۱۳۹۳ بهمن ۱۹, یکشنبه

ظریف: شکست مذاکرات پایان دنیا نیست

وزیر خارجه ایران در آخرین روز اجلاس امنیتی مونیخ به شکلی غیرمنتظره با همتای آمریکایی‌اش دیدار کرد. محمدجواد ظریف لغو یکباره تحریم‌ها علیه ایران را در حصول توافق ضروری خواند اما گفت با شکست مذاکرات دنیا به پایان نمی‌رسد.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه (۸ فوریه/ ۱۹ بهمن) به طور غیرمنتظره‌ای در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این دیدار از پیش برنامه‌ریزی نشده، یک ساعت و نیم به طول انجامید.
ایرنا گزارش داده است که این دیدار در محل اقامت وزیر خارجه ایران برگزار شده است. جزئیاتی از این محتوای این ملاقات در اختیار خبرگزاری‌ها قرار نگرفته است.

وزرای خارجه آمریکا و ایران پیش از نیز در روز جمعه (۶ فوریه/ ۱۷ بهمن) در مونیخ در جریان یک دیدار از پیش تعیین شده با یکدیگر درمورد پرونده هسته‌ای ایران گفتگو کرده بودند.
ظریف روز یکشنبه در نشستی در کنفرانس مونیخ، تنها راه رسیدن به توافق را "مذاکرات" خواند و گفت: «این فرصت نباید از دست برود چراکه هرگز تکرار نخواهد شد.» او از میان برداشته شدن یکباره تحریم‌ها را ضروری خواند و افزود، فکر می‌کند تمدید مذاکرات "به نفع هیچ‌کس نباشد چون باور دارد که این اتفاق نه ضروری است و نه مفید."
به گفته وزیر خارجه ایران، تلاش غرب برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران و تشدید تحریم‌ها به جایی نرسیده چرا که ایران در ابتدای اعمال تحریم‌ها، دارای ۲۰۰ سانتریفیوژ بوده اما هم اکنون "دو هزار سانتریفیوژ" در اختیار دارد. ظریف در ادامه افزود: «شکست مذاکرات پایان دنیا نیست.»
کنفرانس امنیتی مونیخ روز جمعه آغاز شده و روز یکشنبه به پایان می‌رسد. ۲۰ رئیس دولت، نزدیک به ۶۰ تن از وزرای خارجه و دفاع کشورهای جهان در این کنفرانس سه روزه شرکت داشتند.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه در جریان این کنفرانس بر یافتن هر چه سریع‌تر راه‌حلی برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای غرب با ایران تأکید کرد و گفت، فرصت زیادی باقی نمانده است.
محمد جواد ظریف در سفر خود به مونیخ از جمله با وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه نیز دیدار و گفتگو کرد.
دفاع روحانی از پیاده‌روی ظریف و کری
وزیر خارجه ایران در نشست روز پایانی این کنفرانس، در پاسخ به پرسشی در مورد انتقادها از وی در ایران به خاطر پیاده‌روی‌اش با جان کری گفت: «اعتراض مجلس به پیاده‌روی من نشان از آزادی عقاید در ایران است و من به آن‌ها توضیح خواهم داد.»
۲۱ نماینده مجلس شورای اسلامی روز پنجم بهمن‌ماه در قالب یک پرسش، اعتراض خود را نسبت به پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای ظریف و همتای آمریکایی‌اش در ژنو مطرح کرده و خواستار پاسخگویی وزیر خارجه شدند.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز در دفاع از عملکرد محمدجواد ظریف و پیاده‌روی خبرسازش سخن گفت.
او روز یکشنبه ۱۹ بهمن در جریان مراسمی در تهران، با دفاع تلویحی از وزیر خارجه کابینه خود خطاب به منتقدان گفت: «این که دو نفر چگونه راه می‌روند مهم نیست، قدم را به کجا بر می‌دارند مهم است. نقد کنیم که تند رفت، کند رفت، یک نفره رفت، دو نفره رفت، اینها نقد نیست. نقد کنیم به کجا رفتند و به چه سمتی حرکت کردند و نتیجه قدم‌ها چه بود؟ اینها برای ما مهم است.»
حسن روحانی سپس افزود: «راه را باز و سوء‌ظن‌ها را رها کنیم و هر کسی را با یک بهانه کنار نگذاریم.»
هم‌زمان آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی ارتش، حمایت خود از حصول توافق با غرب را اعلام کرد اما خاطرنشان ساخت که با "توافق بد" موافق نیست. رهبر جمهوری اسلامی گفت: «آمریکایی‌ها مرتب می‌گویند توافق نکردن بهتر از توافق بد است، ما هم با این موافقیم.»

او خواستار آن شد که اگر توافقی صورت می‌گیرد، "درباره کلیات و جزئیات در یک جلسه واحد تصمیم بگیرند".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر