۱۳۹۴ فروردین ۲۶, چهارشنبه

امنیتی/ اخراج ٦٤ دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های نروژ

عالی‌ترین نهاد امنیتی نروژ، دانشگاه‌های دولتی ایران را به اقدامات سیستماتیک جهت اعزام "دانشجوی جاسوس" به این کشور متهم کرده است.
 پلیس امنیت در نروژ رسما اعلام کرده که دانشجویان ایرانی به هنگام تحصیل در مراکز عالی این کشور، سرگرم کسب دانش برای تولید تسلیحات کشتار جمعی هستند.
این اتهام که در نوع خود کم‌سابقه است از سوی مسئول روابط عمومی پلیس امنیت نروژ(PST ) عنوان می‌شود.
روزنامه‌ی "آفتن پوستن" به نق
ل از این مقام اطلاعاتی دولت نروژ می‌نویسد: دانشگاه‌های ایران با همراهی دولت و به صورتی سازماندهی شده، مدارک جعلی برای دانشجویان تهیه می‌کنند.
آرنه کریستین هاگستویل در ادامه، دانشجویان اعزامی را به دورزدن تحریم‌های علمی ـ تکنولوژیک علیه حکومت اسلامی ایران متهم می‌کند.
شبکه دو نروژ در گزارش مشابهی از تحقیق، بازداشت و اخراج ٦٤ دانشجوی ایرانی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا خبر داد و اعلام کرده است که دلایل مشکوک شدن به فعالیت‌هایی از این دست، افزایش چشمگیر شمار دانشجویان ایرانی در رشته‌های فیزیک هسته‌ای، الکترونیک، متالورژی و مکانیک از سال گذشته تاکنون بوده است.
دولت نروژ نامی از دانشجویان مورد تحقیق قرار گرفته منتشر نکرده، اما می‌گوید اتهام این دانشجویان، تلاش برای دستیابی به اطلاعاتی در ارتباط با توسعه و بهینه‌سازی سلاح‌های کشتار جمعی می‌باشد.
هم‌اکنون حدود ٣٠٠ دانشجوی ایرانی در نروژ مشغول تحصیل هستند.

پیش از این، دولت هلند هم یک مرتبه در سال ٨٧ و بار دیگر در سال ٩١ قوانین ویژه‌ای برای محدود کردن تحصیل دانشجویان ایرانی در این کشور وضع کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر