۱۳۹۴ فروردین ۱۴, جمعه

خبر عفو جیسون رضاییان تکذیب شد، بلاتکلیفی این خبرنگار در نهمین ماه بازداشت

 شامگاه ۱۱ فروردین ماه به نقل از وکیل مدافع جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی- آمریکایی زندانی خبر «عفو »او را توسط آیت الله خامنه ای تکذیب کرد. در این خبر وکیل جیسون رضاییان با تکذیب خبر آزادی موکلش گفته است این روزنامه نگار در حال حاضر متهم بوده و هنوز محاکمه یا محکوم نشده که مشمول قانون عفو محکومان شود.
در روز ۱۱ فررودین ماه آیت الله خامنه ای، رهبر ایران به مناسبت دوازدهم فروردین (سالروز جمهوری اسلامی) با عفو و تخفیف مجازات ۸۰۹ نفر از محکومان به زندان موافقت کرد. این درحالی است که عفو شامل افرادی که هنوز در بازداشت موقت به سر می‌برند و برای آنها حکمی صادر شده است نمی‌شود. به علاوه افراد عفو شده شامل زندانیان سیاسی نمی‌شود.

 پس از این خبر در شبکه های اجتماعی مانند وایبر، توییتر و فیسبوک به صورت گسترده ای شایعه شد که جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست یکی از زندانیانی است که با عفو رهبری آزاد شده است. این شایعه  همزمان با مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا قوت گرفته بود.
خبرگزای تنسیم در حالی این خبر را به نقل از وکیل مدافع جیسون رضاییان نوشت که هیچ نامی از این وکیل در خبر نیامده است. پیش از این صالح نیکبخت، وکیل منتخب خانواده جیسون رضاییان در گفتگویی با کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفته بود از آنجا که پرونده این روزنامه نگار به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی سپرده شده او وکالت این پرونده را به دلایلی نمی پذیرد.
پس از آن مسعود شفیعی، وکیل سه کوهنورد آمریکایی (سارا شورد، جاش فتال و شان بایر) از سوی خانواده انتخاب شد اما مسولان قضایی وکالت او رانپذیرفتند. آقای مسعود شفیعی پس از تبرئه شدن سه کوهنورد امریکایی و بازگشت آنها به آمریکا ممنوع الخروج شد و از آن پس تاکنون اجازه کار ندارد و بارها برای بازجویی به وزارت اطلاعات فرا خوانده شده است.
در آخرین اظهار نظر در مورد جیسون رضاییان، غلامحسین اسماعیلی، رییس کل دادگستری استان تهران روز هشتم بهمن ماه ۱۳۹۳ گفت پرونده جیسون رضاییان «بعد از قطعیت و اتمام دادرسی اعلام می شود.» او همچین گفت «به زودی او محاکمه خواهد شد.»
همچنین محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه روز ۱۶ آبان ۱۳۹۳ در گفتگویی با شبکه تلویزیونی یورونیوز گفته بود وضعیت جیسون رضاییان «کمتر از یک ماه دیگر» مشخص می شود و حتی از «امکان بخشش و حذف اتهامات» او گفت. با این حال پنج ماه پس از این اظهارات نه تنها دادگاه این روزنامه نگار برگزار نشده بلکه حتی هویت وکیل او نیز هنوز مشخص نیست.

جیسون رضاییان، ۳۸ ساله، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست و دارای تابعیت ایرانی- آمریکایی است. او از سال ۲۰۱۲ در تهران برای روزنامه واشنگتن پست کار می کرد. این خبرنگار روز ۳۱ تیر ۱۳۹۳ در تهران به همراه همسرش، یگانه صالحی دستگیر شد. خانم صالحی که خبرنگار روزنامه نشنال امارات نیز هست روز ۱۴ مهر ۱۳۹۳ با قرار وثیقه آزاد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر