرسد، این توافق دوام نخواهد داشت.


این نامه واکنش منفی دولت آمریکا را به دنبال داشت تا جایی که باراک اوباما، رئیس جمهوری گفت که «من به جای سناتورها از نامه آنها به رهبران ایران خجالت کشیدم».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر