۱۳۹۳ شهریور ۳۰, یکشنبه

حمله ماموران انتظامی 'با گاز اشک‌آور و باتوم' به دراویش گنابادی

براساس گزارش‌های رسیده از ایران، در دومین روز تجمع تعدادی از دراویش گنابادی در مقابل دادستانی تهران، از اولین ساعات صبح امروز یکشنبه ۳۰ شهریور نیروهای انتظامی و لباس شخصی مانع حرکت دراویش به سمت دادستانی شده‌اند، آنها را محاصره و به آنها حمله کرده‌اند.
یکی از شاهدان عینی با اشاره به حمله ماموران امنیتی به دراویش و خانواده‌های آنها گفت: "با گاز اشک‌آور و باتوم به ما حمله کردند. اوضاع خیلی بد است. چند نفر از آقایان را زخمی کردند، یک بچه این وسط گم شده، دست یک نفر شکسته است. نرده کشی کردند. ما همراهمون بچه نوزاد داریم. نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر زن در یک جا هستیم و آقایان را به جای دیگری منتقل کردند."

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجذوبان نور، دراویش در محاصره مامورانی هستند که مانع از حرکت آن‌ها به سمت دادستانی می‌شوند و "صدای فریاد از خیابان بهشت به گوش می‌رسد".
این پایگاه نوشته است که ۵۰ نفر در جریان وقایع امروز زخمی شده اند.
همچنین گزارش شده است که نازیلا نوری، پزشکی که به تازگی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خواهان "پایان بخشیدن به ستم بر دراویش گنابادی و تصحیح حرف‌های وزیر اطلاعات شده بود"، توسط نیروهای مستقر در خیابان بهشت دستگیر شده است.
آمار دراویش بازداشتی از دیروز تا کنون به حدود ۸۰۰ نفر رسیده است.
هشت درویش گنابادی در زندان اوین و یک درویش در زندان نظام شیراز از روز ۹ شهریور ماه در اعتراض به "وضعیت نامناسب نگهداری در زندان" و همچنین "فشارهای اعمال شده بر جامعه دراویش" دست بهکلیک اعتصاب غذا زده اند.
در ادامه این روند ۲۰۰۰ نفر از دراویش با امضای "کمپین کوچ به زندان اوین" خواستار رسیدگی به حقوق دراویش و یا زندانی شدن همه دراویش شدند.
این چندمین باری است که دراویش گنابادی برای اعتراض به برخوردهای قضایی قصد برگزاری تجمع مقابل نهادهای قضایی ایران را داشته‌اند. آنها از روز گذشته قصد داشتند "با چشم و دست بسته" در مقابل دادستانی تجمع کنند تا بازداشت و به زندان اوین منتقل شوند. این حرکت آنان برای ابراز همبستگی با دیگر درویش‌های زندانی است.
نهادهای قضایی و امنیتی در ایران از اواسط دهه ۸۰ محدودیت‌های جدی برای دراویش ایجاد کرده‌‌اند و شمار زیادی از آنان در این سال‌ها به زندان افتاده‌اند.

به گزارش مجذوبان نور بازداشت‌های اخیر در مواردی با خشونت و توهین همراه بوده و ماموران بازداشت شدگان را به رهگذران به عنوان "داعشی و منافق" معرفی می‌کرده‌اند.