۱۳۹۳ شهریور ۱۴, جمعه

«دختران جوان؛ بیشترین مراجعه‌کنندگان برای سقط جنین در ایران»

بیشتر کسانی که در ایران تقاضای سقط جنین دارند، «دختران جوانی» هستند که خانواده‌ آن‌ها چیزی از ارتباط‌های جنسی‌شان نمی‌دانند.

بر پایه گزارش روز یکشنبه ۹ شهریورماه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مبلغی که این افراد به‌عنوان دستمزد می‌پردازند به‌طور میانگین بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است که گاهی بر اساس موقعیت‌های مختلف تغییر می‌کند.

این گزارش از «رشد آمار سقط‌های غیرقانونی» در کشور خبر داده و افزوده است: «شاهد این ادعا، آمپول‌های سقط جنینی است که از سوی دلالان به متقاضیان فروخته می‌شود و با وجود هشدارهایی که داده شده، همچنان در دخمه‌های فروش دارو به دست خریداران می‌رسد
افزون بر سقط جنین قانونی، سالانه بیش از ۲۵۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در ایران انجام می‌شود که در مقایسه با میزان سقط جنین‌ قانونی، ۴۰ برابر بیشتر است.
سال ۱۳٨۴ نمایندگان مجلس ایران قانون سقط درمانی جنین را تصویب کردند و از آن سال، قانون به خانواده‌هایی که جنین‌شان دچار مشکل بود یا ادامه بارداری برای مادر خطرناک بود این اجازه را داد که جنین خود را سقط کنند.
به‌طور کلی اما عمل سقط جنین در ایران غیرقانونی است. مجازات سنگین برای سقط جنین در ایران در حالی است که در بسیاری از کشورها پس از لغو ممنوعیت سقط جنین، آمار مرگ‌ومیر زنان به‌صورت چشمگیری کاهش یافته است.
سقط جنین یکی از کم‌خطرترین، کم‌هزینه‌ترین و امن‌ترین جراحی‌ها در عرصه پزشکی است، اما به دلیل غیرقانونی بودن این عمل در برخی کشورها از جمله ایران و انجام آن در محیط‌های غیربهداشتی و توسط افرادی که آموزش این کار را ندیده‌اند، سالانه حدود ۷۰ هزار مرگ و ۲۰ میلیون معلولیت در جهان برجای می‌گذارد.
در طی سال‌های گذشته بسیاری از سقط‌های خودخواسته با روش‌هایی مانند استفاده از سقط‌کننده‌های دارویی، اجسام تیز و سنگین، آسیب‌های جسمانی و فشارهای شکمی و روش‌های پرخطر صورت گرفته است.
سقط جنین و آزادی زنان
سقط جنین در ایران علل مختلفی ازجمله دلایل پزشکی، اقتصادی و روابط خارج از ازدواج دارد. این در حالی است که قوانی ایران در این زمینه ناقص‌اند و بسیاری از مشکلات را پوشش نمی‌دهند. روابط جنسی خارج از ازدواج را در ایران غیر قانونی است و به لحاظ عرفی هم در خیلی از خانواده‌ها قابل پذیرش نیست.

از بعد اقتصادی- اجتماعی، فشارهایی که روی زن و خانواده است منجر می‌شود که نتوانند بچه را نظر اجتماعی و چه از نظر اقتصادی نگه دارند. بسیاری از مواقع هم اعتیاد یا مشکلات و آسیب‌های اجتماعی دیگر مانع می‌شود که خانواده‌ها بچه را نگه دارند. اما این دلایل در مورد دختران جوان کمتر موضوعیت داردو
کارشناسان و فعالان حقوق زنان معتقدند که بارداری ناخواسته نباید یک دختر جوان را به زن بدل کند. بدل کردن یک دختر جوان به زن، تحمیلی از سوی اجتماع است و از این منظر سقط جنین با مقوله آزادی زن و بالارفتن شعور زنان در جامعه همراه است.
به اعتقاد فعالان حقوق زنان، آزادی عشق ورزیدن و دوست داشتن بخشی از آزادی زنان است. رابطه جنسی می‌تواند کاملاً خواسته باشد، ولی بچه‌دارشدن چنین نیست. بسیاری از زنان و دختران می‌خواهند پیش از ازدواج تجربه رابطه جنسی را داشته باشند و حتی فازع از ازدواج کردن یا نکردن، این حق را برای حود محفوظ می‌دانند.