۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۷, یکشنبه

پدیده‌ای به‌نام سعید مرتضوی

پرونده‌ای برای «قصاب مطبوعات» کسی‌که رهبر نظام، او را «قاضی خوب و متعهد» خواند.
مرتضوی، یکی از خبرسازترین پدیده‌های تاریخ معاصر است؛ کسی که بدنامی را معادل شهرت می‌دانست و رکورد رشد در هرم قدرت را در جمهوری اسلامی شکست، بدون آنکه عضو خانواده معروفی باشد.
سعید مرتضوی مشهور به «قاضی مرتضوی» یکی از نيروهایی است که به بيت رهبری نزدیک شد، و به واسطه‌ی رفتارهای خاص و اطاعت محض و حساب‌شده از مافوق خود خیلی سریع در نظام جمهوری اسلامی پله‌های ترقی را پیمود. از کارهای موثر او در مقابله با جامعه مدنی و احیای دموکراسی در ایران، می‌توان به انحلال هیات منصفه‌ی مطبوعات، توقیف فله‌ای مطبوعات، بازداشت مسوولین روزنامه‌ها و خبرنگاران متعدد در دوران سید محمد خاتمی یاد كرد. او در قتل زهرا کاظمی روزنامه نگار و عکاس ایرانی-کانادایی از سوی دولت کانادا و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم به عنوان مقصر اصلی معرفی شد.  مرتضوی در  پرونده‌های فروش سوالات کنکور، بازداشت‌گاه کهریزک و برخورد با معترضان نتایج انتخابات در سال ۱۳۸۸ و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تامین اجتماعی از متهمان ردیف اول بود و پرونده او همچنان در حال بررسی و رسیدگی است.

سعید مرتضوی زاده‌ی ۱۳۴۶ در شهرستان تفت استان یزد است. پدرش را در دوران کودکی از دست داد و گفته می‌شود زیر دست عموی خود بزرگ شد. در دوران نوجوانی مدتی به کار در چاپ‌خانه‌ی خردمند در شهرستان تفت مشغول کاربوده است. وی در حالی که از بسیجیان فعال استان یزد بود،  در ۱۹ سالگی در دانشگاه علوم قضایی در رشته‌ی حقوق مشغول به تحصیل شد و در اولین سمت رسمی خود، به عنوان دادرس دادگاه عمومی شهر بابک منصوب شد. پس از مدت کوتاهی با ارتقای شغل،  به ریاست دادگاه حقوقی شهر بابک منصوب شد.
گفته می‌شود او در همین دوران از موقعيت خود سو استفاده کرده و پیشنهاد رابطه‌ای «نامشروع» را به همسر یک زندانی داده است. با اطلاع یکی از فرماندهان سپاه از ماجرا وی توسط سپاه پاسداران بازداشت می‌شود اما به واسطه‌ی ارتباطات‌هایی، پرونده به رسیدگی قضایی مختومه می‌شود.
مرتضوی در سال ۱۳۷۳ - و در آستانه ی ۲۷ سالگی- با واسطه‌ی  اسدالله بادامچیان، از مسوولان وقت قوه قضائیه  به عنوان رئیس شعبه ۹ دادگاه عمومي تهران منصوب و معرفی شد. در مدت زمان کوتاهی بعداز آن نیز، توسط محمد یزدی – ریاست وقت قوه قضاییه - به شعبه ۳۴ مجتمع قضایی کارکنان دولت و سپس به شعبه ۱۴۱۰ مطبوعات رفت. شعبه ۱۴۱۰ در مجتمع قضایی کارکنان دولت مهم‌ترین جایی بود که به دلیل عملکرد عجیب او در مقابله با مطبوعات او را به شهرت جهانی رساند
مرتضوی از بهار سال ۱۳۸۲ تا هفتم شهریور ۱۳۸۸ دادستان تهران بود و در ۸ شهریور همان سال، با حکم آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، به معاونت دادستان کل کشور منصوب شد. یکسال بعد،  مرتضوی در ارتباط با  ۵ تن از کشته شدگان بازداشت‌گاه کهریزک، به دادگاه احضار شد. در پي پيگيری‌های خانواده و وكلای كشته شدگان مصونیت قضایی وی توسط دادگاه انتظامی قضات لغو و از قضاوت تعلیق شد.
پس از عزل از دادستانی تهران، سعید مرتضوی از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در سال ۹۰ بعنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی منصوب شد. پس از تعلیق مرتضوی از همه‌ی سمت‌های حکومت، مجموعا ۴ پرونده بر علیه او تشکیل شد. اولی در خصوص نقش او در شکنجه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۸ است. این پرونده به صدور حکم و تبرئه او از معاونت در قتل منتهی شد.
 پرونده‌های مفتوح او در شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت عبارتند از تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، شکایت فاضل لاريجاني و شکایت وکلای عباس پالیزدار که جزئیات بیشتر در خصوص اقدامات و پرونده‌های مطرح شده در ادامه پرونده خواهد آمد.
همسر سعید مرتضوی کیست؟
دکتر هما فلاح تفتی، همسر سعید مرتضوی است. این پزشک پس ازبه ریاست رسیدن مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی، طی حکمی از سوی او به عنوان رئیس بیمارستان شریعت رضوی وابسته به این سازمان منصوب شد. بعد از آن نیز در آبان ماه سال ۹۱ به دلیل «خدمات خالصانه»، مدیر کل آموزش و پژوهش سازمان تامین اجتماعی شد. در گزارش منتشر شده از سوی روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی در این حکم چنین آمده است:
نظر به مراتب تعهد، تخصص، تجارب جناب‌عالی و با عنایت به پیشنهاد معاونت اداری و مالی به موجب این حکم به سمت مدیرکل آموزش و پژوهش منصوب می‌شوید. باعنایت به اهمیت جایگاه آموزش و پژوهش و ضرورت توجه به آموزش کارکنان به منظور رفع نیازهای تخصصی و حرفه‌ای نیروی انسانی در راستای اعتلای امور سازمان، انتظار می‌رود با توکل به خداوند منان و در سایه توجهات حضرت ولی‌عصر (عج) با بهره‌گیری از سرمایه‌های انسانی متخصص و ارزشمند، اقدامات مبتنی بر برنامه‌ریزی متناسب با منشور کاری سازمان و استفاده بهینه از منابع درجهت نیل به اهداف تبیین شده و تحقق دوره‌ای ممتاز و درخشان تلاش نمایید.
انشاءالله خدمت خالصانه و ارزشمند جناب‌عالی در راستای وظایف و مسوولیت‌های محوله موجبات رضایت حق‌تعالی را فراهم خواهد آورد.  توفیقات روزافزون شما را از خداوند منان مسالت دارم
هما فلاح تفتی همزمان با آغاز بررسی پرونده سعید مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول بازداشتگاه کهریزک در ائتلافی تحت نام «زنده باد بهار» نامزد چهارمین دوره شورای شهر تهران شد. این انتخابات اگر چه در سایه انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته بود اما در حاشیه این رقابت هم، اتفاقات مهمی افتاد. رقابت میان همسر سعید مرتضوی و زهره حقیقی مادر«محسن روح الامینی» از حواشی این انتخابات بود. زهره حقیقی مادر محسن روح الامینی (يكي از كشته شدگان كهريزك)  در ليست ۳۱ نفره‌ی معرفي شده از سوي  «جبهه ایستادگی» بود که حامیان محسن رضایی آن را منتشر کرد.
هما فلاح تفتی اما، یکی از ۳۱ نامزد مورد حمایت «اسفندیار رحیم مشایی» بود. البته نام او در راس لیست دیگری هم  تحت نام «جبهه متحد کارگران انقلاب اسلامی» در کنار نام شیخ الاسلامی - وزیر سابق کار، هم قرار گرفت.
تشکل نوظهور سیاسی - کارگری که به نام «جبهه متحد کارگران ایران اسلامی» در یکی از ساختمان‌های متعلق به سازمان تامین اجتماعی به منظور معرفی چند نفر از نامزدهای انتخابات شورای شهر نشستی برگزار کرد و چهره‌هایی به عنوان نامزدهای این تشکل معرفی شدند که در نوع خود ترکیب جالبی را شکل دادند.
در میان نام‌های این لیست، نام  هما فلاح تفتی همسر سعید مرتضوی و پروین احمدی‌نژاد خواهر محمود احمدی نژاد، دیده می‌شد. بنا به گزارش‌های موجود در مطبوعات  این «جبهه متحد» از امکانات دولتی برای تبلیغات خود استفاده کرده بود. سایت خبری تابناک در این زمینه می‌نویسد: «این تشکل فعالیت‌های انتخاباتی خود را صبح روز شنبه، ۱۸ خرداد در تالار پذیرایی نگین غرب تهران آغاز کرد که از موسسات متعلق به سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شود
به گزارش این سایت و بر اساس اسناد به دست آمده توسط هیات تحقیق و تفحص مجلس، در یک فقره برای فعالیت‌های انتخاباتی، از محل غیرشمول مبلغ ۴۵ میلیون تومان به «ناصر برهانی» مسوول این گروه سیاسی در ۹ تیرماه ۹۲ پرداخت شده است. همچنین پرداخت دیگری - که توسط  شخص مرتضوی صورت پذیرفته - درباره همایش انتخاباتی تالار نگین است که ۵۰ میلیون تومان متشکل از کارت‌های هدیه ۲۰۰ هزار تومانی میان شرکت کنندگان در این برنامه سیاسی توزیع شده و سپس با این سازمان تسویه حساب شده است.
در پایان رقابت‌های انتخاباتی و شمارش آرا، همسر مرتضوی با کسب ۱۹۳۳۴ رای در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران توانست رتبه ۱۱۴ را کسب کند. در همین دوران هما فلاح تفتی در اظهار نظری عجیب مدعی شد: «اگر همسرم شهردار شود، تهران را از صفر تا صد می‌رساند‌». (روزنامه بهار-۲۲ خرداد ۹۲) برخی این سخنان را نشانه‌ی تلاش دولت برای شهردار کردن مرتضوی عنوان کردند.
پس از این اتفاق‌ها و هنگامی که توجه مجلس به نحوه‌ی مدیریت سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی معطوف شده بود، گزارش تحقیق و تفحص مجلس نشان داد که سعید مرتضوی هزینه ای برای خرید کتابی پرداخت کرده كه نویسنده‌ی آن به رغم شباهت کامل نام خانوادگی و پسوند آن با همسر سعید مرتضوی؛ هرگونه نسبت فامیلی با آن ها را انکار می‌کند.

در جریان تحقیق‌ها مشخص شد که، مبلغی معادل سی میلیون تومان بابت خرید ۲۰۰۰ جلد کتاب به نام «دوستت دارم مادر» نوشته آقای محمدرضا فلاح تفتی هزینه شده است. برخي می‌گفتند وی برادر زن سعيد مرتضوی است اما همان‌گونه كه گفته شد هرگونه نسبت فاميلي از سوی وی انكار و اين هم فاميلی يكسان، صرفا يك تشابه ساده خوانده شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر