احسان علیخانی مجری «خوشسیما»ی شبکهی تلویزیونی 3 در آیین اختتامیهی
پنجمین جشنوارهی جام جم که در آن یکی از جوایز بهترین اجرا را ازآنِ خویش کرد، پایان
برنامهی ترکیبی «ماه عسل» و آغاز پروژهی «عصر جدید» را اعلام کرد. برنامهی ماه
عسل در 12 فصل و بین سالهای 1386 تا 1397 اجرا شد. علیخانی ایدهی اصلی این
برنامه را پس از اجرای برنامهی «جزرومد» در سالهای 1384 و 1385، ارائه کرده و
اجرا کرد. در سالهای اجرای برنامه، مجریانی چون محسن افشانی بازیگر جوان سینما و
تلویزیون (در چند قسمت ابتدایی سال 1387)، حسن جوهرچی بازیگر فقید (1389) و علی ضیا
(1391) نیز اجرا داشتهاند. اما نظریهپرداز و صحنهگردان اصلی برنامهی مزبور،
احسان علیخانی بوده است.
صفحات
▼
۱۳۹۸ دی ۲, دوشنبه
افشای همکاری احزاب کرد سوریه و اسرائیلی ها در غارت منابع نفتی سوریه
پرزیدنت بشار اسد رئیسجمهور سوریه در مصاحبه اخیر خود با روسیه
امروز آمریکا را متهم کرد که نفت سوریه را استخراج کرده، ربوده و به فروش میرساند
بشار اسد در این مصاحبه تاکید کرد که آمریکاییها تنها آندسته از گروههای تروریستی
را که بر این منابع نفتی تسلط داشتند از از منطقه بیرون کردند تا نیروهای نظامی
آمریکایی بتوانند بر این چاه های نفتی که متعلق به مردم سوریه است تسلط یابند.
۱۳۹۸ آذر ۸, جمعه
خیزش آبان و رویکرد نقد
یک: بدیهی است که نقطهی عزیمت رویکرد انتقادی و انقلابی، همانا رویکرد
نقد، هیجانزدگی و خشم مشروع نسبت به جنایات آشکار سلاخان تاریخ و اینجا و اکنون
جامعهی ما نیست؛ اما، اگر این نقد با خشم ستیزهجویانه و سرشتیِ نقد همراه نباشد،
چیزی جز مچالهی سترون یاوهگوییهایی باصطلاح «علمی» نخواهد بود که علیرغم ظاهر
«بیطرفانه، متین و مسالمت جویانه»شان، در ژرفترین لایههای متعفن، یکسر بیان
خشنترین و سفاکانهترین لایههای ایدئولوژی سرکوبگرانهی بورژواییاند.
از ایران تا شیلی: سیاستهای نولیبرالی علیه دموکراسی / آرمان ذاکری
به جان آمدهاند. از سانتیاگوی شیلی تا بیروت
لبنان، از پاریس فرانسه تا بغداد عراق؛ ما به هیچوجه آنقدرها که فکر میکنیم
«خاص» نیستیم. در این سالها تحت هژمونی بومیگرایان و پستمدرنها و ایرانشهریها،
زیادی بر «خاص» بودن ما و وضعیتمان تأکید شده است. مردم ایران و سیاستمدارانشان،
از تحلیل منطق «عام» و جهانی حاکم بر سرنوشتشان باز ماندهاند.
۱۳۹۸ مهر ۲۵, پنجشنبه
هشتمین خیانت امریکا به کردها / جون شوارز
یکشنبه شب کاخ سفید اعلام کرد که در حالیکه سربازان امریکایی
مستقر در سوریه قرار است به منطقهی دیگری بروند، کاخ سفید به ترکیه برای اشغال
بخش شمالی سوریه چراغ سبز داده است. و این سناریویی است که کردهای سوری همیشه از
آن واهمه داشتند. بهیقین این موجب میشود تا ترکیه به نیروهای میلیشای کردی در
سوریه حمله کند – یعنی همان نیروهایی که صادقانه به امریکا در شکست دادن داعش
مساعدت کردهاند ولی ترکیه بهناسزاواری آنها را تروریست میداند.
گزارشی ازجنگ سوریه با ترکیه و اوضاع عمومی منطقه – احمد مزارعی
ارتش سوریه به فرمان بشار اسد،باقدرت واعتماد به نفس
کامل درمیان شورو شوق وهلهله وشادی مردم شهرها وشهرکهای مابین مناطق حسکه ، قامشلی
، رقه وروستاهای اطراف حلب شمالی درحال حرکت است . هم اکنون ارتش
پیروزمند سوریه میدان انتشار خودرا گسترش داده بویژه درمراکز وپایگاههای نظامی
دوشهر قامشلی وحسکه مستقر گردیده وراههای کمک رسانی میان این مناطق را امن نموده
است. ارتش پیروزمند سوریه شروع به حرکت وگسترش بسوی روستاها وشهرکهای مرزی
درمنطقه شرقی را بطرف مالکیه اغاز نموده است زیرا امریکائیها درحال تخلیه مناطق
مذکور هستند وارتش سوریه باید جای خالی انها را پرکند. ازدیگر سو فعالیت
کمیته های توده ای کردها نیز که اکنون درارتش سوریه ادغام شده اند با کمک ارتش
سوریه اغاز گردیده تا بتوانند دربرابر تجاوز ارتش ترکیه ایستادگی کنند همچنین شهرک
راس العین دربرابر تجاوزوبمبارانهای مکررارتش ترکیه همچنان درحا ل مقاومت
است .
تبارشناسی مسئلۀ کُرد – تی یری میسان – حمید محوی
جامعۀ بین
الملل متفق القول به شکل پی در پی حملۀ نظامی به روژاوا را محکوم می کنند و
در فقدان قدرت شاهد فرار ده ها هزار کُرد از مقابل ارتش ترکیه هستند. با وجود این
هیچکس مداخله نمی کند، با توجه به این امر که شاید کشتار یگانه راه حل ممکن برای
برقراری صلح باشد، به دلیل وضعیت پیچیده ای که فرانسه به وجود آورده و به همین
گونه به دلیل ارتکاب به جنایت علیه بشریت از سوی مبارزان و غیر نظامیان کُرد.
۱۳۹۸ مهر ۲۰, شنبه
پیآمدهای تهاجم نظامی ترکیه به روژاوا
دونالد ترامپ رئیسجمهور امریکا یکشنبه ششم اکتبر به رجب طیب اردوغان رئیسجمهور
ترکیه گفت که نیروهای نظامی امریکا در سوریه از «نیروهای دموکراتیک سوریه» که
محدودهی مجزایی در امتداد بخشی از مرز ترکیه ایجاد کردهاند دفاع نخواهد کرد. نیروهای
دموکراتیک سوریه عمدتاً متشکل از جناحهای کردی است که نیرویی مسلح برای دفاع از
از محدودهی کردی در شمال سوریه ایجاد کردهاند. وقتی ایالات متحده شروع به حمله
به نیروهای دولت اسلامی (داعش) کرد، نیروهای دموکراتیک سوریه نیروی زمینی بود که
با حمایت بمبافکنهای امریکایی با داعش میجنگید. اکنون ایالات متحده تصمیم گرفته
که به نیروهای دموکراتیک سوریه خیانت کند.
ترکیه پیشتر تهدید کرده بود که به نیروهای دموکراتیک سوریه و سایر گروههای
کرد درون سوریه در شرق رودخانهی فرات حمله خواهد کرد. در سالهای 2014 و 2015 ترکیه
نشانههایی از حملهی نظامی به سوریه را نشان داد. در اوت 2016، ارتش ترکیه از مرز
پوشش هوایی امریکا عبور کرد. آن زمان اردوغان گفت که ترکیه هم به داعش و هم به
گروه شبهنظامی کرد، یگانهای مدافع خلق (ی.پ.ژ) حمله خواهد کرد. این عملیات که
عمدتاً حول شهر سوری جرابلس در مرز سوریه و ترکیه انجام شد به عملیات سپر فرات
معروف شد. مداخلهی 2016 روزنهای برای دو مداخلهی بعدی در عدلیب شمالی (2017) و
عفرین (2018) گشود که این آخری نامی اورولی داشت: عملیات شاخهی زیتون. این عملیات
هدفهایی را مورد تهاجم نظامی قرار داد و جنگ تمامعیار با نیروهای دموکراتیک سوری
و دیگر نیروهای سوری به شمار نمیرفت.
۱۳۹۸ مهر ۳, چهارشنبه
اینسو ویرانی، آنسو تاراج
رخدادهای هفتههای اخیر در منطقهی خلیج
فارس، از سقوط پهپاد امریکایی تا حملهی نظامی به تأسیسات شرکت آرامکو در عربستان
سعودی، خطر بروز جنگ در منطقه را تشدید کرده است. به موازات آن در تمامی ماههای
اخیر جنگ نیابتی قدرتهای منطقهای، از یمن تا لبنان و سوریه، با فرازوفرودهایی
استمرار داشته است. بازی خطرناکی که در ماههای اخیر در منطقه جریان داشته اکنون
به مرحلهی حساستری رسیده است و به نظر میرسد علاوه بر حضور نظامی مستقیم امریکاییها
در خلیج فارس، دولت امریکا با سهولت بیشتری قادر به ایجاد ائتلافهای نظامی متشکل
از کشورهای مختلف برای حضور در منطقه خواهد بود.
زنکشی در دو قاب
از ماجرای قتل میترا استاد هنوز چهار
ماه هم نمیگذرد. ماجرا اما دیگر تا حد خوبی به فراموشی سپرده شده است. زنی جوان میان
بهت و حیرت عمومی به دست شهردار سابق تهران به قتل رسید و بعد طی روزهای متمادی
تمام نیروهای عادیسازانه بسیج شد تا از معدود بهتزدگیهای جمعی ما، که هنوز تن
به عادیسازی نداده بود، اعتبارزدایی کند. از سناریوی «دام و پرستو» گرفته تا تاکید
بر سوابق شهردار و بعد هم بمباران مردم با ریزِ وقایع دادگاه، کشاکش مناسبات قاتلـبرادر
مقتول، ارایهی روایاتی جناییـپلیسی که شرم و شگفتی مشاهدهی قتلی خانگی ـ
همسرکشی ـ در پیش چشم عموم را به سریالی پواروـماب تقلیل داد. تقلیل قتل به این
که ببینیم حالا خود زن خون خودش را مباح کرده، یا وجود اسلحه در منزل و صحبت با
همسر و تهدید او با اسلحه در حریم خانگی هم احیاناً مساله داشته است. در مروری
آرام و «نمادین» چنان از قتل زنی جوان قبح/جرمزدایی شد که وثیقه گذاشتن و رها
شدنِ موقتی قاتل ماجرا و ورود دوبارهاش به صحن اجتماع صرفاً شبیه پایانی بود پیشبینیپذیر
بر سریال جنایی کشدار و خستهکنندهای که دو ماهی در ایام تابستان پخش میشد.
تنش با نتانیاهو چرا افزایش می یابد؟
مترجم: علیرضا فراهانی
تنش بین «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا
و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل به دلایل متعددی افزایش خواهد یافت.
روزنامه لانوول lanouvelletribune تریبون در مقالهای به قلم فلوریان
گِنه
Florian Guénet به
بررسی چرایی افزایش تنشها در روابط بین رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو
پرداخت.
۱۳۹۸ شهریور ۲۴, یکشنبه
چرا فساد در نظام حاکم ساختاری است و قابل علاج نیست
باوجود
ظاهر آن واز جهت نظری که قانون اساسی تمامی قدرت را به ولی فقیه اختصاص داده است،
از ابتدای انقلاب، حاکمیت جدید به صورت نوعی ملوک الطوایفی شکل گرفت. ازهمان
ابتدا، ثروت های واقعی و موجود درکشورو داشته های عوامل رژیم سابق توسط فتاوی خمینی
تحت نظر و مدیریت روحانیان درآمد. خمینی پول و ثروت ایران را یکجا در اختیار
گرفت اما مدیریت بانک ها و دیگرمراکز
ورشکسته و مسئله دار را به دیگران سپرد. برای تأکید براینکه این عمل خمینی از روی
تصادف و یا اتفاق نبود، داستانی را نقل میکنم تا روش و بینش او را در رابطه با
ثروت(قدرت) روشن تر دراختیار داشته باشیم. روزی در نوفل لوشاتو با حبیب الله
عسگراولادی مشغول صحبت کردن بودیم، خمینی هم در نزدیکی مابود و صحبت های ما را می
شنید. او از موفقیت های تجاری اش صحبت میکرد که چکونه ده هزارتومان را یک شبه به
صدهزارتومان می رساند. از او سئوال کردم اسلام در مورد این نوع
۱۳۹۸ شهریور ۱۴, پنجشنبه
سالهای فراموششدهی ناسیونالیسم کردی / عباس ولی / ترجمهی مراد روحی
جمهوری کردستان که
در تاریخ دوم بهمن 1324 (۲۲ ژانویه ۱۹۴۶) تأسیس شد در تاریخ مدرن کردهای روژهلات
(کردستان ایران) نقطهعطف تاریخی مهمی است. اگرچه عمر این جمهوری کوتاه بود، از
لحاظ اهمیتی که در تحول فرهنگ سیاسی دموکراتیک و توسعهی شکل خاصی از هویت ملی در
میان کردهای روژهلات و دیگر بخشهای جوامع کرد در خاورمیانه داشته است، دارای
دلالتهای گستردهای است. جمهوری کردستان سرآغاز سیاست مردمی در کردستان ایران
بود. ظهور نهادهای نمایندگی مردمی، حزبهای سیاسی، اتحادیههای اصناف، سازمانهای
دفاع مدنی،[1] سازمانهای زنان و جوانان و دیگر ارگانها و سازمانهای مدنی، نهتنها
نشان از وجود جامعهی مدنی پویا و فضای عمومی فعال داشت، بلکه همچنین حاکی از ورود
مردم به میدان سیاسی کرد بود (ولی، 2011). مردم «سوژه»ی سیاست مردمی در کردستان
بودند – سیاستی که از طریق صورتبندی خواستِ عمومی برای احقاق حقوق ملی وآزادیهای
دموکراتیک و مدنی در یک میدان سیاسی نوظهور، که غالباً با مقاومت در برابر سلطهی
حاکم[2] تعریف میشد، خود را ابراز میکرد. استراتژیهای سلطهی حاکم در کردستان
متضمن انکار هویت ملی کردی و سرکوب بازنمایی گفتمانی آن بود. این استراتژیها در
اعمال بنیادین دولت متجسد و در قانون اساسی آن رمزگذاری میشد- این دو به تعبیر
دریدا به ترتیب خشونت «’اجرایی» یا )«عملی»([3] و «گفتمانی» [4] دولت هستن (دریدا
1992). قانون ضامن و پشتیبان خشونت برعلیه اجتماع کرد بود و این نشان از آن داشت
که کردها به قلمرو خارج از قانون افتاده
و به منطقهی تیرهوتار «ابهام قانونی/حقوقی»[5] که در آن قدرت حاکم رویهای
عمیقاً خشن دارد، واگذار شده بودند
۱۳۹۸ شهریور ۱۰, یکشنبه
ساختار طبقاتی و آگاهی اجتماعی / تام باتومور / ترجمهی فریبرز فرشیم
]اشارهی مترجم: میل داشتم بهاختصار به اهمیت آرای انتقادی باتومور
که از دیدگاه مارکسی، احتمالاً اصلاحگرایانه، مطرح کرده، اشاره کنم، ولی تشخیص آن
را به خواننده واگذار کردم. تنها توجه خواننده را به چکیدهی آثار و فعالیتهای وی
در پانوشت* این ترجمه جلب مینمایم. ضمناً مطالب داخل قلاب افزودهی من است – فریبرز
فرشیم.[
۱۳۹۸ مرداد ۲۵, جمعه
زمینههای ظهور و گسترش اسلام سیاسی
مبالغهآمیز نخواهد بود اگر جهانِ چند دههی گذشته را عصر سرآمدی
گفتمانِ «اسلام سیاسی» قلمداد کنیم؛ برههای از تاریخ معاصر که تحولات سیاسی و
اجتماعی در خاورمیانه و نیز بازتاب گسترده و بلاواسطهی آن در برهمکنشهای روابط
بینالمللی، به نوعی حول نقشآفرینیِ نیروهای سیاسی اسلامگرا رقم خورده است. با
آنکه در بازهی زمانی فرآیند «استعمارزدایی»، با رشد جنبش سوسیالیستی و نیز
پاگرفتن جریانات مترقی و سکولار در خاورمیانه، بهخصوص دوران شکوفایی احزاب کمونیست
و نیز قدرتگیری جمال عبدالناصر در مصر و گسترهی تاثیرات آنها، چشمانداز امیدبخشی
برای رهایی از چنگال سلطهگری امپریالیسم طلوع کرد، در مقابل اما، با تسخیر قدرت سیاسی
از سوی اسلامگرایان سیاسی و برنهادن دورهای قهقرا و سیاه بر جامعه، و به همین سیاق
عروج قارچوار فرقههای سیاسیِ اسلامی و جهادگرا در منطقه، بهموازات سیاستهای
جنگافروزانهی امپریالیستی و تحمیل جنگ و ویرانی، افق روشنیبخشِ خاورمیانه را
مجدداً تیره و تار ساختند.
سرکوب هویت رژیم است
نظامهایی که بهدنبال تحولی سیاسی، اعم از کودتایی نظامی، جنبش یا
انقلابی سیاسی و اجتماعی، قدرت سیاسی را قبضه میکنند، برای مدت زمان معینی
سازوکارهای «عادی» و «جاری» سامانهی زندگی اجتماعی را به تعلیق درمیآورند و میکوشند
به اعتبار مشروعیتِ خواستهای جنبش یا به پشتوانهی نیروی قهرآمیزی که کسب قدرت را
ممکن کردهاست، ارادهی خود را اِعمال کنند. با اینحال خودِ این نظامها آگاهاند
که این مقطع زمانی، دورانی موقتی است و نهادهای آن باید بهوسیلهی نهادهای
پایدار، اعم از نهادهای رژیم پیشین یا نهادهای تازه یا ترکیب و معجونی از آنها،
جایگزین شوند، بهنحوی که مشروعیت قدرت سیاسی، که از مشروعیت نیروهای تغییردهنده
ریشه گرفته است، بتواند با نهادینشدن ایدئولوژیک رژیمِ تازه، حفظ شود. اینکه
مشروعیت ایدئولوژیکِ تازه با نهادهای انتخابی (مثلا پارلمان) یا نهادهای سنتی
(مذهبی، نژادی، ملی) تأمین و تضمین شود، در کارکرد آن تغییری ایجاد نمیکند. با
اتکا به این نهادها و این مشروعیت، رژیم سیاسی تازه بهحالت عادی، مثلا جمهوری
پارلمانی، پادشاهی مطلقهی موروثی یا خلافت و ولایتی مذهبی/الاهی، درمیآید. در
دورهی موقتِ آغازین اِعمال زور و سرکوب معارضان و مخالفان عنصری تعیینکننده برای
پایگیری رژیم تازه است و به آن فرصت میدهد با تبدیل نهادهای موقتی به نهادهای
دائمی و پایدار و اتکای به آنها، به رژیمی عادی بدل شود. پس از این دوران، اِعمال
قهر علیه کسانی که نظام آنها را دشمنان خود تلقی میکند، یکی از مؤلفههای
ساختاریِ این نظامها خواهد بود که اینک به اعتبار نهادهای مشروعیتبخشنده به آن،
به اعتبار «قانون اساسی»اش در عامترین معنا، صورت میگیرد.
۱۳۹۸ مرداد ۱۶, چهارشنبه
۱۳۹۸ مرداد ۱۱, جمعه
اقتصاد ایران در انسداد ساختاری
منظور از انسداد
ساختاری چیست؟ بهطور خلاصه، انسداد ساختاری یعنی شرایط كنونی به درجاتی از بحران
رسیده است كه برونرفت از آن صرفاً بهمدد انحلال ساختارهای موجود امكانپذیر است
و بدون تغییر و دگرگونی ساختاری امكان برونرفت از بحرانهای كنونی وجود ندارد.[1]
در بحث حاضر میكوشم مشخصات اقتصاد ایران بعد از انقلاب و مناسبات قدرت اقتصادی
شکلگرفته در چهار دههی گذشته را نشان دهم. این مناسبات فینفسه بحرانزا و همراه
بحران بوده است. اما از اوایل دههی 1390 این بحران به مرحلهی انسداد ساختاری رسیده
است.
نژاد، ملت، طبقه؛ هویتهایِ دوپهلو
اتین بالیبار/
ترجمهي احسان انصاری
از پیشگفتار:
در بخش اول این کتاب با
عنوان “نژادگرایی جهانی” تلاش ما بر این است تا خطوط کلی یک پروبلماتیک جایگزین را
برای ایدئولوژی “پیشرفت” ترسیم کنیم که توسط لیبرالیسم ابداع و بطور گسترده از سوی
تاریخ و فلسفه مارکسیسیتی (که خواهیم دید تحت چه شرایطی) به کار رفت. مشاهده میکنیم
که نژادگرایی در اشکال سنتی و جدید آن (که سرمنشاء این تفاوت اشکال، مشخص است) در
جهان معاصر، به جای عقبنشینی دائما رو به پیشرویست. در این پدیده، رشدی نابرابر
و همچنین مراحلی بحرانی وجود دارد که نباید علائم بروزشان را با هم اشتباه گرفت. این
پدیدهها اما در تحلیل آخر میتوانند صرفا توسط علل ساختاری تشریح شوند. تا
آنجا که دستهبندی بشر در قالب انواع مصنوعاً جدا از هم، در این اینجا نقش ایفا
میکند_خواه در بحث از نظریههای آکادمیک، خواه از نژادگرایی نهادمند یا عامیانه_،
انتظار میرود شکافی شدیدا منازعهبرانگیز در سطح خود مناسبات اجتماعی وجود داشته
باشد. پس با یک “تعصب” صِرف مواجه نیستیم (نباید نژاد گرایی را نوعی “تعصب” صرف
تلقی کرد). بعلاوه، باید موردی باشد مافوق و در ورای تغییرِ شکلهای تاریخی، چیزی
همسنگ پدیدهی استعمار. این شکاف در درون چارچوبی جهانی که ساخته و پرداختهی
سرمایهداری است، بازتولید میشود. پس نژادگرایی پدیدهای متحجر یا بازمانده از
عصر باستان نیست. اما آیا برخلاف منطق اقتصاد عمومی و حقوق فردگرایانه عمل نمیکند؟
به هیچ وجه. هر دوی ما یعنی من و والرشتاین معتقدیم که جهانروایی ایدئولوژی
بورژوازی با نظام سلسلهمراتبها و تبعیضهایی که بالاتر از همه، شکل نژادگرایی
و جنسیتگرایی به خود میگیرد، به کلی ناهمخوانی دارد. نژادگرایی و جنسیتگرایی،
تنها جزئی از یک نظام مشابه هستند. با این وجود، با رجوع به جزئیات تحلیلهایمان،
در چندین مورد دچار واگرایی میشویم. والرشتاین، جهانروایی[۱] را چیزی برخاسته از خودِ شکل
بازار (جهانروایی فرآیند انباشت) میانگارد، نژادگرایی را حاصل شکاف نیروهای تولید
مابین مرکز و پیرامون و جنسیتگرایی را پیامد مغایرت بین “کار” مرد و “ناکارِ” زن
در خانوار. خانواری که والرشتاین آن را شالودهی تاریخی سرمایهداری میانگارد.
من به نوبهی خود، گمان میکنم که مظاهر بخصوصِ نژادگرایی را باید در ملیگرایی
جویید و باورم بر این است که میتوانم اثبات کنم جهانروایی، بهطرزی متناقض در
خودِ نژادگرایی وجود دارد. بُعد زمان در اینجا تعیینکننده میشود: جملگی پرسشها
در این باره است که حافظهی تبعیضهای گذشته چگونه به حافظه تبعیضهای حاضر تغییر
شکل داده، یا اینکه بینالمللیسازی جنبشهای جمعی و تغییر در نقش سیاسی دولتهای
ملی (دولت-ملتها) چگونه میتواند به
نژادگرایی نوین یا حتی “پسانژادگرایی” بینجامد. در بخش دوم یعنی “ملت تاریخی”، سعی
ما بر این است تا بحث دستهبندیهای “مردم” و “ملت” را احیا کنیم. در این جستار،
ما روشهای نسبتا متفاوتی به کار میگیریم. من برای یافتن سیر تکاملی شکل ملت
با رهیافتی دیاکرونیک پیش میروم، والرشتاین نیز به سیاقی سینکرونیک، جایگاه
کارکردیای را که اَبَرساختارهای ملی در میان دیگر نهادهای سیاسی در اقتصاد جهانی
اشغال میکنند، بررسی میکند. نتیجتاً اینکه، تفاوتهایی از این قبیل را در تحلیلهایمان
در رابطه با مبارزه طبقاتی و نیز صورتبندی ملی اِعمال میکنیم. چنانچه در بهکارگیری
روش قیاسی افراط ورزیم، توانیم گفت که موضع من مبتنی است بر بازتاباندن مبارزات
تاریخی طبقاتی در قالب ملی آنها (ولو آنها آنتیتزهایشان را بازنمایی کنند)، در
حالی که موضع والرشتاین مبتنی است بر گنجاندن ملت به همراه دیگر اشکال آن، در
بافتار مبارزات طبقاتی.
۱۳۹۸ مرداد ۲, چهارشنبه
اقتصاد سیاسی تحریمهای آمریکا علیه ونزوئلا و ایران
ایالات متحده علاوه بر جلوگیری از صدور
منابع طبیعی ونزوئلا و ایران، فعالانه در صدد اجتناب از سقوط دلار است، موضوعی که
همانطور که تاریخ امپراتوریهای قبلی نشان داده است در عرض چند سال آینده ناگزیر
است. تحریمها تبلورات بوالهوسانه این رییسجمهور نیستند: تحریمها ابزاری هستند
که برای حفظ قدرت هژمونیک در یک جهان چندقطبی که دیگر نمیخواهد آن وضعیت گذشته را
تحمل کند، به کار گرفته میشوند. هسته قلدری ایالات متحده نه عدم توافق ایدئولوژیک،
بلکه افول اقتصادی است.
۱۳۹۸ تیر ۳۱, دوشنبه
شرایط بحرانی امروز و وظایف ما
همینطور که در این اواخر رئیس جمهور
ایالات متحده اعلام کردند، اقتصاد ایران در حال فروپاشی است و به زودی وضع موجود
وخیم تر خواهم شد. کشور ما تحت حکمرانی چهل ساله جمهوری رژیم اسلامی دچار بحران
های بسیاری شده که از مهترین آنها میتوان
به بحران اقتصاد، سیاست،محیط زیست، فرهنگ و اجتماع اشاره کرد. امـا تـاکنون
مشکلات سـاخـتاری سیستم اقـتصادی کشور، بـه دلیل سـرشـاری و فراوانی درآمـدھـای
نفتی، خـود را تـا بـه این حـد نشان نداده بـود. این درآمـد بـه عـنوان یک منبع
درآمد بی زحمت، مـانـع از درک جـدی و واقعی این مشکلات، ھـم از جـانـب توده مردم و
ھـم از طـرف حـاکمیت شده بود. ولی در چند سال اخیر و بخصوص بعد از خروج ایالت
متحده از برجام و اعمال سخترین تحریم های تاریخ به گفته مشاوران آقای ترامپ و در
نتیجه آن کاھـش شـدید درآمـدھـای نفتی، این مشکلات واضــح تــر و عینی تـر شـدنـد
تـا جـایی که امــروزه بـه طـور کامـل عـریان و بــاعـث اعـتراضـات گســترده مـردمی
شـدهانـد. از طـرفی دیگر جـمھوری اسـلامی بـه دلیل ضعف ذاتی خود در مدیریت و
فـقدان اراده بـرای بـرطـرف کردن این مشکلات، فـقط دسـت بـه کتمان آنھا و سـرکوب
مـردم معترض زده است. حـال این سـؤال اسـاسی مـطرح میشـود که در آیندهای نه چندان
دور چه روی خواھد داد؟
تمام حقیقت درباره نیروی قدس بخش اول
این نیروی برگزیده یکی از پنج بازوی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی
ایران به شمار می رود. نیروی قدس حدودا در سال 1369 و بعد از جنگ تحمیلی تاسیس شده
و در زمینه های مختلف سری و عملیاتی و نظامی انجام وظیفه می نماید. برخی از وظایف
این نیرو به شرح ذیل می باشند:
• صدور انقلاب و ایدئولوژی نظام جمهوری
اسلامی ضمن همدستی و همکاری با گروه ها و ارگان های اپوزیسیون کشورهای مورد نظر.
• انجام عملیات ویژه شامل ماموریت های
حساس
• جمع آوری اطلاعات برون مرزی
۱۳۹۸ تیر ۲۲, شنبه
نقد قرآن و اسلام به نفع آزادی انسان
نویسنده: جلال ایجادی
آزادی را چگونه تعریف کنیم؟ آزادی رابطه ای است میان فرد از یکسو و
از سوی دیگر قدرت و ماهیت آن. اگر قدرت مجموعه ای از ایدئولوژی ها و ادیان و حاکمیت
سیاسی و فشار ناشی از عادت اجتماع باشد که خود را به فرد تحمیل میکند، چگونه فرد میتواند
خودمختاری خود را تامین کند؟ این مناسبات و تعادل ناشی از آن همیشه یکسان نیست و این
آزادی یک خواست دائمی جوامع است. برای انسان، اسلام و آزادی دو مقوله متضاد میباشند.
۱۳۹۸ تیر ۴, سهشنبه
ایران قربانی طرح جهانی سلطه گران
انستیتوجهانی تحقیقات صلح استکهلم گزارش سالیانه خود را در
مورد سلاح اتمی در جهان منتشر کرد. آن چه در این گزارش، علیرغم شعارهای انسان
دوستانه و صلح طلبانه قدرت ها، از اهمیت برخوردار است تلاش دارندگان سلاح اتمی طی
سال گذشته برای مدرنیزه کردن این سلاح ضد حیات جمعی می باشد. این روزها هم در
نمایشگاه هوانوردی بورژه در فرانسه نوعی هواپیمای جنگی به نمایش گذاشته شده است که
محصول مشترک آلمان و فرانسه می باشد. گفته می شود با هواپیماهای اف-35 آمریکائی
برابری میکند. چندی پیش هم رئیس جمهور فرانسه از مدرنیزه کردن موشکهای میان برد
و دوربرد کشور خود پرده برداشت. این کشورها برای چه اهدافی و چه زمانی خودشان را
آماده می کنند؟ ایران در این میان چه نقشی را می تواند داشته باشد که اکنون سلطه
گران یک پارچه در برابر آن ایستادهاند و شرمی هم از فشاری که برمردم وارد میآورند،
ابراز نمیکنند؟
۱۳۹۸ فروردین ۲۵, یکشنبه
سخنی کوتاه با اپوزیسیون
نویسنده: رضا وضعی
درمان مشترك بايد آرمان و خواست عاجل
همه ی مردم ايران باشد ، كه واقعا خواهان درمان درد مشترك هستند .هيچ كس نبايد با
بزرگ كردن تضادهای فرعی و موضوعاتی كه اگر چه مهم هستند ، اما رفع کردنشان مشروط به رفع درد مشترك است ، باعث بروز
اختلافات بی جا در صفوف مردم شود تا حاکمیت از آب گل آلود اين اختلافات استفاده ی
خودش را ببرد.این انحرافات باعث می شود که درمان
مشترک "سرنگونی" درجه ی دوم تلقی و به نفع رژیم تمام شود.وقتی معتقديم
كه وجود اين رژیم ، درد مشترك است ؛ طبعا
بايد سرنگونی كامل اين رژیم را هدف قرار دهیم .
۱۳۹۸ فروردین ۷, چهارشنبه
در ایران یک انقلاب اجتماعی عمیق اتفاق افتاده است بیآنکه حکومت بتواند جلوی آن را بگیرد
کاظم کردوانی در گفت و گو با مجمد حیدری
آیا چیزی
به عنوان «مسئلهی ایران» وجود دارد؟ برخی معتقدند که ریشهی بحرانهایی که امروز
در ایران میبینیم، یک مسئلهی اساسی و مرکزی است و همین مسئلهی اصلی است که منجر
به وضعیت بحرانزدهی امروز ما شده است. عدهای دیگر به وجود یک مسئلهی مرکزی، یا
مسئلهی مسئلهها معتقد نیستند. نظر شما چیست؟