۱۳۹۳ اسفند ۱۸, دوشنبه

هزار و پانصدمین روز زندان برای نخبه ایرانی

امید کوکبی دانشجوی نخبه ایرانی که هم اکنون در زندان اوین نگهداری می‌شود ۱۵۰۰ روز را تاکنون در زندان بوده است.
امید کوکبی دانشجوی نخبه فیزیک که به ۱۰ سال زندان محکوم شده است، ۱۵۰۰مین روز زندان خود را پشت سر گذاشت.
امید کوکبی برگزیده المپیاد و دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه تگزاس آمریکا است که در بهمن ماه سال ۸۹ به ایران سفر کرده و هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت و زندانی شد.

او که حائز رتبه ۳۹ کنکور سراسری و رتبه سوم المپیاد علمی شیمی ایران بوده، دوره دکتری را در بارسلون اسپانیا تمام کرد و برای تکمیل تحصیلات به دانشگاه تگزاس دعوت شد.
اتهام کوکبی در ابتدا اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی اعلام شد و سپس جاسوسی هم به آن اضافه شد، اما در ‌‌‌‌نهایت با تبرئه شدن وی هر دوی این اتهام‌ها، بازجویان وی را به ارتباط با دولت متخاصم آمریکا متهم کردند؛ اتهامی که مصداق آن شرکت امید کوکبی در کنفرانس‌های علمی در دانشگاه‌ها و ارائه مقالات علمی بود. کوکبی در حالی به اتهام ارائه کنفرانس در آمریکا به ارتباط با دول متخاصم محکوم شده که بر اساس نظر رسمی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آمریکا جزء دول متخاصم به شمار نمی‌رود.
وی در ‌‌‌‌نهایت پس از ۱۵ ماه بازداشت موقت غیرقانونی، به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.
گفتنی است، آقای کوکبی در ایامی که در زندان بسر میبرد با همکاری سید مهدی خدایی کتاب اطلس حقوق بشر را ترجمه و توسط انتشارات آرمان شهر منتشر کرده است.
چندی پیش ده‌ها تن از استادان خارجی و دانشمندان، ازجمله هشت تن از برندگان جایزه نوبل با ارسال نامه‌ای خطاب به آیت الله خامنه ‌ای خواستار آزادی امید کوکبی شدند.
همچنین امید کوکبی در سال ۲۰۱۴ از سوی انجمن غیردولتی پیشبرد علوم آمریکا، به عنوان برنده جایزه آزادی و مسئولیت‌پذیری علمی انتخاب شد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر