۱۳۹۳ شهریور ۱۸, سه‌شنبه

رتبه ۱۱۳ کنکور ریاضی به دلیل بهایی بودن از انتخاب رشته باز ماند

شادان شیرازی، دختر بهایی که در کنکور امسال دانشگاه‌ها در رشته‌ی ریاضی و فنی، موفق به کسب رتبه‌ی ۱۱۳ شده بود، دوشنبه‌شب (۱۷ شهریور-۸ سپتامبر) پس از وارد کردن اطلاعات خود در وب‌سایت سازمان سنجش برای اطلاع از نتیجه‌ی انتخاب رشته‌اش، با این پیام روبه‌رو شد که باید به آدرس سازمان سنجش در خیابان کریم‌خان زند تهران مراجعه کند.

او امروز با مراجعه به این سازمان، نامه‌ای را به “هیات گزینش دانشجو” نوشته و در آن تاکید کرده که به خاطر اعتقادات مذهبی‌اش از پذیرش او در دانشگاه خودداری شده آن هم در حالی‌که در هیچ مرحله‌ای درباره‌ی این اعتقادات از وی حتی سوال هم نشده است.
گفتنی است ممنوعیت ورود بهاییان به دانشگاه‌ها در کنکور امسال نیز هم‌چون سال‌های قبل ادامه داشته است. “روحیه‌ صفاجو”، دختر دیگر بهایی است که از همان آغاز از دریافت رتبه‌ی کنکور بازمانده و از وی خواسته شده بود تا به ساختمان سازمان سنجش در کرج مراجعه کند. مراجعه‌ای که تا کنون بدون پاسخ مانده و حتی درخواست پیگیری او نیز هم‌چون سایر داوطلبان بهایی از سوی کارمندان این سازمان ثبت نشده است.
این دختر بهایی که صفحه‌ی فیسبوکش را به مکانی برای برای پیگیری “حق تحصیل” خود و دیگر دوستان بهایی‌اش تبدیل کرده، حدود سه هفته قبل (۲۵ مرداد-۱۷ آگست) پس از یکی از مراجعات بی‌نتیجه‌اش به سازمان سنجش نوشته بود: «می‌دانم در آخر نامه‌هایم به جایی نمی‌رسد و باز هم صدایم شنیده نمی‌شود… اما در روز تولدم عهدی بسته‌ام و برای وفا به عهدم خواهم ایستاد… لطفا من را ببینید… من همانم که از تحصیل محروم شده… همانم که چندین بار در طول تحصیل در مدرسه پرونده‌اش را بیرون کشیدند به جرم دفاع از خودش در برابر نا‌سزا و تحقیر… همانم که پدرش را به زندان بردند به جرم جواب دادن به سوال‌های مردم درباره دینش… همانم که برادرش را اخراج کردن به جرم بهایی بودن… آری من همانم که مادرش را در عنفوان جوانی‌اش به زندان بردند… همان که پدر و مادرش به علت بهایی بودن از تحصیل محروم شدند… همان که پدرش اسمش را به سختی برایش گرفته زیرا اسمش مربوط به شخصیتی تاریخی و بهایی است… من را ببینید و صدایم را بشنوید

او پیش‌تر نیز در نامه‌ای به حسن روحانی خواهان عمل کردن رییس جمهوری اسلامی به وعده‌هایش شده بود: «آقای روحانی عزیز! من از شما نمی‌خواهم که برادر و پدر و مادر و عموها و زن‌عموها و خاله‌ها و دایی‌ها و دخترعمو و پسردایی و پسرخاله‌ها و دخترخاله‌های اخراجی‌ام را به دانشگاه برگردانید فقط می‌خواهم از این خانواده‌ی بزرگ مرا به دانشگاه راه دهید؛ همین کافیست تا بتوانیم به شما اعتماد کنیم و بدانیم بر سر قول خود هستید
گفتنی است محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.

بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.