۱۳۹۴ فروردین ۱۸, سه‌شنبه

بازرسان آژانس اتمی به مراکز نظامی سپاه نیز دسترسی خواهند داشت

یک روزنامه‌ی معتبر جهانی از بازرسی‌های سرزده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قرارگاه‌های نظامی سپاه پاسداران در ایران خبر داده است.
دیپلمات‌های غربی در مذاکرات هسته‌ای گروه ١+٥ با ایران به روزنامه‌ی انگلیسی‌زبان گاردین گفته‌اند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌بایست به مراکز نظامی به ویژه پادگان‌های سپاه دسترسی داشته باشند.
دسترسی و گفتگو با افراد مرتبط با برنامه‌ی هسته‌ای حکومت اسلامی ایران از دیگر موارد مورد توافق در لوران سوئیس می‌باشد.

خبرگزاری فارس با درج یادداشت جولیان بورگر، نویسنده‌ی روزنامه‌ی گاردین می‌نویسد: "بر اساس تفاهم لوزان، زمان گریز هسته‌ای برای ده سال اول،‌یک سال در نظر گرفته شده اما مقامات غربی تاکید کرده‌اند که حتی بعد از آن هم می‌خواهند اقدامات محتاطانه انجام بگیرد که این زمان گریز چیزی حدود ١٠ ماه باشد.
برنامه‌ی هسته‌ای ایران رسما زیرنظر سپاه پاسداران می‌باشد و اکثریت دانشمندان اتمی از اعضای این نهاد نظامی ـ امنیتی هستند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال ١٣٨٤ مایل به بازرسی از تأسیسات نظامی ایران به ویژه سایت پارچین در جنوب شرقی تهران بوده است.
مجتمع پارچین محلی است که ظن آن می‌رود حکومت ایران در آنجا روی روش‌ها یا موادی انفجاری که می‌توانند در روند تولید سلاح هسته‌ای به کار روند، آزمایش‌هایی کرده باشد.
از دیگر سو، پیوستن حکومت اسلامی ایران به پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اختلافات در ایران را افزایش داده است.
رئیس کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس اسلامی ایران در واکنش به تفاهم هسته‌ای لوزان میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک، گفت پروتکل الحاقی برای اجرا باید در مجلس تصویب شود.
سخنان علاءالدین بروجردی در حالی ابراز می‌گردد که طبق متن توافقی پنج‌شنبه، سیزدهم فروردین‌ماه در لوزان، ایران  اجرای پروتکل الحاقی را می‌پذیرد.

پروتکل الحاقی امکان بازرسی‌های وسیع و سرزده از تمام مناطق مورد نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعم از تاسیسات اعلام شده و نشده را برای بازرسان این آژانس فراهم می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر