۱۳۹۴ خرداد ۷, پنجشنبه

سالانه ١٧‌میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بیش از ١٠٠قلم کالا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که مهم‌ترین آنها لوازم صوتی-تصویری، تلفن‌همراه، لوازم آرایشی، بهداشتی و دخانیات است. همچنین سوخت نیز مهم‌ترین کالایی است که به‌صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.
حبیب‌الله حقیقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که سالانه حدود ١٧‌میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: در ورود کالای قاچاق به کشور حدود ٣‌میلیارد دلار هم به‌ صورت معافیت وارد کشور می‌شود و این درحالی است که کل حجم واردات کالا به کشور اعم از صنعتی و تجاری کمتر از ۵٠‌میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان این‌که با گستردگی اقلام و کالاهای قاچاق مواجه هستیم، گفت: ضعف و ناکارآمدی ‌مقررات، دستورالعمل‌ها و رویه‌ها ازجمله عوامل موثر گرایش به قاچاق به جای تجارت قانونی است. حقیقی با اشاره به این‌که عدم همپوشانی و هماهنگی دستگاه‌ها از دیگر عوامل قاچاق محسوب می‌شود، افزود: تفاوت قیمت برخی کالا‌ها در داخل با خارج نیز قاچاق را برای قاچاقچی باصرفه می‌کند که می‌توان به تفاوت قیمت سوخت اشاره کرد. رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: با توجه به این‌که قاچاق سوخت و کالا یک آفت در اشتغال و توسعه محسوب می‌شود، لازم است هماهنگی بین تمامی دستگاه‌های مسئول در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر ساماندهی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی قانونمند از طریق بازارچه‌های مرزی گفت: به‌عنوان مثال روزانه بیش از ۵‌میلیون لیتر سوخت غیرمجاز توسط سودجویان اقتصادی از مرزهای سیستان‌وبلوچستان به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود. حقیقی همچنین فروش سوخت در پایانه‌های مرزی، ایجاد پمپ‌بنزین در مناطق مرزی و فروش در نقاط مرزی در حوزه تعاونی‌های مرزنشینان را از برنامه‌های مهم پیشنهادی دولت در مناطق مرزی عنوان کرد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر