۱۳۹۴ فروردین ۱۶, یکشنبه

در‌خواست روسیه و صلیب سرخ جهانی برای توقف جنگ در یمن

روسیه و صلیب سرخ جهانی، یک‌شنبه پنجم آوریل/ ۱۶ فروردین، خواستار توقف فوری، تخلیه غیر نظامیان و انتقال کمک‌های بشر دوستانه به یمن شدند.
این درخواست پس از گذشت ۱۰ روز از آغاز حمله‌های گروه ائتلاف به رهبری عربستان به سازمان ملل ارائه شده است. در این حمله‌ها صدها نفر از مردم عادی کشته شده‌اند.
روسیه خواستار ارائه پیش‌نویس قطعنامه از سوی سازمان ملل شد تا بر اساس آن حمله‌های هوایی معلق شود و غیر نظامی‌ها و دیپلمات‌ها از یمن خارج شوند.

همزمان کمیته بین‌الملل صلیب سرخ نیز خواستار توقف فوری جنگ برای ارائه کمک‌های پزشکی در یمن شد.
ماری کلیر فیجاری، سخنگوی صلیب سرخ گفته است که هیچ راهی برای فرستادن کمک‌های پزشکی به یمن نداریم. او گفته است: «سه محموله کمکی ما نتوانستند به یمن برسند.»
کمیته جهانی صلیب سرخ در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «همه راه‌های هوایی، زمینی و دریایی باید بدون تأخیر به مدت دست‌کم ۲۴ ساعت باز شوند.»
سازمان ملل متحد می‌گوید که در دو هفته گذشته بیش از ۵۰۰ نفر در یمن کشته شده‌اند و نزدیک به ۱۷۰۰ تن نیز مجروح شده‌اند. ساکنان عدن می‌گویند تمام مناطق این بندر جنوبی در دو روز گذشته بدون آب و برق بوده است.
در این شرایط، هیچ نشانه‌ای از توقف جنگ وجود ندارد.
کشتی‌های عربستان به خط مقدم جنگ پیوستند
ساکنان عدن می‌گویند علاوه بر حمله‌های هوایی، کشتی‌های عربستانی نیز در حمایت از عبد ربه منصور هادی، مواضع حوثی‌ها را بمباران می‌کنند.
وفاداران به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری فراری یمن، جمعه سوم آوریل در درگیری شدیدی توانستند حوثی‌ها را از مقر کاخ ریاست جمهوری عقب براند، این پیروزی برای آنها در چند ماه اخیر کم‌نظیر بوده است.
هواپیماهای جت عربستان دیروز با بمباران عدن نقش «چتر نجات» را برای وفاداران عبد ربه منصور هادی داشتند. یک سخنگوی نظامی از ائتلاف عربستان گفت که نیروهای ما در حال ارائه پشتیبانی لجستیکی برای مبارزان هادی، رئیس‌جمهوری فراری یمن‌اند.
درخواست برای حمله زمینی
خالد احمد سیف‌، از نیروهای وفادار به منصور هادی گفت که نیروهای ائتلاف باید جنگ زمینی خود را در اسرع وقت آغاز کنند چرا که حوثی‌ها یک «نسل کشی» تمام عیار به راه انداخته‌اند.
در اواخر وقت شنبه گذشته، نیروهای حوثی پس از درگیری‌های شدید وارد منطقه مرکزی «موالا» در عدن شدند.
خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی گفته است که در حمله‌های هوایی گروه ائتلاف، ۱۰۰ هواپیما از عربستان، ۳۰ هواپیما از امارات، ۱۵ هواپیما از بحرین و ۱۰ هواپیمای جنگی از قطر شرکت دارند.
همچنین خبرها حاکی از آن است که پنج‌شنبه گذشته،  بندر «مکلا» به دست شاخه القاعده یمن افتاد. بسیاری از زندانیان و برخی از اعضای برجسته القاعده پس از تسخیر این شهر از زندان فرار کرده و دست به غارت بانک‌ها زده‌اند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر