۱۳۹۴ خرداد ۹, شنبه

ایمیل افشا کرد:مرکل درباره قرارداد منع جاسوسی با آمریکا مردم را فریب داده است

یک هفته نامه آلمانی با استناد به برخی اسناد داخلی دفتر صدر اعظم خبر داد که مرکل اطلاعات دقیقی درباره عدم تمایل دولت آمریکا برای بستن قرارداد منع جاسوسی با آلمان داشته، اما آگاهانه مردم را در این باره فریب داده است.
هفته نامه “دی سایت”نوشت برخی اسناد و مدارک نشان می دهند که دولت آلمان درباره قرارداد منع جاسوسی با آمریکا اطلاعات غلطی را به عموم داده است.
بر اساس بررسی ها و تحقیقات انجام شده از طرف روزنامه “زوددویچه سایتونگ” و چند رسانه آلمانی دیگر، آمریکا هرگز موافقت صریحی برای یک قرارداد منع جاسوسی با آلمان نداشته و وعده ای در این باره به برلین نداده است و راس دولت آلمان نیز از این مسئله آگاهی داشته است.

برخی اسناد داخلی از دفتر صدر اعظم آلمان نشان می دهد که “آنگلا مرکل” صدر اعظم آلمان و “گویدو وستروله” معاون سابق وی از ۷ آگوست ۲۰۱۳ اطلاع داشتند که هنوز هیچ پاسخ مثبتی در این باره از طرف آمریکا وجود نداشته است.
با این همه “رونالد پوفالا”، رئیس دفتر وقت صدر اعظم آلمان در ۱۲ آگوست آشکارا اعلام کرد که طرف آمریکایی انعقاد قرارداد منع جاسوسی را به ما پیشنهاد داده است. دو روز بعد از آن همچنین “استفان زایبرت”، سخنگوی فعلی دولت آلمان نیز اعلام کرد که آمریکا وعده های شفاهی در این باره به ما داده است و چنین قراردادی بین دو کشور منعقد خواهد شد.
به این ترتیب دولت آلمان در آن زمان و در آستانه انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۳ عموم مردم را بنا بر ادعای اخیر مرکل بی کم و کاست و در نهایت درستی و راستی در این باره آگاه نکرده بلکه درباره وضعیت واقعی مذاکرات در این باره آن ها را فریب داده است.
بر اساس گزارش رسانه های آلمانی در اسناد جدید یک نوشته وجود دارد که صدر اعظم آلمان را درباره وضعیت امور بعد از اینکه یک نماینده آلمانی در ۵ آگوست ۲۰۱۳ با نماینده اطلاعاتی آمریکا در واشنگتن گفتگو کرده بود آگاه کرده است.
به گزارش روزنامه “زوددویچه سایتونگ”، در این سند مربوط به ۷ آگوست ۲۰۱۳ آمده است که نمایندگان اطلاعاتی آمریکا آشکارا یک قرارداد منع جاسوسی با آلمان را امکان پذیر دانستند اما تصمیم گیری در این باره را به عهده سیاست و دولت دانستند.
بعد از آن وستروله با “جان کری” وزیر امور خارجه آمریکا تلفنی صحبت کرد. در یادداشتی دست نویس از دفتر صدر اعظم آلمان آمده است که کری بدون اینکه پاسخ مثبت مشخصی در این باره بدهد تنها ابراز علاقه و تمایل کرد. در ادامه این سند آمده است که بررسی ها در این باره در آمریکا در جریان است.

همچنین درخواست بعدی طرف آلمانی مبنی بر اینکه رئیس جمهوری آمریکا باید در یک کنفرانس مطبوعاتی پاسخ مثبت خود را دراین باره اعلام کند همچنان بی نتیجه باقی ماند. همچنین در ۷ آگوست ۲۰۱۳ از طرف آلمان پیشنهاد داده شد که صدر اعظم آلمان در این باره مستقیما با رئیس جمهوری آمریکا تلفنی صحبت کند و آیا این گفتگوها انجام شد یا نه هنوز مشخص نیست.
اسناد و مدارک جدید از دفتر صدر اعظم آلمان همچنین این مسئله را نشان می دهند که برداشت های متفاوتی درباره دیدار نمایندگان آلمانی با نمایندگان اطلاعاتی آمریکا وجود داشته است.
بر این اساس ظاهرا آژانس امنیت ملی آمریکا در گفتگوها با آلمان اعلام آمادگی کرده بوده که قوانین آلمان را در خاک این کشور در سایه یک قرارداد منع جاسوسی رعایت کند اما تصمیم گیری در این باره را مربوط به عرصه سیاسی دانسته بود.
حدود دو هفته و نیم پیش نیز روزنامه “زوددویچه سایتونگ” و برخی رسانه های دیگر آلمانی با استناد به ایمیل هایی که بین دفتر صدر اعظم آلمان و کاخ سفید رد و بدل شده بود این مسئله را فاش کردند که ظاهرا دولت آمریکا هرگز واقعا به این مسئله فکر نکرده است که یک قرارداد منع جاسوسی با آلمان ببندد.
این پیشنهادی بوده که بعد از افشای جاسوسی های گسترده آمریکا از طرف اسنودن از طرف آلمان ارائه شده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر