۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۱, جمعه

تظاهرات رسمی روز کارگر پس از هشت سال توقف برگزار شد

در ایران تظاهرات رسمی کارگران در فضای باز هشت سال برگزار نشد. اما امسال این مراسم با حضور ۲۰ هزار کارگر در تهران انجام گرفت. به‌رغم تدارک این مراسم از سوی نهادهای رسمی، کارگران بخش‌هایی از خواسته‌های خود و اعتراض‌هایشان به وضعیت موجود را بیان کردند.
تجمع کارگران در میدان فلسطین تهران برگزار شد اما به‌دلیل انسداد مسیر راهپیمایان در خیابان‌های منتهی به این میدان، کارگران به‌شکل یکپارچه قادر به برپایی تجمع نشدند و سخنرانی‌های این مراسم نیز در دو ضلع جنوب شرقی و شمالی میدان فلسطین برگزار شد.

کارگران با ۷۲۰ اتوبوس از شهرهای مختلف اطراف تهران به این گردهمایی که برگزارکننده اصلی آن تشکل رسمی خانه کارگر بود، آورده شدند. آن‌ها پارچه‌نوشته‌هایی با این مضامین در دست داشتند: «کارگر ایرانی، بیکاره بیکاره»، «تأمین اجتماعی حق مسلم ماست»، «کارگر بیدار است از درد و رنج بیزار است»، «تأمین اجتماعی حق مسلم ماست»، «قرارداد موقت، الگوی برده‌داری»، «قرارداد موقت ملغی باید گردد».
بهرام حسنی‌نژاد، دبیر اخراجی انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو، درباره این تظاهرات به ایلنا گفت: «راهپیمایی هزاران کارگر پس از چند سال سکوت نشان‌دهنده اوج نارضایتی آنان از شرایط موجود در حوزه کار است.»
او ضمن درخواست برداشته شدن فشار بر فعالان کارگری، از تشکل‌های صنفی مستقل کارگران حمایت کرد و گفت: «انجمن‌ها و تشکل‌های مستقل کارگری که صدای واقعی کارگران هستند باید بتوانند در فضایی آزاد مطالبات صنفی کارگران را منعکس کنند.»
علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر در گردهمایی میدان فلسطین گفت به این دلیل این تشکل خواستار راهپیمایی روز کارگر بود تا کارگران بتوانند حرف‌های خود را آزادانه بیان کنند یا روی کاغذ بنویسند.
محجوب افزود که خانه کارگر نتوانسته آن‌گونه که باید این راهپیمایی را برگزار کند.
در قطعنامه پایانی این تظاهرات، راهپیمایی روز کارگر حق مسلم کارگران عنوان شده که باید همه ساله آزادانه در همه شهرهای کشور برگزار شود.
همچنین در این قطعنامه آمده است که کارگران نمی‌توانند با دستمزدی که دارند بیش از ۱۰ روز زندگی کنند. این قطعنامه خواستار پرداخت تفاوت موجود میان حداقل حقوق و حداقل معیشت شده است.
لغو قراردادهای موقت و ساماندهی مشاغل پیمانی؛ تجدیدنظر در حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، مستمری بگیران و از کارافتادگان؛ هشدار به وزیر بهداشت در مورد دخالت در سازمان تأمین اجتماعی؛ و بازنشستگی کارگران با ۲۵ سال سابقه کار؛ از جمله خواسته‌های دیگری بود که در این قطعنامه گنجانده شده بود.
از آن‌جا که برگزارکنندگان این راهپیمایی از حامیان دولت حسن روحانی هستند در قطعنامه نیز این موضوع هویدا بود و در آن از وزیر کار و هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران حمایت شده بود.
آخرین تظاهرات رسمی روز کارگر در تهران، در سال ۸۶ خورشیدی برگزار شده بود. در این سال‌ها تشکل‌های مستقل کارگری که اینک غیرقانونی هستند خود جداگانه به اشکال مختلف این روز را برگزار کرده‌اند. در آخرین مورد، اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه روز سه‌شنبه به‌مناسبت روز کارگر اقدام به پخش شیرینی و گل کردند اما با دخالت مأموران انتظامی مواجه شدند. ابراهیم مددی و داود رضوی، دو عضو هیأت مدیره این سندیکا توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند.

در روزهای اخیر چند تن از فعالان کارگری دیگر، از جمله محمود صالحی و عثمان اسماعیلی در کردستان، نیز بازداشت شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر