۱۳۹۴ فروردین ۲۲, شنبه

آمریکا: لغو تحریم‌های ایران تدریجی است

بنجامین رودز، دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید خبر داده در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، لغو تحریم‌ها علیه این کشور به صورت تدریجی و گام به گام خواهد بود.
به گزارش آسوشیتدپرس، رودز سخنان اخیر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در خصوص لغو یک‌باره تحریم‌ها را ناشی از «فشار سیاسی داخلی» در ایران دانسته است.
آیت‌الله خامنه‌ای پنج‌شنبه هفته گذشته گفت که تحریم‌ها از روز اجرای توافق هسته‌ای باید لغو شود. حسن روحانی نیز سخنان مشابهی را بیان کرده است.

به گفته روحانی، ایران هیچ توافقی را امضا نخواهد کرد، «مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌های اقتصادی در همان روز لغو شود.»
اما رودز می‌گوید که بر اساس چارچوبی که هفته گذشته ایران و شش قدرت جهانی به آن دست یافتند، لغو تحریم‌ها در طول زمان خواهد بود نه یک باره.
آخرین دور مذاکرات هسته‌ای فروردین سال جاری در لوزان سوئیس برگزار شد و طرفین در پایان ۹ روز گفت‌وگوهای فشرده با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند که به چارچوب‌های توافق دست پیدا کرده‌اند اما رویدادهای پس از آن نشان داد که ایران و آمریکا روایت‌های متفاوتی از این چارچوب‌ها دارند.
این روایت‌های متفاوت گویای آن است که طرفین هنوز تا دستیابی به یک توافق فاصله زیادی دارند.
همچنین سوسن شبلی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفته که «تحریم‌ها [علیه ایران] زمانی لغو خواهند شد که ایران شرایط توافق را به اجرا گذارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن‌ها را تأیید کند.»
پیشتر نیز جف رتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود که تحریم‌ها علیه ایران به صورت تدریجی لغو خواهد شد.
به گفته رتکه، لغو تحریم‌های ایران زمانی آغاز خواهد شد که تهران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کند.
بر اساس چارچوب توافقی بین ایران و غرب، تهران باید برنامه غنی‌سازی اورانیوم را در تاسیسات هسته‌ای خود محدود کند. غرب نگران است که ایران در برنامه هسته‌ای به دنبال تولید بمب اتمی باشد اما تهران می‌گوید در برنامه اتمی صرفا اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.
ایران و کشورهای گروه ۱+۵  شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین به همراه آلمان بر پایه ضرب‌الاجل از پیش تعیین شده تا ۱۰ تیر ۱۳۹۴ فرصت دارند که به این توافق دست پیدا کنند.
تحریم‌ها علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور از سال ۲۰۰۶ آغاز شد. این تحریم‌ها به اقتصاد ایران لطمات جدی زده است.
ایران اکنون در حال مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ است و امیدوار است به یک توافق نهایی با این کشور‌ها دست یابد و تحریم‌ها علیه این کشور لغو شود.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر