۱۳۹۴ اردیبهشت ۳۱, پنجشنبه

تعداد زنان ایرانی شاغل در معادن

تأمین ۲۴/ علی‌رغم اینکه معدن‌کاری جزو مشاغل سخت و دشوار در جهان به شمار می‌رود و حضور زنان در این عرصه نسبت به سایر حوزه‌ها کمتر است به گفته هرمز ناصرنیا، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در حاضر حدود ۲۷ درصد از اعضای این سازمان و ۱۴ درصد از کل دارندگان پروانه اشتغال در حوزه معدن را زنان تشکیل می‌دهند.
وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی معدن حدود ۳۰ هزار عضو دارد که از این تعداد ۸۰۰۰ نفر زن هستند، اظهار کرد: از این تعداد هزار نفر از رشته معدن و۶۸۰۰ نفر از رشته زمین‌شناسی و مابقی نیز مربوط به سایر رشته‌ها مانند برق، نقشه‌برداری، متالورژی و مکانیک هستند. همچنین از حدود ۷۰۰۰ پروانه اشتغال صادر شده هزار پروانه مربوط به بانوان است.

با توجه به تاکیدات اخیر معدنی‌ها نسبت به افزایش سرمایه و را‌ه اندازی طرح‌های متوقف می‌توان نسبت به ارتقای اشتغال و درآمدزایی در این صنعت امیدوار بود لذا انتظار می‌رود دولت یازدهم به منظور افزایش ضریب اشتغال و محرومیت زدایی از سطح کشور، افزایش سرمایه گذاری در معادن را در دستور کار خود قرار دهد.
همچنین با توجه به اینکه تاکنون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تنها هفت درصد از مساحت کشور را از نظر ذخایر معدنی کشف کرده باید سیستم اکتشاف ارتقا یابد، چرا که به گفته مهدی کرباسیان – رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی – با اجرایی شدن تمامی طرح‌های اکتشافی ۵۰ درصد به ذخایر معدنی کشور افزوده ‌می‌شود.
به طور کلی معدن یکی از بخش‌های مهم کشور است که می‌تواند باتوجه به نرخ بالای بیکاری در کشور نقشی مهم و تاثیرگذار داشته باشد. به خصوص از این جهت که بسیاری از معادن در نقاط دور افتاده و مناطق محروم کشور جا گرفته‌اند که نرخ بیکاری در آن‌ها بالاست؛ بنابراین معادن می‌تواند ظرفیتی مناسب برای اشتغال در این مناطق باشد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر