۱۳۹۴ دی ۶, یکشنبه

ورود نظامیان ترکیه به عراق برای حفاظت از قاچاق نفت

گزینش و ترجمه رضا نافعی
آلمان و اتحادیه اروپا از هر اظهار نظر شکرگزارند که ترکیه 3 میلیارد یورو را پذیرفت تا مانع حرکت پناهجویان بیشتر بسوی اروپا گردد. همین امر موجب تشویق صاحبان قدرت در آنکارا شده تا برغم وجود وضعیت انفجاری در منطقه مرزی با عراق و سوریه، به بازی با آتش ادامه دهند.
بنا به گزارش خبرگزاری Anadolu اردوغان جمعه شب 20 تا 25 تانک همراه با 150 سرباز به شمال عراق فرستاده است. ظاهرا گویا این عملیات شبانه برای بهبود بخشیدن به آموزش نظامی به پیشمرگه های کرد است. تاکنون فقط 50 مربی نظامی ترک در انجا فعال بودند.

اولا اعزام نیروی زرهی و توپخانه با این ادعا که برنامه آموزشی گسترش یافته هماهنگ نیست، ثانیا دولت بغداد از ترکیه در خواست کمک و آموزش نکرده است.
گروه صاحب قدرت در ترکیه دیرزمانی است که از همپیمان های زورگوی خود در ناتو بویژه از آمریکا آموخته که استقلال ملی و حقوق بین المللی را بخشی از دوران » بربریت» بشمار آورد. بر این اساس ترکیه مدرن در بیست سال گذشته بارها نیروی نظامی به شمال عراق فرستاده – البته همیشه با توافق ضمنی سازمانهای وابسته به اتلانتیک شمالی. مثلا همزمان با «عملیات آفتاب» در سال 2008، «عملیات چکش» در 1997، » عملیات فولاد» در 1955. اینها که نام بردیم فقط عملیات بزرگ بوده اند.
گرچه حیدر عبادی نخست وزیر عراق فورا تجاوز نظامی ترکیه به عراق و زیر پا نهادن استقلال این کشور را محکوم کرد ولی رژیم آنکارا با داشتن تجربه های مکرر از زیرپانهادن حقوق بین المللی، اعتنائی به این اعتراض نکرد. عبادی از ترکیه خواست که «فورا» کلیه نیروهای خود را از عراق خارج کند. عبادی در عین حال تاکید کرد که به ترکیه اجازه داده نشده که به نیروی نظامی عراق در خاک این کشور آموزش نظامی بدهد.
هرچند هدف اردوغان و شرکایش اصلا دادن آموزش نظامی نیست. او نیروی زرهی و توپخانه خود را به حوالی شهر «زاخو» فرستاد. فاصله این شهر تا موصل فقط 118 کیلو متر است. شهر مرکزی این منطقه کاملا در دست داعش(دولت اسلامی) است.
زاخو مرکز قاچاق نفت به ترکیه است. این نکته را روزنامه اینترنتی Al-Araby Al-Jadeed العربی الجدید که مرکز آن در لندن است روز 26 نوامبر افشا کرد. همین روزنامه قبلا خبر داده بود که سود ماهانه داعش از فروش نفت حدود 19 میلیون دلار است. روزنامه مذکور اینک اعلام کرده که منبع اطلاعاتش اظهارات یک افسر امنیتی کُرد در گمرکِ گذرگاه مرزی «ابراهیم خلیل» میان ترکیه و عراق و نیز اظهارات فردی است که در مدیریت یکی از سه سازمانی قرار دارد که نفت داعش را بطور غیر قانونی از مرز عراق به ترکیه رد می کنند. با این اطلاعات اقدامات ترکیه چهره دیگری پیدا می کند.
اینک پرسش این است: آیا اردوغان قصد دارد معامله پرسود نفت خانواده خود را ، که پرزیدنت پوتین اخیرا از آن پرده برداشت، در عراق نیز با بمیدان آوردن نیروس نظامی ترکیه حفظ کند؟ در این صورت سر و کارش با صاحب قانونی این نفت که حکومت بغداد است خواهد افتاد. حکومت بغداد از حمایت میلیشیای شیعی برخودار است که در روزهای اخیر شروع به پس راندن داعش کرده است.

منبع: http://mejalehhafteh.com/2015/12/08/98282/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر